סטארלימס

ניסוי המעבדה הצליח

תעודת זהות

■ תחום פעילות: מערכות תוכנה לניהול מידע במעבדות

■ מספר שנות פעילות: 23

■ מנכ"ל: יצחק פרידמן

■ מספר שנות כהונה: 21

■שווי חברה: 52 מיליון דולר

■מספר עובדים: 162

מצד אחד, סטארלימס היא חברה משפחתית שהוקמה לפני 23 שנה ע"י המנכ"ל, יצחק פרידמן, ואחיו, סמנכ"ל הכספים חיים פרידמן. מצד שני, מדובר באחת מחמש החברות המובילות בתחומה, Pure Player (שחקנית טהורה) הציבורית היחידה בתחום, וחברה שהתוכנה שפיתחה נמצאת בשימוש במאות מעבדות בעולם.

סטארלימס הוקמה תחת השם לימס, שהוא גם השם הגנרי של התחום אליו היא פונה - LIMS, ראשי תיבות של Laboratory Information Management Systems - ניהול מידע בתוך מעבדות. סטארלימס זיהתה את השוק עוד כשצעד את צעדיו הראשונים. את הרעיון להקמת החברה קיבל יצחק פרידמן כשעבד כאיש מכירות שכיר בתחום הכרומטוגרפיה, ונתקל בצורך של לקוחותיו במערכת לניהול מידע. "הייתי קצת נאיבי, אז הצעתי לחברת HP לבנות מערכת כזו, והם הסתכלו עליי כמו על 'משיגינע'", סיפר פרידמן בראיון שנתן ל"גלובס" לפני כשנה. משוגע או לא, סטארלימס הגשימה את חזונה והלקוחה הראשונה של החברה הייתה לא אחרת מאשר טבע, ענקית הגנריקה הישראלית. אחריה הגיעו עוד ועוד חברות ישראליות ומאוחר יותר התרחבה החברה גם ללקוחות מעבר לים.

נכון להיום, רוב ההכנסות של סטארלימס נובעות מפעילותה הבינלאומית, וגם רוב עובדיה אינם ממוקמים בישראל. זו הייתה אחת הסיבות שהובילו את החברה לבצע הנפקה ראשונית בנאסד"ק, ובמקביל נרשמה גם למסחר בבורסה המקומית. במאי לפני כשנתיים גייסה החברה 30.1 מיליון דולר לפי שווי חברה של 116 מיליון דולר, אך מאז - גם על רקע המשבר העולמי - מנייתה איבדה 55% מערכה.

כאמור, סטארלימס היא אחת מהחברות המובילות בתחומה אך מדובר בתחום שאינו מגלגל מחזורי ענק. שוק ה-LIMS המסורתי מגלגל מחזור שנתי של עד חצי מיליארד דולר, ולכן בסטארלימס החליטו לפנות לשוק גדול יותר, המוערך סביב מיליארד דולר. הסיבה לכך היא הרחבת סל המוצרים של החברה לתחומי המידע הלא מובנה במעבדות, כגון מסמכים, קול, וידאו ותמונות. בנוסף, מספקת סטארלימס ללקוחותיה את ELN, מחברת אלקטרונית לשימוש במעבדות. החברה פונה גם לתחומים קרובים כמו LIS, ניהול מסמכים במעבדות של בתי חולים.

עד היום, סטארלימס ביצעה מספר רכישות קטנות, בהן רכישה של מפיציה בהונג קונג ובאנגליה. ייתכן שבעתיד היא תבחר להשתמש בכסף שבקופתה - 35 מיליון דולר - לביצוע רכישות גדולות יותר.