היכונו לקיץ הטיסות והחופשות הזול ביותר מזה עשור: 50% לפריז, 31% לרודוס, 25% לפראג ו-17% לניו-יורק

בדיקת "גלובס": המיתון והירידה במחירי הדלק יצרו צפי לביקושים נמוכים לחופשות הקיץ - והספקים נערכים בהתאם ■ צפי לירידה של 20% במספר הנופשים בטורקיה - אך משפחה ישראלית תוכל לנפוש שם שבוע במלונות מפוארים "הכול כלול" ב-1,800 דולר בלבד

כפי שהוכח בחודשים האחרונים, אם מתאמצים ניתן למצוא גם את הצדדים החיוביים של המשבר הכלכלי. אחת מנקודות האור הבולטות עבור הצרכנים היא מחירי הטיסות והחופשות שירדו משמעותית. עד כדי כך משמעותית הירידה, עד כי יש אפילו מי שטוען שהקיץ הקרוב עומד להיות הקיץ הזול של העשור.

לדברי המשנה למנכ"ל חברת אופיר טורס, יהודה זפרני, מבדיקה שערכה החברה עולה שזוהי השנה הראשונה מתחילת העשור שבה מחירי הטיסות וחבילות הנופש ירדו לעיתים גם ב-50% בהשוואה לשנה קודמת, בעיקר ללקוחות המבצעים הרשמה מוקדמת. "הנתונים מאז ומתמיד מצביעים על כך ששכבות הביניים צורכות כ-90% ממוצרי הנופש בשוק, ולכן הירידה הדרמטית בביקושים לחופשות במחירים רגילים אילצה את כל הנוגעים בדבר להוזיל מחירים. לעובדה זו צריך להוסיף את הירידה המשמעותית במחירי הדלק בהשוואה לשנה קודמת, ואת ההוספה של קווים ויעדים חדשים שהביאה להיצף מקומות ומכאן לירידה במחירים".

למרות שרבים מהעוסקים בתחום מסכימים שמדובר בדרמה בשוק הנסיעות, יש גם מי שטוען שהמחירים לא יירדו בצורה כל כך משמעותית, וכי מדובר בניסיונות של גורמים בענף ליצור "ספין".

על מנת להבין את מקור המחלוקת חשוב להבין את הכוחות השולטים בשוק התיירות. מצד אחד ישנם הספקים, הנקשרים תקופה ארוכה מראש עם חברות טיסות שכר ובתי-מלון, ומתחייבים לרכוש מהם מושבים/חדרים במועדים מסוימים, ובמחירים מסוימים הנקבעים לרוב על-פי הצפי של הספקים.

זו גם הסיבה לכך שככל שמתקרב המועד והביקוש לא עומד בציפיות, הספקים מורידים את המחירים במטרה למזער את נזקיהם. ולהיפך - ככל שהביקוש עולה כך עולים גם המחירים. חבילות אלה נמכרות לקמעונאים, ודרכם לצרכנים.

כולם מורידים מחירים

הגורמים הטוענים לכך שמדובר ב"ספין" מבססים את טענותיהם על חששם של כל הגורמים בתחום לביקושים נמוכים, ומכאן להפסדים עבור מקומות שהוזמנו מראש, ולכן הם מנסים לעורר את השוק בהבטחות שלעיתים מסתכמות במספר מועט של כרטיסים מוזלים. אלא שמבדיקת "גלובס" עולה, כי גם אם מספרם של הכרטיסים במחירי "רצפה" מוגבל, ניתן להשיג לתקופת הקיץ כרטיסים במחיר הנמוך בעשרות אחוזים ממחירם בקיץ 2008.

עיקר המלחמה מתנהלת כאמור בחזית טיסות השכר והנופשונים. חברת הדקה ה-90 הייתה מבין הראשונות שיצאו בשבועות האחרונים במבצעי מכירה מוקדמת לקיץ. במסגרת המבצעים מציעה החברה טיסות ליעדים באירופה: (ורונה, מינכן, קלן, המבורג) ב-299 דולר, ליציאות עד אמצע יולי.

אבנר לש, משנה למנכ"ל הדקה ה-90, מסביר כי כרטיסים ליעדים אלה בקיץ הקודם עמדו על 449 דולר בממוצע. "השנה מתאפשר לנו למכור במחירים כאלה כיוון שכבר בתחילת השנה צפינו שזו עומדת להיות שנה בעייתית לספקים, עקב חוסר ביקוש, ולכן הצלחנו לשכנע אותם שנכון לרפד כבר עכשיו את הטיסות לקיץ כיוון שקשה לחזות מה יהיה המצב בעוד מספר שבועות. כיוון שמדובר באינטרס משותף, כולנו הורדנו את המחירים ומי שמרוויח הוא הצרכן. אני מעריך שגם לתקופה הבוערת של אחרי מחצית יולי יהיו בשוק הצעות מאוד אטרקטיביות שיפתו את הישראלים לנסוע".

בדקה ה-90 מבטיחים שהיצע הכרטיסים במחירים אלה גבוה, ועומד על כמה מאות, אולם כיוון שמדובר על טיסות שכר, ייתכן שבמידה שהביקוש יעלה יעלו גם המחירים.

בדיקה שנערכה השבוע כלקוח סמוי במרכז ההזמנות של החברה במשך שלושה ימים רצופים, העלתה כי אכן ניתן עדיין להשיג כרטיסים ליעדים אלה במחירים אלה, וכי מלאי המקומות מתחדש מידי יום.

איל קשדן, מנכ"ל חברת השטיח המעופף, מהספקיות הגדולות בתחום טיסות השכר והנופשונים, מסכים עם לש, וקובע כי תנאי השוק מאלצים את כולם להתחרות על ליבו של הלקוח. "אני רואה איך הספקים עוקבים זה אחרי זה ומתאימים את עצמם למחירי השוק, ומנגד הם מתחרים כולם על ליבם של הקמעונאים כדי שאלה יעדיפו אותם על פני ספק אחר".

מחירי הנופשונים מושפעים כמובן גם הם מהמצב, וגם כאן ניתן לזהות צניחת מחירים, אלא שבתחום זה השתנו השנה הכללים, לאור הירידה המשמעותית במספר היוצאים לטורקיה, והשקת יעדים חדשים לנופשונים באגן הים התיכון.

קרסו צופה ירידה של 20% בכמות הנופשים בטורקיה בקיץ הקרוב, אולם לדבריו המחירים שם אטרקטיביים מתמיד ומשפחה תוכל לנפוש במשך שבוע במלונות מפוארים הכול כלול תמורת 1,800 דולר (לעומת כ-2,200 דולר אשתקד).

ירידות נמוכות יותר בטיסות סדירות

סמנכ"ל השיווק של חברת גוליבר, יעל תמיר, מביאה כדוגמה את יוון, רודוס וכרתים שהופכים להיות יעדים אטרקטיביים השנה בהיצע ובמחירים. לרודוס ניתן היום להזמין מקומות לנופש סופשבוע בחודש יולי לשלושה לילות במלונות חמישה כוכבים תמורת 489 דולר. חבילה דומה נמכרה בשנה שעברה בכ-600 דולר.

לצד שוק השכר והנופשונים עולה בעונת הקיץ גם הביקוש לטיסות סדירות. גם בתחום זה ניתן לחוש בירידת מחירים, אלא שזו נמדדת באחוזים נמוכים יותר ונעה סביב 25%-30%. בדומה לשוק המקביל, גם כאן המחירים הנמוכים מבוססים על הרשמה מוקדמת ואיש אינו יודע לצפות כיום מה יהיו המחירים של רכישה מיידית בשיא העונה.

ראש אגף שיווק באל על, עמית לבני, טוען כי רוב החברות הסדירות יצאו במבצעי מחירים מאוד נמוכים לתקופת הקיץ למכירה מוקדמת, אולם העובדה שבשבועות האחרונים נרשמת עלייה מתונה אך עקבית במחירי הנפט עשויה לטרוף את הקלפים.

"כיום עדיין ניתן להזמין כרטיסים גם לשיא העונה במחירים תחרותיים, אולם מחיר הנפט כבר נושק ל-60 דולר לחבית, ובמידה שזה ימשיך לעלות, לכל החברות לא תהיה ברירה והן יעלו את המחירים של כל הכרטיסים שעדיין לא שולמו וכורטסו".

במסגרת המחירים הנמוכים במכירה מוקדמת ניתן לציין את מחירי חברת דלתא, המציעה לרכישה עד ה-27 במאי כרטיסים ךניו-יורק לניצול החל מה-15 באוגוסט ועד סוף דצמבר (כולל תקופת החגים) ב-720 דולר. טיסות במועדים אלה בשנה שעברה עלו החל מ-870 דולר, הפרשים ניכרים במיוחד כשמדובר בנופש משפחתי.

חברת קונטיננטל המפעילה אף היא טיסות ישירות לניו-יורק מציעה כיום כרטיסים עד למחצית אוגוסט במחיר 999, ובמכירה מוקדמת לתאריכים שאחרי מחצית אוגוסט ב-729 דולר. מחירי הכרטיסים האלה בקיץ שעבר היו 1,400-1,300 דולר בהתאמה.

הוזלת המחירים מאפשרת גם יציאות ליעדים אקזוטיים במחירים נמוכים משמעותית מהמקובל. לדברי מנהלת השיווק של אשת טורס, גלית זכאי, ניתן למצוא לעונת הקיץ נופש של שבוע ליעדים כמו טנריף תמורת כ-1,100 דולר כולל טיסות, תעריף הנמוך בכ-30% מהמקובל.

נופשים