הבורסות באירופה ננעלו בעליות שערים: ציריך עלתה ב-1.6%; מניית חברת התרופות UCB זינקה ב-15.6 בבלגיה

הפוטסי הבריטי התחזק ב-0.7% ■ הדאקס עלה ב-0.2% בגרמניה ■ בריטיש טלקום, שצנחה ב-6.4%, תפטר 15 אלף עובדים נוספים בשנה הקרובה ■ ואלור זינקה ב- 7% ■ באטמ תקשורה טיפסה ב-5.6%

המדדים המובילים באירופה ננעלו בעליות שערים, בהובלת הבורסה בציריך, ובהמשך לעליות השערים בבורסה בוול סטריט ולמרות שיום המסחר באסיה ננעל בירידות שערים חדות.

מלבד הבורסה בציריך, המדדים המובילים באירופה סיימו בעליות של 0.1%-0.7% ושינו את המגמה השלילית שאפיינה אותם מוקדם יותר במסחר היום.

סגן נשיא ה-ECB לוקאס פאפדמוס, אמר היום כי "אנו מזהים באחרונה מצבור של סימנים מעודדים המצביעים כי הכלכלה מתייצבת וכי תהליך ההתאוששות עשוי להיות מהיר מכפי ששוער בתחילה, וזאת למרות ההרעה הכלכלית שהיינו עדים לה ברבעון הראשון של השנה".

ההתבטאות באה לאחר פרסום גילוי הדעת החודשי שמפרסם הבנק ובו הנמיך את תחזית האינפלציה לשנת 2000 מ-0.9% ל-0.5% וב-2010 מ-1.6% ל-1.3%. עם זאת, בדו"ח פורסמה תחזית לפיה ההיחלשות הכלכלית תימשך ב-2009 אולם ב-2010 תשוב כלכלת האזור למסלול הצמיחה.

בקרב חברי הועדה המוניטרית של ה-ECB שוררת מחלוקת עזה באשר לאופי המדיניות שיש לנקוט, ומחלוקת זו משתקפת גם באמירות הפומביות שמשמיעים חברי הוועדה ושאינם מתיישבים זו עם זו. כך למשל, בהתייחסם לסוגיית הצעדים הכמותיים, אמר חבר הוועדה מרקו קרנג'ק כי "ככל הנראה" הבנק המרכזי יוציא לצורך רכישת אגרות חוב סכום גבוה יותר מהסכום הראשוני שהוקצה לשם כך בסך של 60 מיליארד אירו. מנגד, חבר הוועדה אקסל וובר הדגיש כי הבנק לא יחרוג מ-60 מיליארד דולר וכי זוהי המכסה המקסימאלית.

החשש הוא שחילוקי הדעות בקרב קובעי המדיניות יפגעו ביכולתו של הבנק לפעול כנדרש לבלימת המיתון הנוכחי, וחשש זה עשוי להעיב על המשך התקדמותו של האירו.

ענף הסחורות מרכז עניין על רקע ירידת מחיר הנפט בבורסת הסחורות של ניו יורק אל מתחת לרף 57 הדולר לחבית.

בורסת ציריך נסחרת בירידות לקראת פרסום מדד מחירי יצרן והייבוא בשוויץ. סקר כלכלנים שנערך על ידי בלומברג מרמז כי הכלכלה המקומית תתכווץ ב-1% השנה, התפתחות אשר תעצים את סכנת הדיפלציה. הירידה במחירים מובילה את בני האומה ההררית להמתין להורדות מחירים גדולות עוד יותר בעתיד וסותמת בכך את הגולל על הצמיחה הכלכלית המקומית.

"כעת מצוי הכדור בידי הבנק המרכזי של שוויץ אשר ינסה להתמודד למול תרחיש זה על ידי נקיטת אמצעים מוניטריים אגרסיביים הכוללים הקלה כמותית והתערבות משמעותית בשוק הפורקס בכדי למנוע ייסוף של הפרנק השוויצרי", מסבירים במחלקת המחקר של FXCM ישראל.

נזכיר כי בתחילת השבוע (ב') נשיא הבנק האירופי המרכזי (ECB), ז'אן-קלוד טרישה, אותת שההאטה הכלכלית העולמית כבר נגעה בתחתית שלה, וכי כמה כלכלות גדולות כבר הצליחו להתגבר על המיתון ומצפות לחידוש הצמיחה.

מדד פוטסי 100 של לונדון עלה ב-0.72% ל-4,362 נק', מדד דאקס 30 של פרנקפורט התחזק ב-0.23% ל-4,738 נק', מדד קאק 40 של פריז עלה ב-0.11% ל-3,156 נק', ומדד SMI של ציריך בלט בעלייה של 1.57% ל-5,360 נק'

בזירת המאקרו

התמ"ג של ספרד התכווץ ב-1.8% ברבעון הראשון - הנסיגה החדה ביותר מזה חצי מאה. הנתון מחזק את האפשרות שגוש האירו כולו יציג התכווצות של 2% בדו"ח שיתפרסם ביום שישי הקרוב.

מדד מחירי יצרן והייבוא בשוויץ צפוי לרדת בקצב שנתי של 2.8%, הקצב המהיר מזה עשור, זה החודש השני ברציפות באפריל. נתונים אלה מעידים על המשך הלחץ השלילי על המחירים לצרכן המדד העיקרי לאינפלציה, זאת לאחר שמדד המחירים לצרכן נכנס לשטח שלילי לראשונה מזה 5 שנים במרץ והמשיך להתכווץ באפריל. התנאים הכלכליים המקומיים המתדרדרים יתווספו ללחצים החיצוניים ויעצימו עוד את הלחץ השלילי על המחירים.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה ביוני יורד ב-2.3% ל-56.7 דולר לחבית נפט גולמי, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

מניות בכותרות

מניית חברת התרופות הבלגית UCB עלתה בחדות לאחר שהרגולטורים בארה"ב אישרו את שיווקה של תרופת Cimzia לטיפול בדלקות פרקים.

בריטיש טלקום , חברת הטלפון הגדולה ביותר בבריטניה, הנמיכה את חלוקת הדיבידנד ל- 6.5 פני למניה בשנה הנוכחית לעומת 15.8 פני בשנה שעברה. החברה הודיעה על כוונתה לפטר השנה 15 אלף עובדים נוספים.

חברת הביטוח והבנקאות KBC עברה להפסד של 3.6 מיליארד אירו (4.9 מיליארד דולר) ברבעון הראשון, מרווח של 554 מיליון אירו ברבעון המקביל אשתקד.

קרדיט סוויס עדכן מעלה את המלצתו למניית דקסיה ל"נייטרלי" מ"תשואת חסר".

קרדיט אגריקול , הבנק השני בגודלו בצרפת, מדווח על ירידה חדה ברווחי הרבעון הראשון בשל עלייה בשיעור ההלוואות המסוכנות והפסדים בחטיבת הבנקאות היוונית. רווחי קרדיט אגריקול נפלו ב-77% ל-202 מיליון אירו (274 מיליון דולר) לעומת 892 מיליון אירו בשנה שעברה. אנליסטים בסקר של "בלומברג" חזו הפסד גדול יותר של 350 מיליון אירו. מניית קרדיט אגריקול עלתה ב-28% בפריז מאז תחילת השנה והעניקה לחברה שווי שוק של 22.7 מיליארד אירו. BNP פריבה טיפסה ב-40% בעוד שסוסייטה ג'נרל איבדה 3%.

ריו טינטו סגרה לבסוף במגמה חיובית, למרות שהדיילי טלגרף פרסם ידיעה לפיה חברת הכרייה הבריטית - אוסטרלית עשויה למכור מניות.

ישראליות באירופה

פילת מדיה חתמה על חוזה חדש בארה"ב לאספקת תוכנות IBMS עם חברת פרסום אמריקנית.

באטמ תקשורת דיווחה לבורסה של לונדון כי מנכ"ל החברה, צבי מרום, רכש ב-13 למאי 200 אלף מניות במחיר של 31.375 פני למניה.

חברת ואלור , המפתחת תוכנות לייעול תהליכי תכנון, ייצור והרכבה בתעשיית האלקטרוניקה, ממשיכה לשפר את הרווחיות וחוזרת לרווח תפעולי שהסתכם ברבעון הראשון של 2009 בכ-0.8 מיליון דולר בהשוואה להפסד תפעולי של כ-1 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2008. הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) של ואלור הסתכם ברבעון הראשון של 2009 בכ-1.35 מיליון דולר, בהשוואה ל-EBITDA שלילי של כ-0.5 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2008 שכלל הוצאות חד פעמיות של כ-1.1 מיליון דולר. הרווח הנקי של ואלור ברבעון הראשון של 2009 הסתכם בכ-0.8 מיליון דולר, בהשוואה להפסד נקי של כ-0.8 מיליון דולר ברבעון הקודם.

אורפק מדווחת על עלייה של 64% ברווח התפעולי ל-2.5 מיליון דולר. הכנסות החברה גדלו ב-1.3% ל-15.3 מיליון דולר. הרווח הנקי זינק ב-242% ל-2.3 מיליון דולר.

דרגונפיש, חטיבת ה-B2B של חברת ההימורים המקוונים 888 השיקה היום רשת בינגו ספרדית תחת השם קרטונזו, בעבור השותפה שלה Daub.

מירלנד פיתוח , שבשליטת אליעזר פישמן, תפרסם את דו"חות הרבעון הראשון ב-20 למאי. אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".

חברת המ-לט העוסקת בפיתוח, ייצור, ושיווק רכיבים מיוחדים למערכות הולכת נוזלים וגזים עבור מערכות תעשייתיות, רשמה הפסד תפעולי ברבעון הראשון בסך של כ 3.7 מיליון דולר לעומת רווח של 2.1 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. החברה רשמה הפסד נקי של כ 4.4 מיליון דולר ברבעון הראשון לעומת רווח נקי של כ 2.4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.