נציגת עמותה לעידוד המודעות לסרטן השד מסרה מידע מדאיג לתורמת פוטנציאלית

נציגת העמותה "אחת מתשע" הפחידה נשים בכך שמסרה מידע לא מדויק לגבי התגברות הופעת הסרטן בקרב נשים באזורים מסויימים בארץ

במבצע ההתרמה שערכה עמותת "אחת מתשע" (נשים למען נפגעות סרטן השד) באחרונה, כאשר התבקשתי לחדש את תרומתי הקבועה, גילתה לי הטלפנית נתון מזעזע: בשני אזורים בארץ, כך אמרה, שהם אזור בתי הזיקוק בחיפה ואזור הכור בדימונה, הנתון העדכני על תחלואת סרטן השד בישראל אינו עוד אחת מתשע נשים - אלא אחת מחמש. מפחיד. אפילו מפחיד מאוד.

לא הנתון המרשים הוא שגרם לי להרים תרומה לעמותה, אבל הוא שגרם לי לפנות ולבקש תגובה מוסמכת מדובר משרד הבריאות. התברר שבמשרד לא שמעו אודות בדיקה שהתמקדה בחקירת שיעורי התחלואה בסרטן בשני האזורים שהזכירה הטלפנית של העמותה.

גם העמותה עצמה מודה שלטענה אין כל ביסוס מחקרי. מנכ"לית העמותה, שיר גור, הפנתה לדוח שהכין ד"ר מיכה בר-חנא מהמשרד לרישום הסרטן במשרד הבריאות, מסמך שעסק בחלוקה גיאוגרפית של הסרטן בישראל, ובו הוא מציין קשר ידוע בין גורמים סביבתיים מזהמים - זיהום אוויר, מים ו/או קרקע - לבין תחלואה מסרטן.

"1,250 ישראלים לוקים מדי שנה במחלות סרטן כתוצאה מזיהום סביבתי. בהיבט גיאוגרפי משמעות תחלואה עודפת באזור מסוים נתפסת כעשויה להצביע על מקור סביבתי משותף הגורם לאותו עודף תחלואה", נכתב בדוח. עם זאת, הנתון המובא בדוח עוסק באזורים אחרים לגמרי: "בשלוש הערים הגדולות - תל אביב, חיפה ובאר שבע - נמצאו בתקופה האחרונה שיעורי תחלואה בסרטן דומים וגבוהים מהצפוי על-פי נתונים לכלל המדינה".

מנכ"לית אחת מתשע מציינת כי טרם נערך מחקר מדעי הקובע כי שיעור התחלואה של סרטן שד גבוה יותר באזורים מסוימים במדינה, ומודה כי "מובן שלא ניתן, על-פי הנתונים שפורסמו בדוח שלעיל, לקבוע סטטיסטית כי התחלואה מסרטן שד באזורים מזוהמים כמו רמת חובב או מפרץ חיפה גבוהה משאר חלקי הארץ, ולכן לא תמצאי באתר של 'אחת מתשע' אף לא רמז לטענה מסוג זה".

אז מה מקור המידע הטלפוני, אם כן? "הטלפנית ששוחחת עמה ככל הנראה הסתמכה על מקורות אחרים שאינם בני סמכא, שפירשו את הנתונים הללו. נפעל על מנת שטעות כזו לא תישנה. ההנחיה לטלפניות היא חד-משמעית, וקובעת למסור לציבור מידע מהימן, שמבוסס על מקורות רשמיים כפי שמופיע באתרנו", מסרה המנכ"לית.

לפי ד"ר ליטל קינן-בוקר, סגנית ראש המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות, הנתון שממנו שואבת העמותה את שמה "מתייחס לסיכון המצטבר לאורך חייה של אישה לחלות במחלה. מדובר בנתון פופולרי, ואין בו כדי לרמוז על קשר אפשרי בין מקום מגוריה של האישה לבין הסיכון למחלה". מהמשרד נמסר גם כי אמנם "ההיארעות של סרטן שד בישראל היא 8:1 עד 9:1 במשך חיים, אך מדויק יותר להתייחס לשיעור ההיארעות (בתקנון לגיל) שהיה בשנת 2006, שהוא 83.5 ל-100 אלף נשים יהודיות ו-58.9 ל-100 אלף נשים ערביות".

annatg@zahav.net.il