ענקית האנרגיה האמריקנית PG&E הרחיבה את חוזה רכישת תחנות הכוח מלוז 2 ל-1,310 מגוואט

בין החברה האם האמריקנית של לוז 2, ברייטסורס אנרג'י, לבין PG&E מקליפורניה נחתם לפני שנה חוזה להקמת ומכירת תחנת כוח בהיקף מקסימלי של 900 מגוואט - כעת החוזה הורחב ■ מדובר בחוזה ענק בכל קנה מידה, שמתייחס לשבעה פרויקטים בסך-הכל

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

חברת הגז והחשמל PG&E, מספר 2 בקליפורניה, הרחיבה את חוזה רכישת החשמל שחתמה עליו עם ברייטסורס אנרג'י, החברה האם האמריקנית של לוז 2 הישראלית, במאי 2008. במקור סוכם בין שתי החברות כי ברייטסורס אנרג'י תקים ותמכור תחנות תרמו-סולאריות בהיקף ייצור של עד 900 מגוואט, וכעת הורחב החוזה בין השתיים להיקף של 1,310 מגוואט. מדובר בחוזה ענק בכל קנה מידה, שמתייחס לשבעה פרויקטים בסך-הכל.

בשלב ראשון מיועדת לקום תחנת כוח בהיקף ייצור של 110 מגוואט ב-Ivanpah, קליפורניה, ארה"ב. לפני כשנה העריך מנכ"ל לוז 2, ישראל קרויזר, כי הפרויקט יושלם ויחל ב-2011, אולם כעת החברה נוקטת ביעד שמרני יותר - 2012. מהחברה נמסר, כי כל שבעת הפרויקטים ביחד צפויים להפיק 3,666 שעות גיגוואט של כוח בכל שנה, שווה ערך לצריכה ביתית של 530 אלף שעות בממוצע לשנה.

"הסכם זה משקף את אבני הדרך הטכנולוגיות שהושגו על-ידי הצוות של ברייטסורס אנרג'י", אמר ג'ון וולארד, מנכ"ל ברייטסורס אנרג'י.

תחנות הכוח של ברייטסורס אנרג'י מבוססות על טכנולוגיית מגדל השמש. המערכת עושה שימוש באלפי מראות קטנות, הידועות בשם הליוסטטים, המשקפות את אור השמש למגדל הכוח במטרה לייצר קיטור בחום גבוה. הקיטור מועבר באמצעות צינורות לטורבינה רגילה, המייצרת חשמל.

בתחנות תרמו-סולאריות נהוג לבצע קירור באמצעות מים בכמויות גדולות, מה שמייקר מאוד את העלויות של התחנה והתהליך. בתחנות של ברייטסורס אנרג'י, לעומת זאת, כדי לחסוך מי מדבר יקרים, ישנה מערכת המשתמשת בקירור אוויר כדי לעבות את הקיטור למים. המים מוחזרים אחר כך לדוד במערכת ידידותית לסביבה במעגל סגור.

מהחברה נמסר, כי המערכת מתוכננת לאפשר את השגת רמת היעילות התפעולית הגבוהה ביותר במחיר הנמוך ביותר בתעשייה. ברייטסורס הוכרה כ"חלוצה טכנולוגית" על-ידי הפורום הכלכלי העולמי לשנת 2009. ברייטסורס אנרג'י, שהייתה החברה הסולארית היחידה שזכתה בתואר היוקרתי, זכתה בו בזכות הסיוע שלה לחברות החשמל ולצרכנים תעשייתיים בעולם להפחתת התלות בדלקים פוסיליים באמצעות אספקת אנרגיית שמש נקייה, זולה ואמינה.

"שיפור היעילות הגלום במערכת ה-LPT 550 (אותה מערכת המעבה את הקיטור למים באמצעות אוויר קר - מ.א.) משקף את הניסיון רב השנים של הצוות ההנדסי שלנו - צוות חלוצי בטכנולוגיה תרמו-סולארית במשך כשלושה עשורים", אמר טום דוייל, סגן נשיא בכיר לפיתוח פרויקטים בברייטסורס אנרג'י. "שילבנו בין הניסיון הזה לבין יכולות פיתוח ברמה בינלאומית, על מנת לסייע ללקוחותינו לצמצם את התלות שלהם בדלקים פוסיליים, ציין.

מגיוסי ההון הגדולים

ברייטסורס אנרג'י, שמשרדיה שוכנים באוקלנד קליפורניה, היא חברה בבעלות פרטית עם פעילות בארה"ב ובישראל. לוז 2 שינתה את שמה לברייטסורס תעשיות (ישראל), והיא חברה בת בבעלות מלאה של ברייטסורס אנרג'י. היא גלגול מחדש של לוז שפעלה בשנות ה-80 במדבר מוהאבי שבקליפורניה, אבל בהבדל משמעותי: היא פועלת בדור הבא של הטכנולוגיה הסולארית ולא בטכנולוגיה הישנה כמו מתחרותיה שנולדו מתוכה, קרי סולל ואנרטי גלובל ומתחרות אחרות בעולם. בשנות ה-80 ותחילת שנות ה-90 הקימה במדבר מוהאבי שבקליפורניה תשע תחנות שמספקות עד היום בסך-הכל 350 מגוואט.

החברה, הפועלת מהר חוצבים בירושלים, אחראית לפיתוח הטכנולוגיה התרמו-סולארית, הנדסת המתקנים, פיתוח ואספקת השדות הסולאריים לכל המתקנים של ברייטסורס. החברה מושתתת על יוצאי לוז המקורית, ועל המייסד שלה, ארנולד גולדמן. בכיר לשעבר בלוז הוא מנהלה הנוכחי של החברה, ישראל קרויזר.

בחודש מאי אשתקד רשמה החברה האם האמריקנית את אחד מגיוסי ההון הגדולים שנרשמו בארצות-הברית, BrihtSource Energy, בסך 115 מיליון דולר. על המשקיעים בסבב נמנו ונטג' פוינט ונצ'ר פרטנרס, BP אלטרנטיב אנרג'י, סטאטוי הידרו ונצ'ר, החברה הבת של קרגיל בלאק ריבר וזרוע הפילנטרופיה של גוגל. כמו כן השתתפו בגיוס משקיעים קיימים ובהם DBL אינווסטורס, גראפר פישר ג'רווסטון ושברון טכנולוג'י ונצ'רס.

בהמשך השנה, ביוני 2008, חנכה החברה פיילוט מסחרי בפארק תעשיות רותם של הקמ"ג בנגב. המתקן כולל יותר מ-1,600 הליוסטטים בגודל מלא ומגדל בגובה 60 מטר שבראשו דוד חימום סולארי בגובה 15 מטר. מבחרה נמסר, כי המתקן ברותם עבר בהצלחה מבחנים של הפעלה מתמשכת ויאפשר לה לבחון ציוד, חומרים ותהליכים כמו גם שיטות בנייה והפעלה.

בנוסף, ברייטסורס תעשיות (ישראל) ודלקיה, זרוע האנרגיה של קבוצת ואוליה בישראל, הן מהמתמודדות במכרז בשיטת ה-BOT להקמת תחנה סולארית באשלים שבנגב.