חד אסף

הכי חד שאפשר

תעודת זהות

■ תחום פעילות: ייצור, עיבוד ושיווק של מוצרי מתכת

■ מספר שנות פעילות: 62

■ מנכ"ל: אנדריי ויידה

■ מספר שנות כהונה: 16

■ שווי חברה: 265 מיליון שקל

■ מספר עובדים: 859

מוצרי המתכת של חברת חד אסף נמצאים כמעט בכול מקום בארץ, למרות שאת הלוגו של החברה לא תמצאו עליהם. עם מכירות של מעל מיליארד שקל בשנה, רמי (אברהם) שני, יו"ר ובעל השליטה בחברה, יכול להתבונן בסיפוק רב על פועלו בעשורים האחרונים.

מפעל חד מתכת החל כבית מלאכה קטן לייצור מסמרים עוד לפני קום המדינה, אותו ייסד אביו של שני. שני ג'וניור הצטרף לבית המלאכה לאחר שירותו הצבאי, כשהוא מוותר על קריירה של כדורסלן לטובת עולם הפלדה. בדיעבד, בחירתו התבררה כנכונה. בשלושת העשורים שהעביר בחברה, הפך אותה רמי שני לאימפריית פלדה, כשהוא מקפיד לרכוש גם מפעלים אחרים באירופה.

ארבעה מפעלים בארץ

למעשה, הרבה לפני שגל גדול של חברות ישראליות החלו לפעול ברומניה, חד כבר הייתה שם. לפני תשע שנים רכשה חד חברה רומנית המייצרת כבלי פלדה לשימושים שונים, כגון מנופים ומכרות. רוב תוצרת המפעל, שנמצא על הגדה הצפונית של נהר הדנובה, מיוצאת למדינות האיחוד האירופי ולארה"ב. בישראל יש לחברה ארבעה מפעלים, מעכו שבצפון ועד קריית גת שבדרום, כשהפרישה הארצית של החברה מאפשרת מענה יעיל ומהיר לכול אתרי הלקוחות של החברה. על לקוחות חד נמנים חברות בתחומי הבנייה, התעשייה, הביטחון והחקלאות, והיא מעסיקה 859 עובדים , מהם 594 בישראל ו-265 ברומניה.

רכישות והתרחבות בינלאומית

חד הפכה לחברה ציבורית לפני 17 שנה, ועם תשואה תלת ספרתית - על גבול ארבע ספרתית - בחמש השנים האחרונות, מניית חד רחוקה מההגדרה של "חברת תעשייה מסורתית". חלק מצמיחת החברה נובע מרכישות והתרחבות בינלאומית, אך בלי כניסה לשווקים רוויים. כדוגמה לכך, החליטו בחד למכור לפני כשנה וחצי מפעל שהפעילה החברה בהולנד, אותו רכשה שש שנים קודם לכן. בחד הבינו שהחברה לא תצליח להיות מובילה בשוק ההולנדי, ולכן יצאו ממנו ומכרו את המפעל ברווח של 7 מיליון אירו.

בימים אלו מתמודדת חד עם אתגר אחר, והוא הירידה הגדולה בכמות התחלות הבנייה בארץ, שמשפיעה על מכירות החברה בתחום. צמצום הביקוש לפלדה הביא לכך שהחברה נאלצה בשנה האחרונה להשבית את מפעליה לתקופות קצובות.

עד שהמצב ישתפר, ויתר שני על השכר השנתי שהוא מקבל מהחברה, והוא עומד היום על סכום סמלי של שקל אחד בלבד. מנכ"ל החברה, אנדריי ויידה, קיצץ 20% משכרו.