הישראבלוף של שלח ודרוקר

מעטים מנחי האקטואליה שהצליחו לעורר אותי עד שאזעק חמס ביושבי מול הטלוויזיה

אמש עלתה בערוץ 10 סידרת התחקירים החדשה "המקור". עפר שלח, רביב דרוקר וכל צוות "שישי" לשעבר יהיו שם. מיד נשוב לתוכנית החדשה, אבל קודם כל לתוכנית ההיא שסיפורה מקפל בתוכו כמה אמיתות על הטלוויזיה שלנו, כולל היחסים המעוותים שבין הזכיינים לרגולטור.

ראשיתה של "שישי" בתקופה שבה ערוץ 10 התיימר עדיין להיות חלופה אינטליגנטית להמוניות של הערוץ השני. שלח ודרוקר, ששיתפו פעולה בעבר בפרויקטים עיתונאים-ספרותיים, נקראו אל הדגל והרימו תוכנית שגם מבקריה יסכימו שהייתה שונה ממה שהכרנו לפניה: פחות "צבע", יותר דעתנות, פחות פרשנות שמתיימרת להיות אובייקטיבית ויותר פרשנות אישית. היה מי שדחה זאת על הסף, שכן לעיתים קרובות נראו השניים יותר כמוכיחים בשער מטעם עצמם (והערוץ שמינה אותם לתפקיד) מאשר עיתונאים שמסתפקים בכך שהדעה האישית שלהם מסתכמת בבחירת נושאי הסיקור.

הרייטינג של התוכנית, בינתיים, עלה באופן עקבי. הוא חשף, בו-זמנית, שתי עובדות על הטלוויזיה בישראל, או אם תרצו על החברה הישראלית: הראשונה היא שגם בטלוויזיה ניתן לייצר קהל מובדל ומובחן, כזה שמגדיר את עצמו על ידי גיבורי התרבות שלו - שלח ודרוקר היו לתחנה חשובה על הרצף שבין לונדון וקירשנבאום וגיא זוהר.

העובדה השנייה שנחשפה במקביל, היא שהקהל הזה לא יעבור לעולם את רף ה-10% בטבלאות הרייטינג. אם הצלחת לשכנע את המפרסמים שלך שה-10% האלו שווים, מבחינת כוח הקנייה שלהם למוצרים מסוימים, בדיוק כמו ה-20% שמשיג המתחרה - שיחקת אותה. בעיתונות הכתובה זה עובד. בטלוויזיה - לא כל-כך.

אני מודה שלא תמיד אהבתי את "שישי". לעיתים נאמרו שם דברים שגרמו לי לצעוק בקול רם על הטלוויזיה שלי. מצד שני, כמה מנחי אקטואליה מצליחים לעורר אותי עד כדי כך שאזעק חמס מהספה?

ואז, ביום אחד, נעלמה "שישי" מהמסך, בצעד שכל מי שלא מצוי בנבכי היחסים בין הטלוויזיה המסחרית לרגולטור שלה, קיבל בהרמת גבה. אבל "שישי" לא מתה, היא רק חזרה למסך ביום אחר, שעה אחרת, עם שם אחר ותחת המיתוג של "תוכנית תחקירים". אל תתפלאו אם התחקירים שתראו בה יהיו יותר בסגנון כתבות הצבע או הרוחב של "שישי" ופחות בסגנון של "עובדה", שכן לערוץ 10 הייתה רק מטרה אחת בחיסול "שישי" ובהולדת "המקור" - לרצות את הרגולציה, בטרמינולוגיה נקייה, או במילה קצת יותר מדוייקת: ישראבלוף.

בעוד "שישי" נחשבה לתוכנית חדשות, אזי "המקור" תחשב להפקת מקור! אפילו שמה של התוכנית הוא מעין בדיחה פנימית על המטרה שלשמה נולדה. הרייטינג יהיה, פחות או יותר, דומה, האנשים אותם אנשים, הקולות והמראות ישארו כשהיו ורק שעת השידור והשם החדשים, הפכו את "שישי" ל"הפקת מקור". תודו שזה לא רע.

הרווח של ערוץ 10 הוא ברור: הנה לכם מקור שכשמו כן הוא, יאמרו למועצת הרשות השנייה. הרגולטור יטפח על שכמו בסיפוק - הנה כי כן, ערוץ 10 משתדל למלא אחר התקנות. הצופים מצידם יגיבו בהרמת-גבה. מי שאהב את השניים ב"שישי", יעבור איתם לראשון, מי שסלד ממילא לא הרגיש בחסרונם, וממילא יעדיפו רוב הצופים לצפות בערוץ 2 שיגיש באותה השעה לצופיו את התעודה במשקל נוצה על "ילדי סלבריטאים", כדי למלא בקצת "הפקות מקור" את החלל שבין "האח הגדול" ל"כוכב נולד".