"אין כמעט שבוע שאנחנו לא שומעים על גוף השקעה חדש לתחום הקלינטק"

כך אמר ל"גלובס" נשיא לשכת המסחר בקליפורניה, ערב בואה של משלחת משקיעים לתחום הקלינטק לישראל, שלדבריו "יש להם כסף להשקיע" ■ 14 חברות ישראליות יציגו בפני המשלחת

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

בסוף 2008 נחתה בקליפורניה משלחת של חברות ישראליות העוסקות בקלינטק כדי לפגוש נציגי תעשייה, פיננסים, מחקר וממשל, בתקווה לגייס כסף ו/או לפתוח פתח לעסקאות בארצות-הברית. זה היה הראשון בסדרת מפגשים שמובילה CICC, לשכת המסחר של ישראל בקליפורניה, ואשר נועדה לקדם את תעשיית הקלינטק הישראלית. מפגש שני מתקיים השבוע (18-21 במאי), כפי שדיווח "גלובס" לראשונה, כשהפעם מדובר במעין ביקור גומלין של גופי הון סיכון בישראל כדי לבחון טכנולוגיות קלינטק מקומיות.

נזכיר כי על גופי ההשקעה במשלחת נמנים בין היתר קושלה ונצ'רס, הקרן של וינוד קושלה; ונטג' פוינט; גוד אנרג'יס; קיינן פרטנרס; CA; שי וויס, מנכ"ל ושותף בווירג'ין גרין פאנד; סיליקון ואלי בנק ואחרים.

העובדה שהיוזמה נמשכת מעידה כשלעצמה על עניין מצד גופי הכסף, אולם מעניין לגלות מה קרה עד כה, כלומר בעקבות הפגישה הראשונה. "לפחות שתי חברות חתמו על שיתופי פעולה", משיב על כך יצחק אפלבאום, נשיא ה-CICC. לדבריו, המטרה בעצם הפרויקט היא לעורר מודעות להזדמנויות הגדולות בהשקעה בקלינטק בישראל. "400 איש חיכו למשלחת הישראלית בקליפורניה", הוא מספר, "כשלפני כן אנשים רק שמעו שיש יתרונות להשקעה בחברות קלינטק בישראל. במפגש הקודם הם גם באו להתרשם בעצמם".

לדברי שולי גלילי, מנהלת ב-CICC, החברות האמריקניות שחתמו על שיתופי פעולה בעקבות המשלחת הראשונה עם חברות ישראליות הן SunPower וגוגל אנרג'י. במסגרת החוזים שנחתמו החברות הישראליות ימכרו להן מוצרים.

* מה מטרת המשלחת הנוכחית?

אפלבאום: "אנחנו מביאים הרבה קרנות שאף פעם לא היו בארץ. נשמח אם הקרנות האלה יתחילו להשקיע במשותף עם קרנות בארץ, וכן, כפי שקרה בעבר - שבעקבות משלחת שהבאנו לארץ יהיו קרנות שיפתחו משרדים בישראל. באו, ראו, והחליטו שזה מקום טוב להשקיע.

"בין הגופים שהגיעו לארץ ישנה למשל Generation SEMPRA, ענקית אנרגיה מקליפורניה, המעסיקה 13 אלף איש, ושייתכן שתשקיע כמשקיע אסטרטגי. יכול להיות גם שהיא תקנה טכנולוגיות ישראליות, ואולי אפילו תקנה חברות ממש".

חברות, אקדמיה ומשקיעים מקומיים

לדברי גלילי, 14 חברות ישראליות יציגו בפני המשלחת, והן: zenith (זניט), GreenRoad ו-BrightView, הליופוקוס, Takadu, מטרולייט, ETV מוטורס, אקוופיור, גריד און, טרנס ביודיזל, Larotec, אלקון ריסייקלינג, Phoebus ו-GreenLet.

עוד לדבריה, המארחים "לוקחים את חברי המשלחת לראות את הרכב של בטר פלייס ומתקן ההתפלה באשקלון, וכן נתארח איתם במכון ויצמן, שם ירצה בפנינו פרופ' יעקב קרני על חידושים באנרגיה. כמו כן המשקיעים יצפו בטכנולוגיות של האוניברסיטאות בן-גוריון, בר-אילן, תל-אביב והטכניון, ויקבלו הסבר על האופן שבו האוניברסיטאות מיישמות את הטכנולוגיות בשווקים. בנוסף, המשלחת תיפגש עם משקיעי קלינטק מקומיים, כדי לבדוק אפשרויות לשיתופי פעולה בהשקעות קלינטק", אמרה גלילי.

באשר להמשך, מעריך אפלבאום, כי "אחרי המשלחת נקבל המון בקשות מחברות שהיו או לא היו שם, ויבקשו מאיתנו להכיר אותן לגופי כסף".

* ויש כסף עכשיו? אנחנו בתקופה קשה.

אפלבאום: "יש המון כסף. הקרנות אמנם מאוד זהירות כרגע ולוקח להן זמן, אבל אין כמעט שבוע שאנחנו לא שומעים על גוף השקעה חדש לתחום הקלינטק. לגופים שהגיעו במסגרת המשלחת הנוכחית יש כסף להשקיע".

* אילו תחומים מעניינים עכשיו את משקיעי הקלינטק?

"סוללות יעילות, אנרגיית רוח, טיהור מים, רכב חשמלי ורכיבים למכוניות מסוג זה".