ציון חסיד: "אנשים הפסיקו לחכות לירידת מחירים"

"ירושלים היא לא כמו לאס וגאס או מיאמי, המחיר בירושלים עדיין לא בשחקים; צריך להוריד את המיסוי ואת הארנונה, ואז דירה של 3-4 חדרים בירושלים תעלה 150 אלף דולר"

לאחר שנים של שגשוג, הנדל"ן הירושלמי מתמודד בשנה האחרונה עם מציאות חדשה ולא פשוטה. יהודים זרים, פלח מהותי לדירות ולבתי יוקרה שמציעה העיר, נעלמו כמעט כליל בעקבות המשבר ומחירי הנדל"ן נשחקים בהדרגה.

אבל יחד עם זאת, ישנן חברות המעדיפות דווקא להעמיק את מעורבותן בעיר, ושלא במפתיע אחת מהן היא חברה ירושלמית משפחתית. ציון חסיד, 70, הבעלים וממקימי חברת האחים חסיד, עסוק היום בהקמת שני פרויקטים עיקריים בירושלים - בהר חומה (כ-350 יח"ד) וב"קטמון החדשה", ברחוב אליעזר הגדול, שם הוא מקים 193 יח"ד, לאחר שמכרז המינהל נקב ב-45 דירות בלבד. בנוסף, בפברואר 2009 זכתה החברה במכרז לבניית 42 יח"ד ברחוב שופן היוקרתי מול תיאטרון ירושלים בטלביה, תמורת 42 מיליון שקל, כמיליון שקל לדירה, הצעה הגבוהה פי ארבעה מההצעה הבאה אחריה. "אלה יהיו הדירות היוקרתיות בארץ", אומר חסיד. "יהודים מחו"ל כבר התעניינו, אבל דחינו אותם בינתיים עד שיהיו לנו תוכניות".

האחים חסיד נוסדה בשנת 1968 בירושלים על ידי ציון ואחיו, אולם כיום הוא נותר הבעלים היחידי ביחד עם בניו (שלמה, שרון ושי). "התחלתי ב-1963 כפועל פשוט, ואז כטפסן וכמנהל עבודה ועבדתי בכל מקצועות הבנייה. ההשקעה בירושלים כדאית ומחירי הדירות בעיר תמיד עלו. אנחנו מאמינים בירושלים וגובה ההצעה שלנו בפרויקט התיאטרון מלמד על כך. כנראה שאנשים אחרים לא שקלו את הנתונים של המגרש כמו שצריך, תמיד נתנו את המחירים המציאותיים למגרשים.

"הדירות ברחוב שופן יהיו גדולות ומפוארות בשטח של 150 מ"ר נטו. אנחנו מתכננים לנצל חוק שבס ולקבל יותר דירות ואנחנו מוציאים מכרז לאדריכלים מהשורה הראשונה בארץ וננהל תחרות ביניהם. בעיריית ירושלים ובתיאטרון ירושלים מאוד מעוניינים שהבניין יתקדם וייבנה כמבנה יוקרתי עם גאווה לעיר. הדירות הרגילות שם יימכרו בכ-10 אלף דולר למ"ר והפנטהאוזים ודירות הגן בעד 15 אלף דולר. למרות שהשכבנו הרבה כסף, אנחנו לא עובדים עם סטופר. אנחנו לא מתכוונים לבנות שם בניינים גבוהים. באזור הזה אנשים רוצים דירה גדולה".

גלובס: מה מצב המכירות בירושלים? החברות הציבוריות דיווחו על האטה גדולה, בעיקר בשוק היוקרה.

חסיד: "עד לפני חודש המצב היה איטי, אבל היום יש במשרדי המכירות מתעניינים רבים ונחתמו כמה וכמה חוזים, בעיקר בהר חומה, וגם בגני ציון בקטמון שם מכרנו כ-12 יח"ד בחודש. אני מאמין שאנשים הפסיקו לחכות לירידת המחירים. ירושלים היא לא כמו לאס וגאס או מיאמי, המחיר בירושלים עדיין לא בשחקים".

מה צריכות הרשויות לעשות למען ענף הנדל"ן בעיר?

"צריך להפעיל תוכנית אמיתית של 'מחיר למשתכן' - לא שישווקו מגרשים במחירי שוק אלא מגרשים שינתנו לקבלן שיציע לבנות במחיר הכי זול. צריך להוריד את המיסוי ואת הארנונה, ואז דירה של 3-4 חדרים תעלה 150 אלף דולר. אני לא חסיד של בנייה לגובה אבל זה המצב לאור היצע המגרשים. הפתרון לזוג צעיר הוא לא במקומות שאנו בונים. כל הזמן אני אומר שצריכים לקחת את המגרשים היותר זולים בירושלים, לשווק אותם במחירים מינימאליים ולאפשר לבנות לגובה של 30-40 קומות. אז תראה שיש שפע של דירות סבירות. עד היום לא הייתה אוזן קשבת מהרשויות לבניינים גבוהים. לאחרונה מרשים יותר, אבל עדיין לא מספיק. בגילה, פסגת זאב, גבעת המטוס ומלחה, אפשר לבנות בניינים גבוהים. זה לא כמו שבונים בניינים מפוארים בתל אביב, שם ההחזקה יקרה בגלל בריכת שחיה, חדר כושר ומדשאות. בירושלים אלה יהיו בניינים צנועים עם דירות 3-4 חדרים של 70-90 מ"ר".