יו"ר ועדת הכלכלה בתאחדות התעשיינים: "התעשייה במשבר הקשה ביותר שידעה מאז קום המדינה"

אורי יהודאי: "במהלך השנה החולפת פוטרו כ-13 אלף עובדים מהתעשייה בעיקר מענפי הטקסטיל וההלבשה, הגומי והפלסטיק, המתכת ואלקטרוניקה, ו-8,000 נוספים יפוטרו עד סוף השנה"

"התעשייה במשבר הקשה ביותר שידעה מאז קום המדינה. במהלך השנה החולפת פוטרו כ-13 אלף עובדים מהתעשייה בעיקר מענפי הטקסטיל וההלבשה, הגומי והפלסטיק, המתכת ואלקטרוניקה, ו-8,000 נוספים יפוטרו עד סוף השנה", כך אמר היום (א') אורי יהודאי, יו"ר ועדת הכלכלה בהתאחדות התעשיינים ונשיא חברת פרוטרום, במסיבת עיתונאים בירושלים.

יהודאי ציין, כי מאז פרוץ המשבר (בספטמבר 2008), חלה נסיגה מצטברת של 6.5% בתפוקת התעשייה. כאשר הנסיגה בתפוקה הקיפה כמעט את כל ענפי התעשייה, למעט ענף הרכיבים האלקטרוניים. למעשה, בנטרול השפעתו החיובית של ענף הרכיבים האלקטרונים, נסוגו יתר ענפי התעשייה בשיעור ריאלי מצטבר חד עוד יותר, של כ-23% מאז הרבעון השלישי של 2008. יהודאי חושש, שהנסיגה ביצוא התעשייתי טרם הגיעה לסופה. "שנת 2009 אבודה למעשה" סיכם יהודאי.

מתחזית מעודכנת של התאחדות התעשיינים על מצב המשק לשנת 2009 עולה, כי הצמיחה במשק (התוצר המקומי הגולמי) תרד ב-2.1% - משמעות הדבר נסיגה של 3.8% בתוצר לנפש. התוצר העסקי צפוי לרשום השנה נסיגה של 2.6% ושיעור האבטלה יגיע ל-8.4% - שהם כ-250 אלף מובטלים דהיינו, תוספת של כ-70 אלף מובטלים במשק, בתוך כך מספר המועסקים בסקטור העסקי צפוי לרדת השנה ב-1.5%, שהם קרוב ל-30 אלף מפוטרים.

יהודאי ציין, כי עם החתימה על עסקת החבילה, הכוללת תוכנית כלכלית לעידוד הצמיחה במשק, הסרת גזירות מעל המגזר העסקי ומעל התעשיינים קיים סיכוי סביר שלקראת סוף השנה תהיה התייצבות במשק, תוך תקווה לניצנים של חידוש צמיחה."מבחנה של עסקת החבילה הוא בביצוע אם אכן התוכנית הכלכלית תבוצע הלכה למעשה, בשנתיים הקרובות המשק יעבור ממצב של מיתון למצב של צמיחה, ממצב של הגדלת גידול באבטלה למצב של צמצום האבטלה, ממצב של צמיחה שלילית למצב של צמיחה חיובית" סיכם יהודאי.