השתחררה מהכבלים

HOT הודיעה על שדרוג רשת התקשורת, מה שמעמיד אותה סוף-סוף בסטנדרטים עולמיים

1. ייתכן כי עיתוי פרסום ההודעה של חברת HOT על ההשקעה ברשת תקשורת חדשה (NGN) קשור לעובדה שמחר (ג'), אמור מנכ"ל החברה הרצל עוזר, להופיע בפעם הראשונה בכנס תקשורת של המי"ל (המרכז הישראלי לניהול). אך גם אין קשר, הרי שהמהלך של שדרוג הרשת הוא בשורה מצוינת לשוק התקשורת.

עוזר יוכל להכריז על המהלך שהחל בתקופת קודמו בתפקיד, דוד קמיניץ, ולרשום את המעבר לרשת חדשה על שמו - כפי שהרשת החדשה של בזק תירשם על שמו של המנכ"ל הנוכחי אבי גבאי.

בכך, מצטרפת HOT למהלך של השקעות חשובות בשוק התקשורת. זאת, לאחר שבשנים האחרונות היה קשה להשתחרר מהרושם שהחברה עסוקה בעיקר בלהדוף טענות על כך שהרשת שלה אינה מושקעת ואינה עומדת בשורה אחת עם חברות הכבלים בעולם.

ההשקעה של HOT במעבר ל-Docsis3 כל-כך מתבקשת, שקשה להבין מה עיכב את החברה מלבצע אותה עד עכשיו. HOT יכלה ליצור לעצמה יתרון שיווקי ותדמיתי אדיר, אם הייתה מקדימה את בזק ומציעה שירותי אינטרנט מהיר באמת, במחיר תחרותי, שכן בזק מקדמת את הפרויקט שלה בצורה מדורגת ואטית. ובכל זאת, עדיף עכשיו מאשר להיכנס להשקעות לאחר שבזק כבר מתחילה לחבר לקוחות.

התקדמות הכרחית

Docsis3 הוא התקן להעברת מידע דיגיטלי על-גבי רשתות כבלים. כל חברות הכבלים בעולם עוברות לתקן החדש על-מנת להתמודד עם השדרוגים שמבצעות חברות הבזק שנכנסות לעולם השידורים והאינטרנט המהיר על-גבי סיבים אופטיים.

זו התשובה של חברות כמו וורנר, קומקאסט ודומות להן לכניסה של ורייזון ו-AT&T לעולם ה-IPTV (טלוויזיה על פרוטוקול אינטרנט), פשוט כי אין להן ברירה. התחרות היא על שירותים מתקדמים ואפליקציות שמתאפשרות על רשתות מהירות, ולמי שאין את התשתית המהירה - גם לא יהיו את הלקוחות.

היתרון הגדול של HOT (ומכאן גם סימני השאלה מדוע לא עשתה זאת קודם) הוא שהמעבר ל-Docsis3 פשוט עבורה בהשוואה להשקעה שנדרשת מחברת טלקום כמו בזק, שנדרשת לחפירות של סיבים אופטיים לארונות התקשורת החדשים שהיא מציבה בקרבת הלקוח - מהלך הכרוך באישורים מרשויות מקומיות ותיאום מול חברת חשמל.

ברשת הכבלים, שדרוג ה- CMTS(היחידה שמדברת עם מודם הלקוח) הוא שדרוג תוכנה שלא כולל החלפת חומרה ובניית הארון ומיקומו מחדש, ולא חפירת מדרכות וכל הכרוך בכך. יש צורך גם בשדרוג ליבת הרשת כדי שתתמודד עם הנפחים הגדולים יותר של התנועה הצפויה, אך זו כבר סוגיה אחרת ופשוטה.

יתרון נוסף וחשוב שהחברה תפתור גם בשדרוג הוא בסיום הסאגה לפיה לקוחות החברה, שמנויים על שירות הטריפל-פליי, צריכים קופסה נפרדת לטלפוניה וממיר נפרד לאינטרנט. גם הבעיה הטכנולוגית הזו תיפתר ואיתה אחת הטעויות ההנדסיות הקשות ביותר שעשתה HOT מאז ומעולם (טעות שעלתה לחברה הון).

עלויות תשתית

אבל הבעיה של HOT היא בכלל בכיוון אחר, בכיוון של שיתוף פעולה שיידרש לה עם בזק, שדרכה עוברת תשתית הכבלים בתל אביב, ברמת גן, בפתח תקווה, בירושלים ובמספר פריפריות.

מכיוון ש-HOT חייבת להגדיל את הקיבולת בשדרוג (טווח התדרים) מ-600 מגה הרץ ל-850 הרץ או ל-1 ג'יגה, היא תצטרך את שיתוף פעולה מבזק, שלא בטוח שיש לה אינטרס לעבוד בקצב שתרצה HOT. כבר היו מקרים בעבר שעובדי בזק לא התאמצו במיוחד כאשר HOT נזקקה לשדרוגי תשתית. סביר להניח שעוד יהיו אירועים מעניינים בין שתי החברות בעניין הזה.

חלופה אחרת, שהיא לא ממש ריאלית אבל מהווה פתרון זמני ב-HOT, היא להקטין את כמות הערוצים האנלוגיים כדי לפנות רוחב סרט. הערוצים האנלוגיים צורכים פי 8 רוחב סרט מאשר ערוצים דיגיטליים, וזו סיבה נוספת שבעטייה החברה רוצה לחסל את הרשת האנלוגית. האופציה הזו לא ריאלית מבחינתה מכיוון שלחפור ולהניח סיבים יעלה לה יותר מאשר להשתמש בתשתית של בזק.

2. בסוף השבוע שעבר התקבלה במוסדות האיחוד האירופי החלטה חשובה ויוצאת דופן, שיש לקוות שמשרד התקשורת בישראל יאמץ גם הוא. יו"רית הוועדה המפקחת על התקשורת והמידע באיחוד האירופי, ויויאן רדינג, בישרה על ההחלטה לבטל כמעט לחלוטין את עלויות קישור הגומלין בין המפעילים בסלולר ובנייח כאחד עד שנת 2012.

לראשונה, קובעת רדינג, שיש סבסוד צולב בין נייח לנייד, ושבכוונתה להפסיק אותו ושתעריפי קישור הגומלין בכללם גבוהים מדי. המשמעות היא שבמידה שהחלטת השוק האירופי בעניין תעריפי קישור גומלין אכן תיושם, הדבר יגביר מהותית את התחרות בענף התקשורת, משתי סיבות: לחברות התקשורת הנייחות יהיו הרבה פחות הוצאות לקישור גומלין, וזה ישפיע מאוד על יכולת התחרות שלהן, ובנוסף יהיה יותר קל לקדם שירותים המשלבים לכידות נייח-נייד.

אם רוצים להכניס שחקנים חדשים לסלולר, ללא טיפול בקישורי הגומלין, זה לא יילך. לכן, כדאי לאמץ את המודל של האיחוד האירופי שאנו כה רוצים להיות חלק ממנו.