ג'נרל מוטורס הודיעה ל-1,100 מסוכניה על הפסקת הזיכיון; קריזלר הודיעה אמש ל-789 סוכנים הודעה דומה

כ-100 אלף עובדים צפויים לאבד את מקום עבודתם ■ הסוכניות מחזיקות במלאי לא מכור של כ-120 אלף כלי רכב ששווים 2.5 מיליארד דולר

יצרנית הרכב האמריקנית, ג'נרל מוטורס הודיעה על כוונתה לסגור אלף ומאה מסוכנויות הרכב שלה בארה"ב. אתמול (ו') שלחה חברת המכוניות הגדולה הודעות על הפסקת הזכיונות לסוכנים.

בסוכנויות מועסקים כ-100 אלף סוכני רכב שעלולים לאבד את מקור פרנסתם ומוחזקים בהן כ-120 אלף כלי רכב שטרם נמכרו ושווים הכללי מוערך בכ-2.5 מיליארד דולר.

ודוברת החברה מסרה שהחברה לא תפרסם בפומבי את שמות הסוכנויות עימן לא יחודשו החוזים וכי ההודעות על הסגירה תגענה לסוכנויות בטלפון או באמצעות שליחי פדקס.הודעת ג'נרל מוטורס הגיעה יממה לאחר שאחותה לענף, קרייזלר, הודיעה לרבע מהדילרים שלה שלא תחדש את חוזי הזיכיון איתם. 789 מהסוכנויות המייצגות את קרייזלר ייסגרו ככל הנראה ביוני.

מהלכי הסגירה נדרשים הם חלק מתוכנית ההבראה של השתיים. תוכנית ג'נרל מוטורס היא חלק מתוכנית רחבה ולפיה עד 2010 תסגור יותר מ-2,600, ובהן כאלה שבהן נמכרים המותגים האמר וסאטורן, 400 סוכנויות שהחברה מצפה שיחליטו לסגור את שעריהן באופן עצמאי וכ-500 סוכנויות צפויות להתמזג עם סוכנויות אחרות.

לקיצוץ בסוכנויות ג'נרל מוטורס השלכות חמורות יותר מאשר למהלך של קרייזלר וזאת משום שסוכני קרייזלר מוכרים גם מותגי רכב אחרים. לעומת זאת, רוב סוכני ג'נרל מוטורס מוכרים באולמות התצוגה שלהם רק מכוניות של החברה, כך שיש סיכון אמיתי שהסוכנויות של ג'נרל מוטורוס יסגרו שעריהן לעד.

בשני המקרים, צפויים לאבד את מקום עבודתם אלפי עובדים, דבר שיעיר על קופת המסים של ארה"ב, ימחק קהילות שלמות הנשענות על התעשיה והדבר צפוי לשלוח גלי הדף ברחבי ארה"ב ולהשפיעה על כלכלת המשק כולו.

קרייזלר כבר פועלת תחת הגנת חוקי פשיטת הרגל, כך שיהיה לה קל יותר להפר את הסכמי הזכיונות עם הדילרים. לעומתה, ג'נרל מוטורס, אמורה להגיש לממשל תוכנית להחזר חובות עד ה-1 ביוני. אם לא תעשה זאת, תלך גם היא לפשיטת רגל, דבר שמסתמן באחרונה כבלתי נמנע.