מצוקת הנזילות שמה את אפיקס על המדף; המניה נחתכה בחצי

הקשיים התזרימיים נמשכו גם אחרי שמכרה את מוצר ההדמיה מצפה כי תתקשה לשרוד מעבר לאוגוסט הקרוב

חברת Epix Pharmaceuticals, הנסחרת בנאסד"ק גלובל לפי שווי של 12.16 מיליון דולר, לא מצליחה להתגבר על המצוקה הכספית בה היא מצויה.

החברה מסרה כי המזומנים שיש בקופתה כרגע יספיקו להחזיקה בחיים רק עד אוגוסט. אפיקס גם הודיעה כי היא התקשרה עם בנק ההשקעות JP Morgan כדי לבחון אפשרויות של גיוס הון, מיזוג, הסכם אסטרטגי נוסף, מכירת נכסים או אפילו את מכירת החברה כולה. לאחר ההודעה צנחה המניה אתמול בכ-50% עד לשווי הנוכחי.

במחצית השנה האחרונה התאמצה אפיקס להחזיק את הראש מעל המים בשוק נטול מקורות מימון. היא פיטרה עובדים, ביטלה חלק מפרויקטי הפיתוח שלה והחליטה להתמקד רק בתרופה שלה לאלצהיימר.

לאחרונה החברה מכרה את הזכויות לשיווק בארה"ב וקנדה של מוצר ההדמיה שלה, ה-Vasovist, ב-28 מיליון דולר - פחות מכפי שציפתה שתשיג עבורו וכרבע משוויו חצי שנה קודם לכן.

הסכום הזה שימש לתשלום חוב עבר לחברת Bayer-Schering וכן לרכישה חוזרת של האג"ח שלה. האג"ח הפכו מחוב עתידי לאיום קרוב לאחר שהחברה הוסרה מהרשימה הראשית של נאסד"ק בעקבות ירידת שווי השוק שלה, מצב שאפשר לבעלי האג"ח לדרוש פירעון מיידי של האגרות.

לאחר ששולמו החובות ובוצע ההסדר עם בעלי האג"ח, שכלל המרתן תמורת מזומן ומניות, שוב נותרה החברה ללא מזומן בקופה.

יצוין שחלק מהנכסים שהפכו את אפיקס לאטרקטיבית בעבר, עדיין קיימים - תוצאות טובות מאוד בניסוי יעילות במוצר לאלצהיימר, הסכמים עם Amgen ו-Galaxo SmithKline, שיכולים להוביל בעתיד הרחוק לתשלומים גבוהים, וטכנולוגיה שיכולה לגלות במהירות יחסית מולקולות המתאימות להפוך לתרופות.

מאידך, החברה, שהתמזגה עם פרדיקס הישראלית, ספגה כמה אכזבות. אחת התרופות המובילות שעליה התבססה בעבר, לטיפול בלחץ דם בריאות, מתעכבת בפיתוח מול שוק קטן שהופך להיות הרבה יותר תחרותי. מוצר ה-Vasovist היה אמור להביא לה סכום כסף משמעותי או זרם הכנסות יציב, אך בשל המצוקה היא נאלצה למכרו בזול.

בינתיים, שוב בגלל המצוקה הכלכלית, לא קידמה החברה תרופות נוספות בצנרת, כך שהיא הפכה לתלויה מאוד בתוצאות הניסוי בתרופה לאלצהיימר. *