ממשל אובמה מציע: הסיוע הצבאי לישראל ב-2010 יגדל ל-2.755 מיליארד ד', אך הסיוע ל'חץ 2' יקוצץ ביותר מ-50%

גורמים בקיאים ל"גלובס": הקיצוץ - לפי בקשת מינהלות ההגנה מפני טילים בשתי המדינות ; דיפנס ניוז: ייצור 'חץ 2' לקראת סיום, אך מומחים מזהירים שהמכסה המתוכננת לא תספיק במקרה של מתקפת טילים איראנית מתמשכת נוסח חיזבאללה

הצעת התקציב האמריקנית לשנת הכספים 2010, שממשל אובמה הניח בשבוע שעבר על שולחן הקונגרס, כוללת סיוע ביטחוני לישראל בסך 2.775 מיליארד דולר, בהשוואה ל-2.55 מיליארד דולר ב-2009. הגידול בסיוע נגזר ממזכר הבנות בן עשר שנים שמסדיר את הסיוע הצבאי לישראל.

לפי המזכר, תקבל ישראל סיוע צבאי בסך כ-30 מיליארד דולר עד 2018. הסכום השנתי יעלה בהדרגה עד לתקרה של 3.1 מיליארד דולר בשנה, החל ב-2013 ועד תום התכנית, בכפוף לאישור הקונגרס. כמו בשנים קודמות, רשאית ישראל להוציא כ-25% מכספי הסיוע לרכישת נשק וציוד צבאי מהתעשיות הביטחוניות בישראל. יתרת הסיוע חייבת לשמש לרכישות בארה"ב.

הממשל מציע גם להגדיל את הסיוע לתכנית 'חץ 3', הדור הבא בפרוייקט החץ, שמתוכנן ליירוט טילים ברום גבוה, מ-30 מיליון דולר ב-2009 ל-37.53 מיליון דולר ב-2010.

שר הביטחון, אהוד ברק, נפגש באפריל עם משלחת של מחוקקים אמריקניים וביקש מהם להגדיל את רמת ההשתתפות של ארה"ב בפיתוח 'חץ 3'. הרקע לבקשה היה חששות, שהתאמתו, מכוונת הממשל להציע קיצוץ משמעותי בתקציב הפנטגון וכן טענות של גורמים אמריקניים, שלפיהן 'חץ 3' הוא "נמר של נייר". רייתיאון, מעמודי התווך של התעשיות הבטחוניות בארה"ב, מציעה מערכת מתחרה ל'חץ 3'.

שגריר ישראל בוושינגטון, סלי מרידור, הביע במוצ"ש הערכה לממשל אובמה על ההצעה להגדיל את הסיוע הביטחוני לישראל. בהודעה של השגרירות נאמר, כי הממשל מוסיף להביע נכונות להשקיע ולפתח יחד עם ישראל מערכות הגנה מפני איומים שנשקפים לשתי מדינות, לרבות איום מטילים.

אולם, בניגוד להעלאת התמיכה ב'חץ 3', הסיוע ל'חץ 2', ליבת מערכת הגנה מפני טילים של ישראל, יקוצץ ביותר מ-50%: מ-74.342 מיליון דולר ב-2009, ל-36.306 מיליון דולר ב-2010, לפי נתוני הצעת התקציב של ממשל אובמה. יקוצץ גם הסיוע לפיתוח מיירטי טילים בליסטיים קצרי טווח, מ-72,895 מיליון דולר ב-2009 ל-45,792 מיליון דולר ב-2010.

גורמים שבקיאים בנושא אמרו ל"גלובס", כי הקיצוץ בסיוע ל'חץ 2' אינו נובע מהחלטה שרירותית של הממשל אלא מצרכי התכנית הרב-שנתית של ייצור המיירטים. הגורמים ציינו, כי ההפחתה בתקצוב 'חץ 2' נובעת מבקשת מינהלות ההגנה מפני טילים של ישראל וארה"ב. "תכנית 'חץ 2' קיבלה 98%, 99% ממה שביקשו מנהליה", אמרו גורמים אלה.

התשומות האמריקניות ב'חץ 2' רשמו עקומה יורדת בשנים האחרונות: שנת הכספים 2006 - 122,866 מיליון דולר; 2007 - 117,494 מיליון דולר; 2008 - 98,572 מיליון דולר.

היות שפרוייקט החץ הוא מיזם משותף של ישראל וארה"ב (אם כי ישראל היא השותפה הזוטרה מבחינת התשומה הפיננסית), כל ירידה בסיוע האמריקני ל'חץ 2' גוררת ירידה בתרומה הישראלית.

נראה שהירידה המשמעותית בהזרמת כספים ל'חץ 2' היא אחד הסימנים לכך, ששלב זה בפרוייקט החץ מתקרב לקיצו.

דיפנס ניוז כתב בגיליונו האחרון, כי ייצור מיירטי 'חץ 2' אמור להסתיים ב-2010, אך מומחים ישראליים, שחוששים כי איראן תאמץ את טקטיקות מתקפת הטילים של חיזבאללה במלחמת לבנון השניה, דוחפים להמשיך את הייצור מעבר לתאריך שנקבע להפסקתו. המומחים טוענים, שהמאגר המתוכנן של טילי 'חץ 2' לא יספיק במקרה של מתקפת טילים איראנית מתמשכת.

לפי הסכם הייצור המשותף בין ישראל לארה"ב, יצרניות 'חץ 2' - תע"א ובואינג- יפסיקו לייצר את המיירטים כאשר תתמלא מכסה קבועה מראש. גודל מכסת המיירטים נחשב סודי ביותר, לדברי דיפנס ניוז. לפי קצב הייצור העכשווי, אמורה בואינג להשלים את ייצור רכיבי 'חץ 2' ומשלוחם להרכבה במתקן תע"א בישראל עד אמצע 2010. תע"א אמורה להשלים את הרכבת המיירטים האחרונים עד סוף השנה הבאה.

אך מומחי טילים ואנליסטים מודיעיניים אמרו לשבועון, כי התפיסה המבצעית החדשה שגיבשה איראן קוראת להתקפות סימולטניות ומתמשכות של טילי שיהאב חמושים בראשי נפץ קונבנציונליים בכמויות שידלדלו במהרה את מכסת מיירטי 'חץ 2', אולי בשת"פ עם סוריה שתשגר לעבר ישראל טילי סקאד. ב-34 ימי מלחמת לבנון ב-2006, שיגר חיזבאללה לעבר ישראל כ-4000 טילים ורקטות.

עוזי רובין, לשעבר ראש מינהלת חומה במשרד הביטחון, אמר לדיפנס ניוז: "(האיראנים) יצטידו במאות, אם לא באלפי טילים בליסטיים, מעין 'סופר קטיושות', כדי להנחית מהלומה מוחצת על אויביהם". לדבריו, איראן מייחסת לטיליה הבליסטים תפקיד זהה לזה שדוקטרינות צבאיות מערביות מייחסות לעוצמה האסטרטגית של חילות אוויר.

"מבחינת האיראנים ורדיקאלים אחרים, טילים ורקטות הם גורמים שמעניקים להם הזדמנות שווה מול העליונות הטכנולוגית של המערב", אמר רובין.

מומחים בישראל שמצוטטים בשבועון אמרו, כי בעוד שמנהיגים בישראל, בארה"ב ובאירופה צודקים בהתמקדותם באיום הגרעיני הגובר של איראן, אסור להם להתעלם מהקצב המואץ שבו מחזקת איראן את כוח הטילים הבליסטיים הקונבנציונליים שלה.

אלה שמאמינים בעוצמת חיל האוויר הישראלי גורסים שיהיה קל יותר לאתר ולהשמיד את משגרי הטילים הבליסטיים הגדולים של איראן מאשר את משגרי הרקטות הקטנים והמוסווים היטב של חיזבאללה ב-2006, אך גם מומחים אלה מודים שמלחמה עם איראן תלחץ על היכולות ההתקפיות וההגנתיות של ישראל. הם מכירים בכך שהאיום חמור דיו כדי להצדיק הגדלת המאגרים של מיירטי טילים.

"אנו צריכים להמשיך בייצור 'חץ 2'; זו תהיה התנהלות צבאית טובה, בסיסית והגיונית", אמר אבי שנור, מנכ"ל האגודה הישראלית להגנה מפני טילים.

דובר משרד הביטחון, שלמה דרור, אמר לדיפנס ניוז, כי ייתכן שיהיה מאמץ להרחיב את יצור 'חץ 2' ולהגדיל את מאגרי המיירטים, אך בשלב זה התכנית נשארת ללא שינוי.