שר החינוך: "יש קיצוץ אכזרי ועמוק בהשכלה הגבוהה ובמערכת החינוך; רוצים לפגוע בפעילות המשרד - ואני לא אתן לזה לקרות"

גדעון סער בראיון ל"פגוש את העיתונות": "המורים בישראל מרוויחים שכר עלוב - חייבים לשנות את הגישה ולהשקיע בחינוך" ; סער אמר כי "אנחנו בפני בור של כמיליארד שקל", אך בכל זאת הציג את התכנית שלו לשנות את פני החינוך בישראל

חדשות 2 ב - MAKO / לחדשות 2 ב - 'רשת'

לשר החינוך הטרי גדעון סער יש הרבה מטרות לשיפור המצב הקשה של החינוך בישראל, אבל בינתיים, מעט מאוד אמצעים בכדי ליישם אותן. בריאיון ל"פגוש את העיתונות" אמש (שבת) בערוץ 2 הוא הבהיר כי תכנית הקיצוצים המתוכננת במשרדו תקשה עליו למלא את תפקידו, אולם בכל זאת הציב את היעדים.

"גיבשנו תכנית ובה יעדים ברורים ומדידים", אמר סער, ופירט כמה מהם. "נעלה את הדירוג של התלמידים במתמטיקה ומדעים ב-2011", הבטיח, ועבר ליעד השני: "אני רוצה לחזק את הנושא של הערכים. הלימודים על השורשים שלנו, על תולדות הארץ והציונות".

היעד השלישי של שר החינוך הוא מהפך טכנולוגי בבתי הספר. "חייבים להתאים את מערכת החינוך ובתי הספר למאה ה-21", אמר ופרס את חזונו. "תקשוב, כיתות חכמות, מחשוב וטכנולוגיה. בכיתות יהיו מחשבים במקום מחברות וספרים".

תקשוב או חישוב

* "אני מורה חדש, מוקף באנשים עם המון מוטיבציה אבל 40 ילדים בכיתה זה כמעט בלתי אפשרי. אני מעוניין שתקטינו את כמות. מתי זה יקרה?"

סער העדיף להתחמק מתשובה ברורה. "זה חשוב, אבל אני לא רוצה להתחייב על דברים שלא יהיה לי כיסוי בביצוע", אמר. "אם אני צריך לעשות סדרי עדיפויות בין התקשוב למספר התלמידים בכיתה, אינני בטוח שמספר התלמידים עומד בראש".

בור חינוכי

במהלך הראיון חשף שר החינוך את האפשרות שהוא או שר האוצר פשוט לא אומרים אמת לציבור. יובל שטייניץ אמר בריאיון ב"אולפן שישי" כי "אין שום קיצוץ בתקציב החינוך. הדיבור לא היה ולא נברא". סער אמר את ההיפך. "האמת היא שיש קיצוץ אכזרי ועמוק בהשכלה הגבוהה ובמערכת החינוך", אמר.

לדבריו, משמעות הקיצוץ היא פיטורי מורים, הפחתה במספר שעות ההוראה ופגיעה בהסעות, בסייעות, במזכירות ובשרתים בבתי הספר. "אנחנו בפני בור של כמיליארד שקלים", אמר סער. "רוצים לפגוע בפעילות של המשרד - ואני לא אתן לזה לקרות".

שר החינוך יצא להגנה על המערכת שעליה הוא מופקד. "מורים בישראל מרוויחים שכר עלוב", אמר. "חייבים לשנות את הגישה ולהשקיע בחינוך".