תחנת רוח

ביה"ס לציור "התחנה", הפועל הרחק מעין הציבור כבר 4 שנים, מציג תערוכת בוגרים ראשונה

בסוף השבוע תיפתח תערוכת בוגרים ראשונה של בית הספר לציור "התחנה", הפועל ברחוב הנגב 5, בתחנה המרכזית הישנה של תל-אביב. "התחנה" הוא בית ספר קטן, פרטי, הפועל באופן כמעט סמוי מעין הציבור, ומכשיר ציירים המתמחים ברישום ובציור פיגורטיבי, במסורת הישנה של הציור המערבי, הדוגלת בלימוד מאמן מומחה - מאסטר.

בתערוכה מציגים בוגרי המחזור הראשון של "התחנה", המסיימים מסלול אינטנסיבי בן שנתיים של לימודי יום מלאים.

עבודה של גדי נוף / צלם: יחצ

עבודה של גדי נוף

בית הספר פועל זה ארבע שנים, ובימים אלה סיימו את המסלול עשרה בוגרים ראשונים. "מקומץ סטודנטים קטן ומסור, הנפגש פעם בשבוע כדי לתרגל מול מודל עירום במיקום ארעי כזה או אחר, צמח, במהלך כמה שנים, בית הספר, הכולל שלוש כיתות ערב וכיתת יום ללימודים דו-שנתיים מלאים במתכונת של 'מאסטרקלאס'.

הצמיחה הזו, שהתרחשה באופן טבעי, מהווה את האינדיקציה הטובה ביותר לנחיצות ולרלוונטיות של מקום כמו 'התחנה'", אומרת ליזה גרשוני, שיזמה את הקמת בית הספר.

גרשוני היא אשתו של האמן ארם גרשוני, בעצמו צייר פיגורטיבי מהבולטים בציור העכשווי בארץ, המנחה את התלמידים כמאסטר יחד עם האמן דוד ניפו. אמנים נוספים בצוות הם רן טננבאום, המלמד בכיתות הערב, ואיליה גפטר, המלמד שימוש בצבע.

*עשרה תלמידים יכולים לפרנס פורמט פעילות של בית ספר?

"לא ממש. יש לנו בכיתות היום עשרים תלמידים, המציגים כעת בתערוכה. בשנה הראשונה רק רושמים ובשנה השנייה עוברים לעבודה בצבע. זו המסורת הקפדנית של הציור המערבי, אבל עם הבסיס הזה אפשר ללכת לכל כיוון אמנותי, גם לציור המופשט", אומרת גרשוני.

שכר הלימוד ללימודים מלאים, של חמישה ימים בשבוע, עומד על 13.5 אלף שקל לשנה (ועוד מע"מ), בדומה ללימודים אוניברסיטאיים. "צריך לזכור שזה בית ספר פרטי ולא מסובסד. הייתי שמחה לקחת יותר, אבל מי יכול לשלם?"

*אז מי בא ללמוד?

"ביום אופן טבעי יותר צעירים, שפנויים ללימודים מלאים ועדיין לא בעלי משפחה. בכיתות הערב יש גם יותר מבוגרים. לשיעורי ערב העלות היא 600 שקל לחודש לארבע שעות שבועיות".

*יש כאלה שמגיעים מלימודי אמנות או תולדות האמנות באקדמיות?

"יש חלק שלמדו בבצלאל והפסיקו, כי רצו להתמקד בציור, יש כאלה שעברו משיעורי הערב ללימודי הבוקר, לאחר שראו שהם רוצים להתמקד עוד יותר, והיו מספיק טובים".

אחת הסיבות להקמת בית הספר הייתה כריאקציה לנטייה של האקדמיות לאמנות להכביר בצד התיאוריה וללמד פחות טכניקה. התוכנית הדו-שנתית משרטטת מהלך מובנה ומעמיק מרישום לציור. התלמידים עובדים באופן עצמאי ויסודי וזוכים להנחיה על בסיס אישי. בנוסף, מקיים בית הספר סדנאות ממוקדות בכל שנה, בנושאים ספציפיים (למשל ציור נוף, פורטרט, וכדומה), וכן ערבי הרצאות הפתוחים לקהל הרחב חינם.

*יש גם לימודי תיאוריה?

"התיאוריה נכנסת ברמת השיחות עם המורים, כי מדברים על הכל - מפילוסופיה, שירה וספרות ועד תולדות האמנות. יש גם המון הרצאות שהמורים מוסיפים לימי הלימוד, חלקן פתוחות גם לקהל הרחב", אומרת גרשוני. "יש גם אפשרות ללימודי המשך - כי לא כל אחד שסיים ללמוד יכול לקחת סטודיו ולהתחיל לעבוד. בשנה שלישית ורביעית יש תוכנית אישית עם המורה, ליווי לתחילת קריירה של אמן".

*אתם מקיימים קשר עם הסטודיו סקול של ישראל הרשברג בירושלים?

"באופן טבעי הפכנו למתחרים. לא הייתי מתנגדת לשיתוף פעולה, אבל אין קשר. איליה (גפטר) מלמד גם פה וגם שם - בעבר גם ארם (גרשוני) לימד שם". *

"התחנה", תערוכת בוגרים, הנגב 5 ת"א; הפתיחה: ו' 15.5, 11:00, פתוח בכל יום 11:00-14:00, עד 29.5