אלבום זכרונות

עידן הצילום הדיגיטלי מאפשר לצלם כמויות אדירות של תמונות, אך השפע הזה מצטבר אי שם בתיקיות המחשב ונעלם. כיום, אחת הדרכים היעילות לשימור זיכרונות החיים שלנו היא יצירת אלבומים דיגיטליים אונליין, וקבלת גרסתם המוחשית עד הבית. "גלובס" השווה שישה אתרים ליצירת אלבומים ומצא, כי אתר פיק-א-בוק מציע את חוויית העיצוב הנעימה ביותר, לופה מספק שירות 24 שעות ביממה והשירות של סטימצקי מאכזב למדי

עבור רבים מאיתנו שימור הזיכרונות האישיים כבר מזמן לא עובר באלבומים ובתמונות של ממש - אלא דרך מסך המחשב. בין אם בגלל עצלנות לשמה או עקב שינוי תפיסתי של ממש, נראה שהדפסת תמונות כמעט שחלפה מן העולם. מה שככל הנראה מציל אותה הוא תעשיית האלבומים הדיגיטליים המעוצבים, אלה שניתן להפיק באינטרנט ולקבל במשלוח עד הבית.

"השוק עובר ב-5 שנים האחרונות מהפכה דרמטית", אומר רפאל קראוס, מנהל תחום פוטו ב-HP אינדיגו. "עם הצגת המצלמה הדיגיטלית אנשים הפסיקו לשלוח תמונות להדפסה - הם אוגרים על המחשב, מסתכלים פעם-פעמיים וזהו. התיקיות במחשב מתמלאות והזיכרונות נעלמים. זה נובע בעיקר מעושר במידע. יש לך כל כך הרבה תמונות ועלות הצילום שואפת לאפס. גם תהליך המיון הולך ונעשה מסובך". כתוצאה מכך, מאשר קראוס, עובר השוק למוצרי זיכרון: במקום להדפיס תמונות כמו בעבר, מוסיפים באותה עלות עיצוב והפקה של מוצר שלם כמו אלבום או לוח שנה. "עדיין יש צורך לראות את התמונה ולהחזיק אותה בידיים", הוא אומר - ומכיוון שמדובר במוצרים שמשמשים גם כמתנות, פוטנציאל השוק אף מכפיל את עצמו ביחס לנפח ההדפסות בעבר.

ההיצע עשוי להיות מבלבל: אתרים רבים מציעים כיום שירותי עיצוב, עריכה והדפסה של אלבומים דיגיטליים. כל אתר מציע תוכנה שונה לעיצוב, מוצרים שונים, אפקטים מתחלפים וכמובן מחירים הנבדלים אלה מאלה - בהתאם למספר העמודים, סוג האלבום, הכריכה ואיכות המוצר.

"הדבר המהותי כיום מבחינת איכות הוא הדפסה ב-6 צבעים לעומת 4", מסביר רן לנדא, מנהל המכירות הארצי של HP אינדיגו. "זה מאפשר לקבל איכות הדפסה אחרת לגמרי של תמונה לעומת הדפסה סטנדרטית של 4 צבעי היסוד, תוך דיוק רב יותר בגוונים שבולט במיוחד בתמונות פנים ונוף. זה גם מעניק יותר חלקות בהדפסה". כמובן שהאיכות יכולה להתבטא במחיר, והשקלול הסופי של עלות-תועלת נתון בידי הצרכן.

לנדא מעריך, כי כמו כל שירות באינטרנט, בדיקה מעמיקה של ביקורות גולשים ומשתמשים שונים עשויה להיות יעילה. מה שחשוב לא פחות הוא התנסות חיובית עם תוכנת העיצוב - מכיוון שהתוכנות כולן חינמיות ניתן להתחיל בעיצוב ולבדוק היכן העבודה פשוטה וקלה יותר ועם איזו תוכנה מרגישים הכי נוח. "האלמנט היצירתי מאוד חזק בעיצוב אלבום", אומר לנדא, "וחבל לפספס אותו בגלל תוכנה מסורבלת או לא נוחה".

מתוך אתרים רבים הפועלים כאמור גם בארץ, בדקנו 6 אתרים בולטים: בין השאר התייחסנו לנוחות השימוש בתוכנה עבור אדם שאינו שולט באופן מקצועי ברזי העיצוב, את היצע האלבומים והמחירים המוצעים באתר, שיטת ההדפסה (מספר צבעים) ושירותים נוספים, ואף פנינו במייל לעזרת שירות הלקוחות.

חלק מהאתרים, אגב, מציעים שירותי עיצוב ורובם מציעים הנחת כמות. לעתים ניתן לצבור נקודות זכות לשימוש חוזר.

מבין האתרים והתוכנות שדגמנו, נתקלנו בחוויית העיצוב הנעימה ביותר בפיק-א-בוק, הפשוט לעבודה וצנוע יחסית באפשרויות, ובתוכנה המשותפת לאתרים פיקסיט וזומה, המאפשרת ניווט לא רע בין מגוון רחב של אפשרויות ואפקטים למעוניינים והדרכה צמודה לכל אורך הדרך. לופה מציעה תוכנה מעט מסורבלת יחסית, שגם ויזואלית נמצאת הרחק מאחורי המתחרות ומשדרת תחושה מיושנת, והתוכנה הקיימת באתרים של סטימצקי ו-ebook גם היא מאכזבת מעט וקלה פחות לתפעול ללא הדרכה מתאימה.

דרישות ההתקנה של התוכנות פשוטות יחסית, ותמיכה מוצעת לרוב בתכנים ובמצגות באתרי הבית - לצד שירות לקוחות מקוון ותמיכה טלפונית למעוניינים, באתר לופה מוצעת במשך 24 שעות ביממה.

1. פיקסיט: מגוון מרשים ומבלבל של אפקטים

כתובת האתר: www.pixit.co.il

גודל תוכנה:44MB.

ידידותיות: האתר צבעוני, ידידותי ומלווה בהנחיות בין השלבים; התרשמנו מאפשרות העיצוב האוטומטי שעשתה עבודה לא רעה בתור התחלה. ההיצע רחב: אפקטים, פריסות, רקעים ועוד תוספות ואפשרויות רבות. בסופו של דבר, דווקא הריבוי המרשים באפקטים נלווים הקשה עלינו את העבודה, במיוחד כשרצינו להכניס שינויים על בסיס העימוד המוצע, אך בסך הכול מדובר בתוכנה צבעונית, נוחה ומרובת אפשרויות, למי שמוכן לצלול עמוק פנימה.

הדפסה: 6 צבעים.

אלבומים ומחירים: - A4 135-265 שקל; 20x20 - 135-245 שקל, כריכה רכה/קשה.

הנחת כמות: יש. מחירון נפרד עד 5 עותקים, 6-10 עותקים, 10-15 עותקים.

דמי משלוח: 15 שקל דואר רשום, 35 שקל דואר שליחים, חינם באיסוף עצמי.

מוצרים נוספים: המגוון הרחב ביותר שמצאנו: לוחות שנה, גלויות, כרטיסי ביקור, פוסטרים וקולאז'ים, פלייסמטים, פאזלים ומשחקי זיכרון, אקורדיון תמונות לארנק.

שירות עיצוב: אין.

מענה במייל: מיידי - חזרו תוך פחות משעה.

הערות: ניתן לרכוש "גיפט קארד" לניצול באתר.

2. פיק-א-בוק: עיצוב נעים ונקי לעין

כתובת האתר: www.picabook.co.il

גודל תוכנה: 30MB.

ידידותיות: למי שמחפש עימוד פשוט, ללא עודף באפקטים והתחכמויות, מחכה תוכנה פשוטה ונוחה להפעלה, עם הוראות ברורות במעבר בין שלב לשלב ועיצוב פשוט ואלגנטי. גם ויזואלית הוא נעים ונקי לעין, ובעינינו - זה לא מעט.

הדפסה: 4 צבעים/6 צבעים בתוספת תשלום - 80 אגורות לעמוד.

אלבומים ומחירים: אלבום קלאסי (22.5*29.5) - 99-307 שקל; ענק (31x40) - 360-470 שקל; אלבום ענק מהודר - 630-735 שקל; ספר קלאסי (20x27.5) - 89-292 שקל; ספר כיס (20x15.6) - 85-245 שקל.

הנחת כמות: עד 5 ספרים - 5%, עד 10 ספרים - 10%. מעל 10 בתיאום אישי.

דמי משלוח: דואר רשום - 14 שקל, אקספרס - 40-50 שקל(בהתאם לגודל).

מוצרים נוספים: לוחות שנה.

שירות עיצוב: יש: מחיר שרות העיצוב היא 149 שקל עד 100 תמונות, 279 שקל עד למקסימום של 200 תמונות.

מענה במייל: מענה מהיר - באותו יום עבודה.

הערות: צבירת נקודות להנחה ברכישות חוזרות.

3. סטימצקי פור יו: תוכנה כבדה ועיצוב מיושן

כתובת האתר: (שת"פ עם צמצם)

www.steimatzky4u.co.il

גודל תוכנה: 99MB.

ידידותיות: מצאנו את התוכנה כבדה ומסורבלת לשימוש, ללא מספיק הנחיות עבודה מתבקשות. אפילו ויזואלית היא נראית, על אף ההשקה בשבועות האחרונים, מיושנת לעומת המתחרות. יחסית לאתרים אחרים, גם האתר דל במידע על האלבומים עצמם ובטיפים והדרכה בעיצוב.

הדפסה: 4 צבעים.

אלבומים ומחירים: ספר קלאסי (29x20.8) - החל מ-169 שקל, ספר ריבועי (20.8x20.6) - החל מ-169 שקל, ספר קומפקטי (20.8x15.4) - החל מ-145 שקל. כולם בכריכה קשה.

הנחת כמות: 2 עותקים - 3%, 5 עותקים - 5%, 10 עותקים - 8%.

דמי משלוח: רשום - 20 שקל, שליח עד הבית - 35 שקל, איסוף עצמי חינם מסניפי הרשת.

מוצרים נוספים: פיתוח תמונות.

שירות עיצוב: אין.

מענה במייל: בניסיון ראשון לא חזרו אלינו; בשני קיבלנו מענה בתוך יום עבודה.

הערות: עד סוף מאי - זיכרון נייד 4MB מתנה ברכישת ספר.

4. לופה: תכני הדרכה רבים באתר

כתובת האתר: www.lupa.co.il

גודל תוכנה: 33.5MB.

ידידותיות: התוכנה מיושנת משהו, רחוקה מלהיות מזמינה, אך בכל זאת מאפשרת לא מעט משחק עם התמונות - רקעים, אפקטים, עיבודים של התמונה ועוד. אתר האינטרנט, אגב, כולל תכני הדרכה רבים יחסית - מדריך וידאו, טיפים לעיצוב, קורס צילום אונליין.

הדפסה: 4 צבעים.

אלבומים ומחירים: קלאסי (28x20.5) - 75-239 שקל; ריבועי (20.1x20.1) - 75-249 שקל; פנורמי קטן (20.5x15.5) - 89-279 שקל; פנורמי גדול (22x30.5) 169-279 שקל. כריכה קשה, סיכות או ספירלה.

הנחת כמות: 2-5 עותקים - 5%; 6-10 - 10%; 11 עותקים ומעלה - 13%.

דמי משלוח: דואר רשום - 20 שקל, שליח 3 ימים - 35 שקל, שליח 24 שעות/משלוח לחו"ל - 24 שקל. חברת השליחויות פועלת בתחום הקו הירוק בלבד.

מוצרים נוספים: הדפסת חולצות.

שירות עיצוב: "זירת עורכים" - שירות המאפשר ליצור קשר עם עורכים פוטנציאליים, כאלה שערכו יותר מ-3 ספרים באתר, ולהזמין מהם עצמאית שירות עריכה על-פי תחום התמחות, ניסיון עבר, דירוג גולשים ועוד. כל העורכים באתר מחויבים לאמנת השירות שמפורסמת באתר.

מענה במייל: מיידי.

הערות: צבירת נקודות להנחה ברכישות חוזרות .

5. זומה: בין התוכנות המוצלחות

כתובת האתר: www.zooma.co.il

גודל תוכנה: 50MB.

ידידותיות: התוכנה זהה לזו הקיימת באתר פיקסיט (אם כי מוגשת לטעמנו בצבעים נוחים יותר לעין), מרובת אשרויות ונוחה לתפעול, גם אם פה ושם ההיצע הקשה עלינו, ומלווה הסברים וטיפים במעבר משלב לשלב. בסך הכול, מהמוצלחות יותר מאלה שדגמנו.

הדפסה: 6 צבעים.

אלבומים ומחירים: קלאסיק (28x21) - 114-356 שקל; רויאל (30x30) - 229-436 שקל; מדיום (20x20) - 105-324 שקל; ג'וניור (17x21) - 104-314 שקל; פוקט (15x10) - 289-469 שקל. כריכה קשה/רכה.

הנחת כמות: 2-5 - 8%, 6-10 - 12%, 11 ומעלה בתיאום אישי.

דמי משלוח: שליח ב-39 שקל או איסוף עצמי.

מוצרים נוספים: לוחות שנה, הזמנות, כרטיסי ברכה.

שירות עיצוב: דרך החנויות בלבד.

מענה במייל: סביר - באותו יום עבודה.

6. ebook: העזרה לא תמיד יעילה

כתובת האתר: www.ebook.co.il

גודל תוכנה: 94MB.

ידידותיות: התוכנה זהה לזו הקיימת באתר סטימצקי ומאכזבת משהו: אנחנו מצאנו את השימוש מסורבל ואת העזרה המוצעת באתר לא תמיד יעילה מספיק. גם אם האפשרויות לעיצוב קיימות, נראה שהתקשינו למצות אותם בשל הניסיונות להבין מה לעשות ואיך.

הדפסה: 4 צבעים.

אלבומים ומחירים: גדול (21x28) - 120-299 שקל; קטן (15x20) - 100-255 שקל; כריכה קשה/רכה.

הנחת כמות: 2 עותקים - 4%, 5 עותקים - 7%.

דמי משלוח: דואר רשום - 20 שקל, שליח - 35 שקל, חו"ל - 48 שקל.

מוצרים נוספים: אין.

שירות עיצוב: "שירות המעצבת" - 80 שקל לכל 100 תמונות.

מענה במייל: בתוך יום עבודה.

הערות: צבירת נקודות לרכישות חוזרות, עד 50% מגובה הרכישה.

8 טיפים לעיצוב אלבום דיגיטלי

בסטימצקי וצמצם מציעים:

1. בחרו נושא וגבשו את האלבום סביבו: חתונה, שנה בחיי הילד וכדומה.

2. את התמונות הרלוונטיות אגדו מראש בתיקייה אחת, בטרם ניגשתם לעריכה.

3. את התמונות אפשר לשלב באופן כרונולוגי או כתתי-נושאים - כל ילד בנפרד, אזורי טיול שונים וכן הלאה.

4. שלבו מלל וכותרות לכל נושא: מומלץ לתבל בחוויות, קטעים הומוריסטיים וכדומה.

5. רקע טוב תורם לאלבום אבל לא משתלט עליו. רצוי שהרקע ייתן פרופורציה לתמונות ויתקשר לנושא (כמו מים וחוף כשמדובר בחופשה).

אורנית דורון, מנהלת אתר זומה, מוסיפה:

6. "התבוננו מראש במגזינים, בספרי צילום או עיצוב וראו כיצד מאורגנות שם התמונות על מנת לקבל רעיונות לאפשרויות עיצוב.

7. שיתלו אפקטים (מסגרות, הצללות, חיתוכים) בכל תמונה. כדאי להתאים את האפקט לנושא התמונה - אך לא מומלץ להרבות באפקטים שונים עבור כמה תמונות באותו עמוד.

8. כדי ליצור עניין, ניתן למקם תמונה גדולה לאורך העמוד, לצד מספר תמונות בעמוד שמנגד.