אסם

קפה ומאפה

תעודת זהות

■ תחום פעילות: ייצור ושיווק מגוון מוצרי מזון

■ מספר שנות פעילות: 67

■ מנכ"ל: גזי קפלן

■ מספר שנות כהונה: 3

■ שווי חברה: 4.5 מיליארד שקל

■ מספר עובדים: 4,710

בלמעלה משישים שנות קיומה הצליחה חברת המזון אסם למצב את עצמה כאחת החברות הגדולות, היציבות והחדשניות במשק הישראלי, ולכן היא גם נחשבת לאחת מאבני היסוד של התעשייה הישראלית. החברה, שהוקמה לפני 67 שנה כתוצאה מאיחוד של שלושה יצרני מזון קטנים מתחום הפסטה, התפתחה לקונצרן מזון בעל פעילות ענפה בישראל ובחו"ל, בתחומים שונים, בהם חטיפים, קפה, מאפים, פסטות, סלטים תחליפי בשר וגלידות.

לפני 17 שנה, חמישה עשורים לאחר הקמתה, הפכה אסם לחברה ציבורית והיא נסחרת כיום לפי שווי של 4.5 מיליארד שקל, נתון שממקם אותה במדד המעו"ף. אבן הדרך המשמעותית ביותר בפעילות אסם בעשורים האחרונים היא ללא ספק החבירה לתאגיד המזון העולמי, נסטלה, במסגרתה רכשה האחרונה את השליטה באסם בשלבים שונים. החבירה לנסטלה העניקה לאסם גישה לידע נרחב בתחום המזון אותו תרגמה האחרונה למקורות רווח גם בשוק המקומי.

אסם הצליחה להציג אשתקד שנה נוספת של צמיחה מרשימה, למרות כניסת המשק למיתון כלכלי ברבעון האחרון של השנה, בצל המשבר הגלובלי. עדות נוספת לאיתנות הפיננסית של החברה סופקה על ידה עם הכרזתה על חלוקת דיבידנד לבעלי המניות, דווקא בתקופה בה מרבית החברות מקצצות את הדיבידנדים או מקפיאות אותם לחלוטין.

במהלך השנה האחרונה, דווקא בצל המשבר הגלובלי שמאיים על צמיחת החברה, זיהתה אסם מספר הזדמנויות עסקיות, בהן כניסה לשוק הסלטים האמריקני, הנחשב לבעל פוטנציאל רווחים גבוה, דרך חברת פודטק. בנוסף, בחרה אסם להרחיב את פעילותה בשוק המקומי לענף המזון לתינוקות ע"י רכישת השליטה בחברת מטרנה מידי מעדנות.

עדות לחדשנות של אסם ולראייה קדימה באה לידי ביטוי בריכוז מרכזי ההפצה השונים של החברה בארץ לאתר מרכזי אחד באזור התעשייה שוהם, שם יושבת גם הנהלת החברה באחד המרכזים הלוגיסטיים והחדשניים ביותר בישראל.

אחד האתגרים הגדולים איתם תתמודד אסם בשנים הקרובות הוא התחרות מול המותגים הפרטיים שהחלו להשיק רשתות המזון השונות בשנים האחרונות. המותגים הפרטיים, המאיימים על מותגי הבית של אסם בתחומים שונים, החלו בשנה האחרונה לצבור תאוצה בשוק המקומי, מתוך מטרה להשיג את נתחי השוק הנאים להם הם זוכים בשווקים אחרים בעולם.

לבסוף, היציאה של אסם לשווקים הגלובליים, בניגוד למתחרה הגדולה שטראוס, נעשתה בצעדים קטנים יותר גם על רקע הקשר של החברה עם החברה האם נסטלה. עם זאת, אסטרטגיית הפעילות של אסם בשווקים הזרים תעמוד גם היא במבחן בשנים הקרובות, ובעיקר מצידן של חברות הבת טבעול ופודטק, שכן היא מיועדת להיות אחד ממנועי הצמיחה החדשים של החברה.