עצירה ב-38%

הנחת המוצא הטכנית היא שההתנגדות שעבדה בימים האחרונים תמשיך לעבוד

אחרי תקופה יפה של ריצת שורים, קבלנו אתמול תזכורת למה שדובים יכולים לעשות. ברמת מדדי המניות זה לא היה נעים אבל לא דרמטי כל כך. אבל, ברמת המניות הבודדות ראינו ירידות שערים שמזכירות ימים אדומים מן העבר הקרוב. בכך התממשו סימני האזהרה עליהם דברנו בשבועיים האחרונים וההתנגדות למדדי ניו יורק עבדה.

שתי הסיבות הטכניות המרכזיות לירידות השערים הן התנגדות יעד התיקון של 38% (מהלך העליה החזיר 38% ממהלך הירידה שקדם לו ועל פי שיטת יעדי התיקון המבוססים על מספרי פיבונאצ'י, ברמה זו תיקון יכול להיעצר, בייחוד אם הגל שקדם לו היה גל משמעותי, כפי שהיה הגל היורד האחרון) והעובדה שמדדי ה-BPI של מרבית הסקטורים המרכיבים את ה-S&P 500הגיעו אל נקודת קיצון. אל אלו הצטרף הממוצע הנע ל-200 יום ואולי גם העובדה שמדובר בחודש מאי.

כידוע לקוראי טור זה, לקחנו בחשבון אפשרות של תיקון יורד, לרבות מהיר וחד, לפני התבססות במגמת עליה ארוכת טווח. זאת מכיוון שתיקון כזה יכול/אמור להשלים תבנית היפוך של ראש וכתפיים תחתית. תיקון זה יכול להיות, כאמור, משמעותי אבל הוא לא אמור ליצור רמת שפל היסטורית חדשה ובכל מקרה בסופו של דבר, המדדים אמורים לצאת ממנו מחוזקים. מכיוון שהגל היורד החל מהנקודה הנמוכה האפשרית (עליית המדדים נעצרה ביעד התיקון הקרוב ביותר של 38%) הוא אמור להיות "סביר" יחסית ולא "דרמטי" במיוחד אם כי עדיין מדובר בתיקון שיש לתת לו את הכבוד המגיע לו.

הנחת המוצא היא שההתנגדות שעבדה בימים האחרונים תמשיך לעבוד. האינדיקטורים הטכניים תומכים בכך באופן גורף. המשמעות היא סיכוי להמשך ירידות שערים לטווח הקצר-בינוני.

השאלה החשובה היא האם אנחנו צודקים בתרחיש לטווח הבינוני-ארוך לפיו ירידות השערים הן גל יורד לפני מהלך עליה משמעותי. ישנה גם אפשרות שתבנית ההיפוך לא תתקיים וההתנגדות תחזיר את המדדים למגמת הירידה ארוכת הטווח. אנחנו סבורים שההסתברות לכך נמוכה יחסית אבל זו אפשרות שצריך לקחת בחשבון.

היה ואנחנו צודקים ומדובר רק בתיקון ולא בחזרה למגמת ירידה ארוכת טווח, יעדים אפשריים לירידת ה-S&P500 הם 834 או 770-750. מתחת ל-750 זו כבר תהיה מגמת ירידה מתחדשת. תמיכה מעל 834 תיחשב סימן שורי. עבור הנאסד"ק היעד הקרוב לירידה הוא 1550 פלוס מינוס. תמיכה מעל 1550 תיחשב סימן שורי.

כמובן שפריצה כלפי מעלה של ההתנגדויות (1740 לנאסד"ק, 914-950 ל-S&P500) תלמד על המשך עליה אבל נראה שלטווח הקצר, הסיכויים לכך נמוכים.