עו"ד מייקל פוקס, משלישיית המייסדים של הרצוג-פוקס-נאמן, הלך לעולמו בגיל 75

זאת לאחר מחלה ממושכת ; עו"ד רם כספי: "הוא הראשון שחלם - ולא רק חלם אלא חלם ומימש - על הקמת משרד גדול במתכונת הבינלאומית"

ב-30 במארס השנה הושבעה ממשלתו של בנימין נתניהו. אחרי השבעתו של נתניהו לראש ממשלה עלו לדוכן כל השרים, אחד אחד, והצהירו גם הם אמונים. כשעלו לדוכן שר הרווחה והשירותים החברתיים יצחק (בוז'י) הרצוג, ומיד אחריו שר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, קם השר רוני בר-און וצעק "איפה פוקס?"

בר-און התייחס לשלישייה האגדית, שכללה במקור את מייסדי משרד עורכי הדין הגדול והמוביל בארץ "הרצוג, פוקס, נאמן": חיים הרצוג המנוח, לימים הנשיא השישי של מדינת ישראל, שגריר ישראל באו"ם וחבר-כנסת; יעקב נאמן, שר המשפטים, ששמו הולך לפניו, ומיכאל פוקס, השותף הבריטי השקט.

"אמן בכתיבת חוזים"

אתמול, בגיל 75, לאחר מאבק במחלה ממושכת, נפטר עו"ד מיכאל (מייקל) פוקס בבית החולים "הדסה עין כרם", והותיר אחריו אישה, עו"ד שילה פוקס. הוא יובא למנוחות היום (א') בשעה 18:00 בערב, בבית-העלמין בהרצליה.

השר הרצוג, "הבן של", יצא הבוקר מישיבת ממשלה על התקציב השנוי במחלקות כדי לדבר על מי שהקים יחד עם אביו את המשרד: "מייקל הוא כמו דוד שלי. הוא היה עבורי מנטור מקצועי ואחד האנשים הכי קרובים. ליוויתי אותו בחודשים האחרונים, בבית-החולים ובביתו. הוא היה אדם מדהים, נאור, ליברל, מעשי ומקצוען משפטי מבריק. אצלו כתיבת חוזה הייתה אמנות. הוא היה לוקח את החוזים הכי מסובכים, למשל, את זה של כביש 6, ומחבר את כל הגורמים ביחד.

"מעבר לזה, הוא נטל חלק בצורכי ציבור באמונה, כמו למשל עם איגוד יוצאי בריטניה וחבר העמים, שהוא היה ממוביליו. לפני חמש שנים הוא הוריד פעילות לחצי משרה ופנה לכתיבה ולתחומי הספורט החביבים עליו - גולף וסקי. הוא עדיין היה בא למשרד כמה פעמים בשבוע, והיה איש מוערץ במשרד".

פוקס, שנולד בלונדון ב-1934, נמנה עם "דור הנפילים". ב-1958, עם סיום לימודיו לתואר ראשון במשפטים בקינגס קולג' באוניברסיטת לונדון, קיבל רישיון עריכת-דין באנגליה. ב-1969 קיבל רישיון עורך-דין בישראל. תוך זמן קצר ייסד את משרד עוה"ד פוקס-גיבנס, שהפך לאחד המשרדים המשגשגים והמוכרים בלונדון. ב-1968, אחרי מלחמת ששת הימים, בשיא ההצלחה, החליט לעזוב את משרדו ואת חייו הנוחים בלונדון ולעלות לישראל.

"המילה 'ציונות' הגדירה אז את כל קיומו ורצונותיו", מספרים חבריו. וכך הוא ושילה, אשתו - עו"ד במקצועה, כיום היועצת המשפטית של תעש - מצאו את עצמם, בגיל לא צעיר, מתחילים הכול מחדש. עד כדי כך ציוני היה פוקס עד שהתנדב לצה"ל - בגילו, 34, המבוגר יחסית - ומאוחר יותר לחם כמילואימניק בצד השני של תעלת סואץ במלחמת יום הכיפורים. ב-1969, לאחר התמחות במשרד עוה"ד החיפאי סלומון-ליפשיץ, קיבל פוקס את רישיון עריכת-הדין בישראל.

השותפות המצליחה של עו"ד פוקס עם חיים הרצוג ופרופ' נאמן החלה בחברות. הרצוג-הבן נזכר: "הוא היה ידיד נפש של אבי, חיים הרצוג. הם התחילו את השותפות כשמייקל עלה ארצה בשנת 1969. מייקל כבר היה אז שותף בכיר באחד המשרדים המשגשגים בלונדון, שבה גדל, 'פוקס-גיבונס', אבל הוא רצה לעלות לארץ ממניעים ציוניים, והתחיל פה כסטאז'ר במשרד בחיפה סלומון-ליפשיץ.

"חבר משותף הכיר בינו לאבי, אלוף במילואים שהיה אז מנכ"ל כלל תעשיות, וביחד הם רקמו את הרעיון להקמת משרד. אז הם גם צירפו כוכב מבריק בשמי עולם המשפט, את יעקב נאמן".

לשלישיית המייסדים היה חזון - להפוך את המשרד למשרד בינלאומי שיתבסס במידה רבה על לקוחות מחו"ל. פוקס, "העולה החדש", איפשר במידה רבה את הגשמתו של החזון.

חיפש את משקיעי החוץ

עו"ד מאיר לינזן, השותף-המנהל במשרד הרצוג-פוקס נאמן, מספר על תחילת הדרך: "כשהמשרד החל את דרכו הכלכלה הייתה בנויה בעיקר על חברות ממשלתיות או חברות של ההסתדרות, כמו בנק הפועלים, כור וסולל-בונה. נאמן, הרצוג ופוקס חיפשו דווקא את משקיעי החוץ, שלא היו רבים בזמנם. מייקל הביא איתו את הידע הבינלאומי. הוא היה מומחה לדיני חברות ומימון, ופיתח את הצד הבינלאומי של המשרד. הוא הביא גם את הרמה המקצועית של משרדים בחו"ל לארץ.

"הוא ונאמן, כל אחד באישיות אחרת, הם האבות הרוחניים והממשיים של המשרד. פוקס בעיקר שימש כאב לקבוצת עולים חדשים שנקלטו במשרד. הם אנשים שהשלימו זה את זה, ועליהם נבנתה הצלחת המשרד, על האישיות השונה והכישורים השונים של נאמן ופוקס. יעקב נאמן עסק תמיד בתכנון ובייזום עסקאות בנוסף לצד המיסויי של העסקה, ומייקל פוקס עסק בצד של הביצוע. היה להם חזון משותף להפוך את המשרד לבינלאומי, ופוקס היה חלק משמעותי בהגשמתו".

אהוד סול, שותף בכיר במשרד, שאת ראיון הקבלה שלו למשרד עבר אצל פוקס, מוסיף: "הרצוג פוקס נאמן, שהוא משרד צעיר יחסית, הוא במידה רבה תולדה של החזון של מייקל פוקס, שהבין שכדי ליצור משהו חדש במפת עריכת-הדין בישראל צריך להתמקד בייצוג לקוחות זרים. התוצאה היא, שהעבודה במשרד מהווה השתקפות של התפתחות הקשרים בין ישראל לחו"ל. אם בתחילת הדרך ייצגנו בעיקר משפחות יהודיות עשירות, בשעה שמוסדות פיננסיים וחברות זרות התרחקו מישראל, בהמשך זה הוביל לייצוג של תאגידי ענק זרים. זה במידה רבה תולדה של החזון של פוקס, שהבין שאי אפשר להקים עוד סתם משרד עוה"ד".

פוקס, שהתמחה בעסקאות מקומיות ובינלאומיות, ביניהן מיזוגים ורכישות, היה אחד המומחים בישראל לפרויקטי תשתיות ופיתוח ופיננסים. הוא הוביל את הצוות המשפטי המייעץ לבנק הפועלים במימון כביש חוצה ישראל, אחד ממיזמי ה-BOT הגדולים בישראל.

נשאר מאחורי הקלעים

למרות הישגיו המקצועיים והמוניטין שצבר (דורג כמוביל בתחומיו בדירוגים בינלאומיים), נשאר פוקס כמעט אלמוני לציבור הרחב. זאת, בשל התנזרותו מתקשורת. בעוד שלשני השותפים המייסדים האחרים היה פרופיל תקשורתי גבוה, בין אם בשל תפקידים שמילאו בזירה הפוליטית, ראיונות שהעניקו וסיבות אחרות, פוקס נשאר תמיד מאחורי הקלעים.

פוקס היה בריטי בכל רמ"ח אבריו. דתי לאומי, שלא כופה את דתיותו וסולד מגילויי קיצוניות. איש אציל עם קסם מיושן, שנוסך מיד תחושת אמינות. לפני מספר שנים קיבל תואר אבירות ממלכת בריטניה על תרומתו ליחסי ישראל-בריטניה. "לדעתי, בסיטי של לונדון ובבתי-הכנסת בלונדון מתאבלים עליו לא פחות מבישראל", אומר סול בעצב. "הוא דמות חריגה בעריכת-דין ישראל. עוה"ד האנגלי, אדם מתון ומאוד לא ישראלי בהתנהגותו".

פוקס היה פעיל במשרד עד לפני כחמש שנים, "אך היה חלק מהמשרד עד יומו האחרון", אומרים עובדיו ושותפיו. לאחר שחלה מיעט להגיע למשרד, שנשמר במיוחד בשבילו, אך עוה"ד נהגו להתייעץ עימו טלפונית ואימצו את עצותיו בשמחה. סול: "הוא היה קול המתינות במשרד. אם נאמן היה הרוח הסוערת והמוחצן יותר מבין שניהם, פוקס היה הגורם הממתן והמלכד בין השותפים והעובדים".

עו"ד רם כספי מלא תשבחות וצער על הקולגה שנפטר. "הוא היה ג'נטלמן אנגלי. תמיד דיבר באנדרסטייטמנט אנגלי, אף פעם לא התלהם ולא הרים את קולו. לזכותו ייאמר שהוא הראשון שחלם - ולא רק חלם אלא חלם ומימש - על הקמת משרד גדול במתכונת הבינלאומית, שיום אחד, כך הוא קיווה, גם יהפוך לחלק מהרשתות הבינלאומית של משרדי עריכת הדין. ניהלתי איתו ומולו הרבה משאים-ומתנים ותמיד הוא היה בגישה הוגנת, קורקטית, עניינית ולא מתלהמת. היה כיף לעבוד מולו, חבל שהוא כבר לא איתנו". *

"הוא תרם רבות להליכים עסקיים"

פרופ' יעקב נאמן, המספיד את שותפו וחברו הטוב עו"ד מיכאל פוקס בהלווייתו הערב, יצא הבוקר מישיבת ממשלה סוערת על התקציב כדי לספר על האיש שלצידו עבד כמעט ארבעה עשורים.

"מייקל פוקס עלה לארץ לאחר מלחמת ששת הימים ממניע ציוני, לאחר שהיה עו"ד מצליח מאוד בלונדון, ויחד עם אשתו שילה השתקע בארץ. מאז, היה מעורב בעסקאות הגדולות במשק וצבר מוניטין רב כעו"ד. משרדי עוה"ד הגדולים באנגליה ובארה"ב נתנו אמון ביכולותיו ובכישוריו להביא לסיומן של עסקאות כלכליות גדולות.

"פוקס היה מעורב ופעיל בארגוני צדקה רבים, עמד בראש אגודת הידידות ישראל-בריטניה והיה ממייסדי משרד עוה"ד הרצוג פוקס נאמן ב-1972. הוא תרם רבות להליכים עסקיים שנחתמו בין ישראל לבריטניה ולחוזים רב-לאומיים והשקעות שמדינת ישראל חפצה בהם. חסרונו יורגש מאוד בתחום המקצועי.

"פוקס היה איש משפחה למופת שעזר לעולים חדשים ותמך בהם רבות. ביתם של מייקל ושילה היה תמיד פתוח ומכניס אורחים. בחגים הם נהגו לארח בביתם עולים חדשים ולאפשר להם לחוש את אווירת החג. לכתו מותירה חלל והוא יחסר לי מאוד באופן אישי".

השתתף בהכנת הכתבה: יניב מגל