"כשהקמנו את CA המטרה היתה לשרוד, לא למכור במיליארדי דולרים"

ראסל ארץ', ממייסדי CA - חברת התוכנה החמישית בגודלה בעולם - מספר בראיון ל"גלובס" על הכניסה לקלינטק ועל השערוריות בשנים האחרונות

ההיסטוריה של CA בדרך להפיכתה לחברת התוכנה החמישית בגודלה בעולם - אחרי מיקרוסופט, אורקל, IBM וסימנטק - עברה עליות ומורדות. למרות שהחברה שרדה שינויים משמעותיים בתחום הארגוני והניהולי בעולם ובישראל, שינתה מספר פעמים את קווי המוצרים והאסטרטגיה הנלוות - זו הפעם הראשונה שב-CA, שמפתחת כלי תוכנה לניהול תשתיות המחשוב הארגוניות, רואים שינוי אמיתי באופק.

על המהלכים הצפויים ניתן ללמוד מההתייחסויות של מנהלי החברה למשמעויות של ענן המחשוב. דוגמה קטנה יותר היא הסיבה שהביאה שני מנהלים בכירים בחברה - ראסל (ראס) ארץ', סגן יו"ר דירקטוריון CA ואחד ממייסדיה, וג'ייקוב לם, סגן נשיא בכיר ומנהל האסטרטגיה והפיתוח העסקי בחברה - לביקור השבוע בישראל, לכנס בנושא קלינטק. הביקור הנוכחי אינו עוסק באבטחה, אלא באנרגיה ירוקה - תחום שנראה רחוק מאוד מהעניין המסורתי של CA.

ארץ' היה זה שרומם ב-CA את תחום אבטחת המידע, וככזה היה מעורב בארבע מהרכישות שנעשו בישראל: IDFocus ויוריקפיי באוקטובר שעבר והחברות נטגריטי וממקו, שנרכשו לפני מספר שנים. "חיסכון באנרגיה הוא חשוב והתחום מהווה הזדמנות גדולה וחשובה עבורנו", אומר ארץ' בראיון ל"גלובס". "אנחנו בודקים מיהם השחקנים החדשים בתחום".

לם, שמבקר בישראל לעיתים קרובות יחסית בתקופה האחרונה, אומר: "קלינטק הוא תחום רחב. המיקוד שלנו הוא סביב תוכנות לניהול אנרגיה, ניהול חומרה, או ניצול של האנרגיה הנחסכת - תהליכים שנדרשים בתחום ניהול ה-IT כיום".

קשות לשילוב

CA היא אחת הרוכשות הסדרתיות המובילות בישראל, והיא ביצעה שמונה רכישות מאז סוף שנות ה-90 בשווי כולל של כחצי מיליארד דולר, שכיום באים לידי ביטוי במרכז פיתוח מקומי המעסיק כ-300 עובדים.

לחברה מזומן בהיקף של 2.7 מיליארד דולר שמיועדים גם להמשך תדלוק מכונת הרכישות. "רכשנו מאות חברות, והדבר הקשה ביותר הוא השילוב של הטכנולוגיה והתרבות של החברות הנרכשות", אומר ארץ'. בשתי הרכישות האחרונות של החברה בישראל, הוא אומר, CA קיבלה הנהלות חזקות. "רכישת יוריקיפיי היא אסטרטגית עבורנו. מתכנתים יכולים להיות נפלאים, אבל בלי הנהלה שמספקת את הפוקוס המתאים - הם לא יהיו יעילים".

CA גם אומרת בבירור שהיא מחפשת בישראל את ההזדמנויות הבאות. "בכלכלה חלשה, המזומן הוא המלך ואנחנו מתכוונים להשתמש בו בחדירה לתחומים חדשים - למשל לקלינטק", אומר ארץ', "אנחנו יכולים לבצע רכישות בנושאים משלימים. בתקופות האלו ההזדמנויות להוציא את הכסף גדלות. CA תבצע גם בישראל מהלכים בשוק, בעיקר בתחום האבטחה".

ההיסטוריה של CA היא אחת המרתקות בעולם התוכנה. ב-1976 הצטרף ארץ' לצ'ראלס ואנג להקמת החברה. באותם הימים, ניהול יעיל יותר של משאבי המחשוב שמספק המיינפריים היה לעיתים עניין של חיים ומוות עבור ארגונים עם תקציב מחשוב מצומצם, ו-CA התפרצה לדלת פתוחה. את השנה השנייה לחייה היא סיימה עם מכירות של כ-5 מיליון דולר, ב-1981 גייסה כ-3.2 מיליון דולר בוול סטריט, וב-1989 הפכה לחברת התוכנה הראשונה שמכרה ביותר ממיליארד דולר.

ארץ' היה הטכנולוג, זה שכתב את הקוד של חלק גדול מהמוצרים הראשוניים של CA. ואנג היה איש המכירות, זה שפניו הפכו - לטוב ולרע - לסמל של החברה. "המטרה שלנו בהתחלה הייתה לשרוד, לא למכור במיליארדי דולר. לא היו לנו קרנות הון סיכון, וכרטיס האשראי שלי היה אמצעי התשלום העיקרי. מעולם לא חשבנו מתי נעשה מיליארד. אבל היה לנו חזון, לספק סביבת ניהול ל-IT שמשולבת במערכות המחשוב".

גרסה חדשה לענן

למרות שכיום ניהול סביבת המיינפריים הוא תחום שעדיין מהווה מחצית מהכנסותיה של CA, ארץ' רואה לפניו אתגרים אחרים. "ענן מחשוב הוא תחום חדש לגמרי. אנחנו צריכים בשבילו רמה חדשה של ניהול ואבטחה", אומר ארץ', מי שכתב את הקוד למערכת ה-Unicenter, שהיא הפלטפורמה עליה מבססת החברה את יישומי ניהול המחשוב שלה. לדבריו, החברה זקוקה לגרסה חדשה למערכת שתתאים לענן המחשוב.

גם הסביבה התחרותית השתנתה. דוגמה טובה לכך היא הכניסה של סיסקו לתחום אספקת החומרה למרכזי הנתונים שדורשת ניהול אינטנסיבי של התשתיות החדשות, שמבוססות על הרבה יכולות וירטואליות. סיסקו התחברה, לפחות בינתיים, למתחרות של CA - BMC ו-VMware. "זה ייצור הזדמנויות עבורנו", משוכנעים ארץ' ולם. *

"הדבר הקשה הוא לחדש את האמון"

את שנת הכספים 2009, שהסתיימה במארס האחרון, סיימה CA עם מכירות מכובדות של כ-4.3 מיליארד דולר, אבל הדרך לשם הסתבכה. חקירה שנוהלה ב-CA בתחילת העשור גילתה, כי החברה ניפחה את שורת ההכנסות בדו"חות שלה בכ-2.2 מיליארד דולר בין השנים 1998-2000.

בין השנים 2002-2006 עברה CA תקופה קשה ובקושי שרדה. ואנג התפטר מתפקידו כמנכ"ל עוד ב-2000 וב-2002 פרש גם מתפקיד היו"ר. קומר, שהחליף אותו, התפטר ב-2004 על רקע החקירה הפלילית נגדו, נידון לישיבה של 12 שנה בכלא ולתשלום פיצויים של כ-800 מיליון דולר ל-CA.

כעת, טוענים ארץ' ולם, החברה נבנתה מחדש. "זו הייתה תקופה קשה", מודה ארץ', " קומר הסתבך והוא משלם על זה. היה קשה לי לראות את האנשים שעבדתי איתם מסתבכים כך וכן את הכיוון אליו הולכת החברה שבניתי. הדרך היחידה להתמודד עם זה היא לשמור את הראש למטה ולהישאר מפוקס במטרה, וזה מה שעשינו".

ארץ' הצליח לצאת מהחקירות על הרגליים, למרות שגם בו דבק משהו מהכתם כאשר קיבל כ-1.3 מיליון מניות החברה במסגרת המענק השערורייתי שחילקה החברה לוואנג, קומר ולו ב-1998, ששוויין עלה על 100 מיליון דולר. כיום, הוא ולם הם המנהלים היחידים מאותה התקופה בחברה.

בשנתיים האחרונות צצות עדיין מדי פעם ידיעות על התפתחויות בפרשה, לדוגמה כאשר קומר האשים בספטמבר שעבר כי ואנג וארץ', ידעו ותמכו בשיטות החשבונאיות שעליהן נחקרה החברה.

"בתקופה שקומר היה המנכ"ל וגם היו"ר עבדתי איתו והוא הונה את כולנו, כולל אותי", אומר ארץ'. "ידעתי שאנחנו בצרות, אבל כאשר קומר יצא מהחברה הדברים התבהרו והענן השחור ירד עלינו. אנחנו חושבים שכל זה היסטוריה, אבל ברור שאנשים מסתכלים היום על CA אחרת. הדבר הקשה הוא לחדש את האמון".

הדרמות של CA לא יוחדו רק לארה"ב. גם בישראל אירע שינוי לאחרונה, וגם כאן לא חיובי. בדצמבר שעבר נחשף ב"גלובס" כי CA מנהלת הליך הדחה כנגד מנכ"ל החברה בישראל, אריה אופנר, והמשנה למנכ"ל, דני שמש, על רקע בדיקות בחברה לאי-סדרים בפעילת בישראל. הפרשה גוועה מהר לאחר שהצדדים הגיעו לסיכום על פרישה "מכובדת" של המנהלים. לפני כחודשיים מונה שי און כמנכ"ל חדש של הפעילות המקומית.