הבית הלבן העלה את התחזית לגירעון התקציבי בארה"ב בשנתיים הקרובות: ב-2009 יעלה הגירעון ל-1.84 טריליון ד'

הגירעון התקציבי יהווה 12.9% מסך התמ"ג ■ העלה את התחזית ב-89 מיליארד דולר לעומת התחזית הקודמת שפורסמה בפברואר והסתכמה בגירעון של 1.75 טריליון דולר ■ סקר: התמ"ג בארה"ב ישוב לצמוח כבר ברבעון השלישי של השנה הנוכחית

הבית הלבן פרסם הערב (ב') את תחזיותיו ביחס להתפתחויות הכלכליות בארה"ב. הגירעון התקציבי של ארה"ב לשנת התקציב 2009 שתסתיים ב-30 בספטמבר צפוי לעלות ב-89 מיליארד דולר ויגיע ל-1.84 טריליון דולר המהווים כ-12.9% מסך התוצר המקומי הגולמי של ארה"ב. בתחזית הקודמת שפרסם הבית הלבן חזה הממשל כי היקף הגירעון התקציבי יסתכם ב-1.75 טריליון דולר, או 12.3% מהתמ"ג.

העלאת תחזית הגירעון משקפת את השפעות המיתון, העלייה בשיעור האבטלה והצורך בסיוע ממשלי לחברות ותאגידים בארה"ב. הדיווח מתווסף גם לאתגרים העומדים בפני הנשיא אובמה אשר דוחף לכיוון של תוכנית חדשה ומקיפה בתחום שירותי הבריאות בארה"ב והשקעות גדולות נוספות בארה"ב כגון ההשקעה הנדרשת בתעשיית הרכב האמריקנית, אשר היוותה גם היא פאקטור בהעלאת תחזית הגירעון.

גורמים רשמיים בבית הלבן אמרו כי התמונה העגומה של הגירעון התקציבי משקפת גם ירידה בהכנסות ממיסים כתוצאה מההידרדרות בפעילות הכלכלית והעלייה בעלויות הביטחון הסוציאלי.

הדיווח מהבית הלבן העלה גם את תחזית ה גירעון התקציבי לשנת 2010, כאשר הצפי הנוכחי הוא כי הגירעון בשנה הבאה יגיע ל-1.26 טריליון דולר שהם 8.5% מהתמ"ג, תחזית זו הועלתה ב-87 מיליארד דולר ביחס לתחזית שסופקה בפברואר שעמדה על 1.17 טריליון דולר.

בנוסף פורסם בוושינגטון סקר שנערך בין חזאים כלכליים מובילים, ממנו עולה כי הכלכלה של ארה"ב תשוב לצמוח כבר במחצית השניה של השנה הנוכחית, ואילו שיעור האבטלה צפוי להגיע לשיא ברבעון הראשון של שנת 2010.

קונצנזוס הכלכלנים הבכירים עריך בסקר שנערך בחודש מאי כי הצמיחה בארה"ב כפי שהיא נמדדת בנתון התמ"ג תתכווץ בכל שנת 2009 ב-2.8% אך תשוב לצמוח ב-1.9% בשנת 2010. כאשר ברבעון השני של 2009 צפויה האטה בקצב התכווצות הכלכלה ל-1.7% במונחים שנתיים, שיפור של 0.4% ביחס לתחזית שפורסמה בחודש הקודם, זאת לאחר הירידה החדה שנרשמה ברבעון הראשון של השנה וברבעון הרביעי של 2008. התחדשות הצמיחה צפויה כבר ברבעון השלישי של השנה.