שוקי אברמוביץ' אחראי

מי אשם בכך שבית השקעות מוביל בישראל, נהפך בתוך שנתיים ימים לבור של הפסדים

מאחד מבתי ההשקעות המובילים בענף בתי ההשקעות, הפך כלל פיננסים בשנתיים החולפות, לבור של הפסדים. אתמול (ד'), נאלץ המנכ"ל, שוקי אברמוביץ', לשלם בכיסאו, ולאחר תקופה ארוכה של שמועות, הוא הודיע על עזיבתו. אברמוביץ' הסביר אתמול ל"גלובס", כי עזיבתו אינה קשורה להפסדים והוא שקל זאת כבר תקופה ארוכה. בכל מקרה, הסכם ההעסקה שלו היה אמור להסתיים בסוף השנה.

כך או כך, עבור בית ההשקעות שבבעלות כלל ביטוח, מקבוצת אי. די. בי., 2008 היתה שנה של הפסדים כואבים, כשהסתיימה בהפסד בסך 327 מיליון שקל. וזה לא נגמר, שכן ההפסדים גלשו גם לשנה הנוכחית. למרות הראלי בשווקים ברבעון הראשון של השנה, כלל פיננסים המשיך להציג הפסדים כשסיים את הרבעון עם הפסד של כ-3 מיליון שקל.

הסיבות להתדרדרות מצבו של בית ההשקעות הן רבות. יתכן שאברמוביץ' אינו אשם בכל הכישלונות שרשם בית ההשקעות, אך הוא ודאי אחראי לחלק מהן: הוא הוביל את האסטרטגיה של בית ההשקעות, יחד עם מנכ"ל כלל ביטוח הקודם - אביגדור קפלן.

בין הכישלונות: את עסקת רכישת קרנות אילנות מדיסקונט לפני שלוש שנים (שהתבררה כלא רווחית), היעדר פעילות מוצרי חסכון לטווח ארוך הנחשבים למניבי הכנסה קבועה, פדיונות גבוהים בקרנות הנאמנות שהביאו להתכווצות של עשרות אחוזים בנכסים המנוהלים, ורכישת חברת ניהול נכסים בחו"ל (טיטאניום) שעדיין מעיבה על השורה התחתונה. *