פגישת אובמה-נתניהו: תוכנית השלום האמריקנית תהיה מבוססת על התוכנית הסעודית

יומיים לפני פגישת אובמה נתניהו, קורא הממשל לישראל שוב להקפיא ההתנחלויות ולפלשתינים להפסיק הטרור ■ הבכיר הדגיש: רעיון שתי המדינות יעלה בפגישה ביום ב' ■ "יש יחסי עבודה טובים בין שני המנהיגים"

פקיד בכיר בבית הלבן רמז הערב (מוצ"ש), כי תוכנית השלום האמריקנית למזה"ת עשויה להיות מבוססת על הרחבת תכנית השלום הסעודית משנת 2002.

בתדרוך טלפוני לכתבים לקראת הפגישה בין הנשיא ברק אובמה לראש הממשלה בנימין נתניהו ביום ב', בבית הלבן, אמר פקיד בכיר בממשל, כי אובמה ומלך ירדן, עבדאללה, דנו על דרכים אפשריות להתקדמות ביישוב הסכסוך בפגישתם באפריל. המלך אמר אז לכתבים, כי ארה"ב מכינה תכנית שלם חדשה ומקיפה למזה"ת.

הפקיד הבכיר נמנע מלהרחיב את הדיבור על תכנית שלום כלשהי, אך אמר: "אחד הדברים שנדונו בשיחה (בין אובמה לעבדאללה) היתה האפשרות לקחת את יזמת השלום הערבית, לבנות עליה ולהפוך אותה למכשיר שישמש כתרומה חזקה יותר להתקדמות".

המקור, שדרש לא לנקוב בשמו, אמר כי התוצאה של הדיונים בין אובמה למנהיגים במזה"ת תהיה החלטה על הדרך הטובה ביותר להתקדמות, "אך בשלב זה איננו עומדים לומר האם יש תכנית מפורטת על השולחן, תכנית שחוברה על-ידינו או על-ידי מישהו אחר".

המקור חזר שוב על מחויבותו של ממשל אובמה לפתרון שיהיה מבוסס על שתי מדינות ועל ביטחון לישראל וציין כי פתרון כזה משרת את האינטרס הלאומי של ארה"ב. הוא הדגיש, כי בשיחת אובמה נתניהו יידונו ההתנחלויות וקרא שוב לישראל להקפיא את ההתנחלויות ולפרק את המאחזים, ולפלשתינים להפסיק את התקפות הטרור על ישראל. כזכור אמר דברים דומים סגן הנשיא, ג'ו ביידן, בוועידה השנתית של איפא"ק.

הפקיד ניסה להפיג חששות כאילו הפגישה בין שני המנהיגים נדונה לכישלון ואמר כי אובמה פיתח יחסי עבודה טובים עם נתניהו וכי בדעתו לדון עמו על סוגיות שפתרונן ישרת את האינטרסים המשותפים של שתי המדינות.

"הפגישה ביום ב' היא המשך של היחסים הקרובים מאוד בין ישראל לארה"ב, יחסים קרובים מאוד ושת"פ הדוק מאוד", אמר הפקיד. הוא אמר שהפגישה המתוכננת תהיה צעד נוסף להעמקת שיתוף הפעולה וכי הממשל מצפה למגעים נוספים רבים.

פגישת נתניהו אובמה תחל ביום ב' ב-10.30 בבוקר (5.30 אחה"צ לפי שעון ישראל) ותסתיים ב-12. לאחר מכן ייפגשו השניים שוב לארוחת צהריים. בהמשך היום מתוכנן אובמה להיפגש עם היועץ לביטחון לאומי, ג'יימס ג'ונס, ועם שרת החוץ, הילארי קלינטון.

ביום ג' ייפגש נתניהו עם שר ההגנה, רוברט גייטס, עם ועדת החוץ של הסנט, בראשות ג'ון קרי, עם יו"ר בית-הנבחרים, ננסי פלוסי, ועם מחוקקים יהודיים.