רובין: "עודף כוח עלול ליצור עריצות רגולטורית"

פרופ' אבי בן בסט קרא לאיחוד גופי הפיקוח ולהחלת יותר רגולציה על המוסדיים *נציג המוסדיים ויו"ר הפניקס, אהוד שפירא, הציע לקיים את הדיון בנושא בעתיד

"היזהרו מעודף רגולציה. מקרים קשים יוצרים חוקים רעים", כך אמר היום עו"ד פיני רובין, ממשרד עוה"ד גורניצקי ושות', בהתייחסו לחלקה של הרגולציה במשבר. לדברי רובין, "הרגולציה מסוכנת כי עודף כוח חונק את המשק ועלול ליצור עריצות רגולטורית. בוודאי שצריך לשקול כיוונים של רגולציה חשובה, אך במידתיות. כבודה במקומו מונח, אך כבודה לאחרונה נסדק בצד האקדמי ועשוי להיסדק בצד הפרקטי.

ארז סופר משנה לשותף מנהל ב-BDO זיו האפט אמר "האתגר האמיתי של הרגולציה הוא לקבוע את המינון הנכון של הרגולציה לעתיד".

"יש הרבה משקל לצורך לא לחנוק את התעשייה ברגולציה. מה שלא נשבר לא צריך לתקן", אמרה יעל אלמוג, יועצת בכירה ליו"ר רשות ניירות ערך. לדבריה, ברשות, כצעד ראשון, מוצאים ש"יש להגן על הקונים בכמה זכויות בסיסיות כמו להגדיר בחוק מהן הנסיבות שניתן להכריז בהן על פירעון מוקדם. השוק הפרוץ לחלוטין של האג"ח, בו לא ניתן להגן על זכויות מקבל האג"ח, צריך להשתנות ולתת כמה זכויות לרוכש האג"ח".

יו"ר קבוצת הפניקס, ד"ר אהוד שפירא, התייחס לסוגיית איחוד גופי הפיקוח בישראל ואמר: "קחו את אנגליה, בה יש מודל של מפקח מאוחד על השוק הפיננסי שלא סייע בזמן המשבר, או מודל אחר בהולנד של רגולציה ליציבות ורגולציה צרכנית שגם נפגעו מהמשבר. צריך לקיים את הדיון על איחוד רשויות פיקוח לא עכשיו וללא קשר לתקופה זו".

פרופ' אבי בן בסט מהאונ' העברית והמכון הדמוקרטי, אמר כי "צריך לאחד את רשויות הפיקוח הפיננסיות תחת גג אחד". עם זאת, לדבריו, אין לבצע את האיחוד הזה תחת בנק ישראל. "אין אף רשות בעולם שאיחדה את כל רשויות הפיקוח תחת מי שמנהל את המדיניות המוניטרית", אמר. "ישנם הבדלים וחוסר זהות בסמכויות הרגולטורים בארץ. אם יש צורך בסמכות זו או אחרת או במשאבים, אז תנו לכולם. אם לא - אז אל תתנו".

אלמוג אמרה כי "המשבר הוכיח שאין מודל פיקוחי בעולם שהוא חסין מפני משברים ויודע להתנהל איתם טוב ממודלים אחרים. ברשות אנו מתנגדים למודל המאוחד ורואים את הגילוי בראש סדר העדיפויות".

עו"ד נטלי ג'יקובס, שותפה וראש תחום מכשירים פיננסיים במשרד עוה"ד גרוס, קליינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות', אמרה כי "בשעה כזו זה לא טריוויאלי לעשות מהפכות כאלו. אין אמת אחת לרגולציה נכונה, והאמת שלנו פה היא לא רעה. הכשל לא היה רגולטורי וצריך לתת לשוק לעשות את שלו".

פיקוח והמוסדיים

עו"ד רובין, מקורבה של שרי אריסון, בעלת השליטה בבנק הפועלים, שנמצאת בעיצומו של עימות חריף עם הפיקוח על הבנקים ובנק ישראל, עקץ ואמר ש"יש לרגולטורים ציון 10 בתקשורת ו-9 בהדלפות. ברצינות: הרגולציה עמדה היטב במבחן ואני מקווה שהיא לא תתבשם מזה ותשאיר מרחב מחייה לעסקים".

שפירא, יו"ר הפניקס, אמר כי "בעבר שמענו טענות כנגד הרגולטורים הישראלים, שהם יותר מדי שמרניים. היום, כשאנו משווים את הרגולציה הבנקאית והחוץ בנקאית, הרגולציה הישראלית הוכיחה את עצמה והייתי נותן לה ציון של 8 פלוס".

ג'יקובס אמרה ש"הרגולטורים מקבלים ציון טוב מאוד". בן בסט אמר עוד כי "יש עדיין כמה חורים שנותר לסגור ברגולציה: מערכת התמריצים במערכת הפיננסים לא סימטרית. היא מתגמלת על רווחים ולא מענישה על הפסדים, ולכן מעודדת לקיחת סיכונים. נקודה שנייה היא שכל מערכת דירוג ניה"ע אינה טובה מספיק. יש להכניס מערכות יציבות כמו באזל 2 גם למוסדיים". *