שר הביטחון אהוד ברק: "תנו לי עוד 10 עופר עיני ועוד 10 גבי אשכנזי ויהיה לנו הרבה יותר קל. הם חלק מהפיתרון, לא חלק מהבעיה"

ברק בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2: "ראש הממשלה משלם מחיר על אופן ההובלה של התקציב, אבל התוצאה היא מה שהמדינה צריכה" ■ "אני חושב שעופר עיני הוא חלק מהפיתרון, לא חלק מהבעיה" ■ "רם בלינקוב הוא איש מצוין, אבל האוצר מניח שהשרים לא מסוגלים לראות את התמונה הכוללת - וזה לא נכון"

חדשות 2 ב - MAKO / לחדשות 2 ב - 'רשת'

"ראש הממשלה משלם מחיר על אופן ההובלה של התקציב, אבל התוצאה היא מה שהמדינה צריכה" - כך אמר היום (שבת) שר הביטחון, אהוד ברק, שהתארח הערב בתוכנית "פגוש את העיתונות" עם דנה ויס ואמנון אברמוביץ' בערוץ 2.

"אני חושב שעופר עיני הוא חלק מהפיתרון, לא חלק מהבעיה. תקציב המדינה שהתקבל הוא שקול ואחראי. אני מרגיש מאוד מסופק ממה שעשינו". השר ברק החמיא לראש הממשלה נתניהו על הטיפול בתקציב, ואמר כי "ראש הממשלה נהג פה באחריות ברגע הקריטי הזה".

"אני מכבד את החברה כולה, לא רק את צרכי הביטחון. אין ספק שצה"ל יכול להתייעל, והכנו באמת תכנית התייעלות עבור צה"ל שכוללת את הכל. הבאנו את אחת החברות המובילות בעולם, מקנזי, שיעשו את זה איתנו. אבל אין לנו ברירה אלא להגן על אנשי הקבע ועל הצרכים שלהם כבני אדם".

כהשר ברק נשאל על הוויכוח שהתגלע בישיבת הממשלה בין ראש הממשלה לבין הרמטכ"ל, במהלכו אשכנזי אף הרים את קולו על נתניהו, אמר: "אני חושב שהרמטכ"ל דיבר מתוך הצורך לדאוג לאנשיו", סיפר ברק. "דיברתי איתו אחר כך והוא התנצל בפני ראש הממשלה על הטון שבו נקט".

"סיימתי את השבוע עייף, כמעט לא ישנתי", אמר, "אבל אני מאוד מרוצה. יש הרחבה של התקציב, יש טיפול בחינוך ותעסוקה, ויש העמדה נכונה של צרכי הביטחון".

"אני חושב שמול האתגרים הבטחוניים הממשיים, ייתכן שאפילו נצטרך להוסיף על תקציב הביטחון. התוצאה של התקציב היא מאוד אחראית ומאוזנת", אמר ברק. "בתהליך היו חריקות מסויימות, משום שהאוצר רגיל לקבוע את התקציב בתוך אגף התקציבים ולהגיש אותו ערוך ומוכן לשרים. אני מאוד מכבד את אגף התקציבים שהוא 'סיירת מטכ"ל של השירות הציבורי'. רם בלינקוב הוא איש מצוין, אבל האוצר מניח שהשרים לא מסוגלים לראות את התמונה הכוללת - וזה לא נכון".

"תנו לי עוד 10 עופר עיני ועוד 10 גבי אשכנזי, ויהיה לנו הרבה יותר קל. הם חלק מהפיתרון, לא חלק מהבעיה. אם בעוד 3 שנים שאהיה בן 70, יהיה שלום איזורי וייפתרו כל הבעיות אשמח לפנות את מקומי לעופר עיני. עד אז אני ממשיך", אמר ברק בחיוך.

"אני ועופר עיני עובדים יחד מתחילת הדרך כבר שנתיים. אני ישבתי בלשכת רה"מ, עופר ישב במשרד האוצר, הכל היה מתואם בינינו בטלפון. כדי להוביל את הדבר הנכון למדינה, נתניהו היה מוכרח להכריע - והוא הכריע".

"אפשר להגיע להסכם שלום איזורי תוך 3 שנים"

שר הביטחון דיבר גם על פגישתו הצפויה של ראש הממשלה עם הנשיא אובמה. "אנחנו בתוך תהליך של גיבוש מדיניות הממשלה, שהיא ממשלה רחבה ויש בה מגוון של דעות מבני בגין מימין ועד למפלגת העבודה בשמאל", אמר ברק. "פגשתי את נתניהו לפני שהוא יצא לוושינגטון, ואני מאמין שקווי היסוד של הממשלה הם שיקבעו. בקווי היסוד כתוב שהממשלה תעשה מאמץ להגיע לשלום עם כל שכנינו. הדבר הזה יתקיים".

"נתניהו יגיד לאובמה: אנחנו מוכנים ללכת לתהליך מדיני שסופו הסכם שלום אזורי. אני מעריך שנתניהו מוכן לתהליך מדיני שסופו שתי מדינות לשני עמים. כמו שבכלכלה התקבלו החלטות נכונות, גם בנושא התהליך המדיני יתקבלו החלטות נכונות", אמר ברק, וקינח באמירה אופטימית: "תוך שלוש שנים אפשר להגיע להסכם שלום עם שכנינו".

"הדרישה להצהרה בדבר "שתי מדינות לשני עמים" היא ביטוי לרדידות תקשורתית. ההבדל הוא בין אנשים שעושים לבין אנשים שמדברים. ההצהרה הזו לבדה לא תפתור את הסכסוך. אבל גם נתניהו מבין שבסוף התהליך - המטרה היא שני עמים שיחיו זה לצד זה בשלום ובביטחון", אמר שר הביטחון.

האם ארה"ב תלחץ על ישראל לפרק את המאחזים הבלתי חוקיים ביהודה ושומרון? "מאז שאני שר ביטחון לא קם אף מאחז לא חוקי בשטחים, ופירקנו לא מעט מאחזים לא חוקיים כאלה בעבר", השיב ברק. "אני בטוח שהממשלה החדשה תמשיך בפירוק המאחזים בקצב מואץ, אבל רצוי לעשות את זה בהידברות. אנחנו צריכים לטפל במאחזים האלה לא בגלל האמריקנים ולא בגלל האירנים, אלא בגלל שאנחנו מדינת חוק, ודבר בלתי חוקי כזה הממשלה צריכה לסיים, אם לא בהידברות אז בכוח".