פריגו

כשקונים תרופה יחד עם שקית חלב

תעודת זהות

■ תחום פעילות: פיתוח תרופות גנריות עם התמחות בתרופות ללא מרשם רופא

■ מספר שנות פעילות: 122

■ מנכ"ל: ג'וזף פאפא

■ מנכ"ל הפעילות בישראל: רפי לבל

■ מספר שנות כהונה: 3

■ שווי חברה: 2.4 מיליארד דולר מספר עובדים: 6,200

למען האמת, קשה לנו להתייחס לפריגו כאל חברה ישראלית. חברת התרופות, שנוסדה כבר לפני 122 שנה במישיגן, בארה"ב ע"י לותר פריגו, שמכר תפוחים מיובשים, נכנסה לפעילות בארץ רק לפני ארבע שנים, במסגרת רכישת אגיס הישראלית תמורת 830 מיליון דולר בקירוב. כיום, לא רק שהחברה מעסיקה בארץ 1,700 איש - בבני ברק, ירוחם, רמת חובב ואף פתח תקווה - היא גם נסחרת בבורסה המקומית ומנייתה נכללת במדד המעו"ף.

כבר בתחילת דרכה התמקדה פריגו בתחום בו היא מתמחה עד היום - מכירת תרופות תחת מותג פרטי. פריגו מפתחת את התרופה ורשתות קמעונאיות מוכרות אותה תחת המותג שלהן. כך, בשנה הפיסקאלית 2008 הייתה ענקית הקמעונות האמריקנית וול מארט אחראית על כחמישית מההכנסות של פריגו, 364 מיליון דולר.

תחום הפעילות המרכזי של פריגו הוא מוצרי הבריאות, והוא כולל תרופות שנמכרות ללא מרשם רופא, ויטמינים ותוספי מזון. בנוסף, מייצרת החברה גם תרופות שנמכרות תחת מרשם רופא, ופעילה גם בתחום API - חומרים פעילים המשמשים כחומרי גלם לתעשיית התרופות. בדו"חות החברה מופיע גם סעיף שכותרתו "אחר", שייחודי לפעילות הישראלית של החברה, והוא מוצרי צריכה וקוסמטיקה של קרליין.

רכישת אגיס אולי הייתה חריגה בהיקפה הכספי, אך היא לא הייתה הרכישה היחידה של פריגו. כחלק מהאסטרטגיה של החברה, רכשה פריגו מספר חברות וקווי מוצר בהיקף של 200 מיליון דולר ומעלה בשנתיים האחרונות.

במקביל לפעילות העסקית הרגילה, הרוויחה החברה גם מצרות של אחרים. מתחרה אמריקנית גדולה של פריגו, ליינר, פשטה את הרגל לפני כשנתיים ופריגו סייעה במילוי הוואקום שזו הותירה אחריה. הסיבה העיקרית לפשיטת הרגל של ליינר הייתה אי עמידה בקריטריונים המחמירים של מינהל המזון והתרופות האמריקני, ואנליסטים העריכו אז כי התרומה של יציאת ליינר מהשוק תתורגם לתוספת של מאה מיליון דולר להכנסות השנתיות של פריגו.

השנה הפיסקאלית של פריגו מסתיימת בסוף חודש יולי. אחרי שנה די מצוינת, בה צמחו הכנסותיה בשיעור של 26% והרווח הנקי נסק בשיעור של 84%, התחילה השנה הפיסקאלית 2009 של פריגו בצורה פחות מרשימה. בדו"חות הרבעון השני פספסה החברה את ממוצע תחזית האנליסטים והוסיפה גם עדכון כלפי מטה של תחזית הרווח השנתית. הסיבות לכך היו תנודתיות בשערי החליפין, גידול בעלויות חומרי גלם ומחיקה בגין הפסדים בקופות הפיצויים של עובדי החברה בישראל כתוצאה מהירידות בשוקי ההון. "המודל העסקי נותר חזק, אך החברה אינה חסינה בפני השפעות הכלכלה", הודה המנכ"ל ג'וזף פאפא.

פאפא, בן 52, הגיע לפריגו לפני שלוש שנים לאחר שכיהן בתפקידים שונים בחברות פרמצבטיות אחרות, בהן ווטסון. לפני שנתיים מונה פאפא, בנוסף לתפקידו כנשיא ומנכ"ל, גם לתפקיד יו"ר הדירקטוריון.