החברה להגנת הטבע: "הרחבת סמכויות הוועדה לתשתיות לאומיות תגרום לפגיעה קשה ומיותרת בסביבה וברווחת הציבור"

לגרסה החדשה של הצעת המחליטים לקראת חוק ההסדרים, נוספה הצעה להרחיב במידה ניכרת את סמכויות הוועדה הארצית לתשתיות לאומיות

"הרחבת סמכויות הות"ל תגרום לכאוס של ממש ולפגיעה קשה ומיותרת בסביבה וברווחת הציבור: תכניות למגורים, לתעסוקה, לכבישים, לתיירות וכד' יידונו בהליך מזורז מקביל ובמנותק בשתי מערכות תכנון ארציות נפרדות, כשאחת מהן מתאפיינת בריכוזיות ובזירוז הליכים. זו מציאות בלתי נסבלת שלא תעלה על הדעת, בוודאי לא במדינה כה צפופה ודלת קרקע כמו ישראל". כך נכתב בפנייה של החברה להגנת הטבע לשרי הממשלה, לקראת דיון בישיבת הממשלה היום (ג') בהצעה להרחבת סמכויות הוועדה לתשתיות לאומיות.

לגרסה החדשה של הצעת המחליטים לקראת חוק ההסדרים, נוספה הצעה להרחיב במידה ניכרת את סמכויות הוועדה הארצית לתשתיות לאומיות (הות"ל). כיום, סמכותה של הוועדה לדון רק בתכניות לתשתית לאומית. על-פי הנוסח המוצע, תורחב סמכותה, כך שהיא תוכל לאשר גם תכניות למגורים (מעל 250 יח"ד), לתעשייה, מסחר ומשרדים (מעל 15,000 מ"ר), לתיירות (מעל 10,000 מ"ר), למתקני גז טבעי נוזלי, מתקני תקשורת, תשתיות טעינה לרכב חשמלי, ואף אתרי כרייה וחציבה.

כל אלו יחמירו את הבעיות הקיימות בעבודת הוועדה כבר כעת, נכתב בפנייה, וביניהן לוח זמנים מקוצר לבחינה הסביבתית של תוכניות ולהתנגדות הציבור. בנוסף, "הרכב הוועדה אינו מאוזן, והיא חסרת איזונים ובלמים ההכרחיים לוועדת תכנון, בשונה באופן מהותי מהרכבה המאוזן של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, הנותן ביטוי גם לנציגי השלטון המקומי ולנציגים מקצועיים בלתי תלויים".

לדברי החברה להגנת הטבע, מניסיון של למעלה מחמש שנות הפעילות של הוועדה מסתבר כי תרומתה לקיצור הליכים מוטלת בספק. גם לשיטתם של מי שבראש מעיניהם קיצור הליכים - יצירתן של שתי מערכות תכנון מקבילות בלתי מתואמות, אינו צעד המבטיח קיצור הליכים אלא סירבול, התמשכות מיותרת של הליכים, ותוצאות תכנוניות בלתי ראויות הפוגעות בציבור ובסביבה.

פגיעה גם בדורות הבאים

הרחבת תחולת הות"ל תגרום בפועל ליצירת שתי מערכות תכנון מקבילות, אשר עוסקות באותם נושאים. אך בעוד שמערכת התכנון הרגילה פועלת על-פי תכניות מתאר שהוכנו ואושרו בהליך מסודר שיש בו מערכות איזון ובקרה, ובכלל זאת אישור הממשלה, הות"ל לא פועלת על-פי מערכת תכניות מסודרת. יתר על כן, הרכב הות"ל אינו מאוזן, ועל כן הרחבת תחולת הות"ל תפגע במערכת הרגולטיבית.

אחד הלקחים מהמשבר הכלכלי הוא שיש חשיבות עליונה לקיומן של מערכות רגולציה עצמאיות ויעילות, ובייחוד בכל הקשור לשוק המקרקעין. הרחבת תחולת הות"ל פועלת בכיוון ההפוך. כך כותב פרופ' ערן פייטלסון, ראש ביה"ס ע"ש פדרמן למדיניות ציבורית וממשל באוניברסיטה העברית, בחוות הדעת שנשלחה לשרים.

פיטלסון מציין כי הות"ל הוקם כדי לקדם תכניות לתשתיות לאומיות. לדבריו, הרחבת תחומי פעילות הות"ל תביא בהכרח לעומס כבד יותר עליו, שכן הוא יוצף בתוכניות למגורים, תיירות ותעסוקה. כתוצאה מכך, הות"ל לא יוכל להקדיש אותה תשומת לב לתכניות לתשתית, וגם יגרמו עיכובים בדיון בתכניות לתשתיות. כלומר, הרחבת תחולת הות"ל תביא לעיכוב תכניות לתשתית לאומית, ובמיוחד תשתיות תחבורה ואנרגיה, ולפגיעה ברמת הדיון בהן.

עוד מציין פיטלסון כי השמירה על שטחים פתוחים ועל איכות הסביבה נשענת במידה רבה על מערך התכנון הארצי והמחוזי. "יצירת מסלול העוקף את תוכניות המתאר, ובכללן את התכניות לגנים לאומיים ושמורות טבע, תביא לפגיעה נרחבת בשטחים פתוחים, ובכללם בשמורות טבע וגנים לאומיים. זוהי פגיעה לא רק בדור הנוכחי אלא גם בכל הדורות הבאים".

פיטלסון מסכם את דבריו בכך ש"ספק אם הוצעה הצעה בשנים האחרונות שתועלתה אפסית כל כך, ונזקה רב ורחב כל כך".