מיסוי השקעות בליטא; הזדמנויות בשוק מזרח אירופי פורח

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] ד"ר אבי נוב: "לליטא פוטנציאל צמיחה אדיר, במיוחד לאור ההשקעות המתוכננות של האיחוד האירופי שם בתשתיות, עסקים ומו"פ" ■ מעל מאתיים חברות ישראליות פעילות בליטא

[רוצים להיחשף לשוק המזרח אירופי? הרשמו לניוזלטר עסקים מתעוררים]

ליטא, כמו מדינות אחרות במזרח אירופה, נחשבת כמדינה עם פוטנציאל צמיחה אדיר בשנים הקרובות (מעל 10% בשנה), ובמיוחד לאור ההשקעות המתוכננות של האיחוד האירופי שם בתשתיות, עסקים ומו"פ. מעל מאתיים חברות ישראליות פעילות בליטא.

ליטא היא אטרקטיבית להשקעות, גם מהטעמים הבאים: הכלכלה מבוססת על עקרונות השוק החופשי; כוח אדם מיומן ועלויות שכר נמוכות יחסית למדינות מערביות; ליטא חברה באיחוד האירופי ונאט"ו (משנת 2004); בהתאם לדו"ח הבנק העולמי, ליטא נחשבת כאחת המדינות הנוחות ביותר בעולם לעסקים; בנוסף, לליטא מערכת מיסוי אטרקטיבית (כמפורט להלן).

מיסוי יחידים: שיעור המס על יחידים הוא: 15% (מס אחיד), וכן בין 6% ל-9% ביטוח בריאות. ליטא, כמו מדינות רבות במזרח אירופה, החליטה להתנער משיטת המיסוי הפרוגרסיבית מתוך הנחה כי שיעור מס אחיד צודק יותר ומהווה תמריץ לעבודה.

מס חברות: חברה תושבת ליטא חייבת במס על כלל הכנסותיה בעולם. חברות זרות חייבות במס רק בגין הכנסות אשר הופקו ממקורות בתוך ליטא, לרבות רווחים הנובעים ממוסד קבע בליטא. שיעור מס החברות הוא: 20%. מאידך, חברות יכולות ליהנות מהטבות מס שונות לרבות פטורים ממס באזורי סחר חופשי.

מס רווחי הון: שיעור מס רווחי הון לחברות, הוא: 20%, וליחידים 15%.

מס ערך מוסף: שיעור מס ערך מוסף הוא 19%.

ניכוי מס במקור על דיבידנד: דיבידנדים המשולמים לחברה זרה כפופים בעיקרון לניכוי מס במקור בשיעור של 20%. אולם, בתנאים שונים יחול ניכוי מס במקור בשיעור של 0%.

אמנות למניעת כפל מס: ליטא חתומה על כ-45 אמנות למניעת כפל מס. האמנה למניעת כפל בין מדינת ישראל לליטא נכנסה לתוקף בינואר 2007.

תכנון מס למשקיעים מישראל: למרות קיומה של אמנה למניעת כפל מס בין ישראל לליטא, לא מומלץ לעשות בה שימוש בכל מקרה. כך לדוגמא, ביחס לדיבידנד, שיעור ניכוי מס במקור בחלוקת דיבידנד לישראל, בהתאם לאמנה עשוי להיות בין 5% ל - 15%. אולם, קיימות הוראות בדין הפנימי בליטא המאפשרות את משיכת הדיבידנד לישראל ללא ניכוי מס במקור. בכל מקרה, וכדי למנוע טעויות מיותרות, מומלץ להיוועץ עם עורכי דין בטרם משיכת הדיבידנד מליטא לישראל.

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בבית הספר למשפטים, ובבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net