למרות הבאזז הגדול סביב מנוע החיפוש Wolfram Alpha - הוא לא מהווה איום על גוגל

ההשקה הרשמית בסוף השבוע לא הייתה נטולת תקלות ■ מנוע החיפוש מסתמן כמיועד לקהילה מצומצמת בלבד - מנוע סמנטי שמשקף גישה שונה לידע, הפונה לגולשים שמעוניינים בפרטי מידע מדוייקים ומתמטיים

למנוע החיפוש של גוגל עדיין אין תחרות אמיתית חדשה, והוא מתמודד מול המתחרות הקבועות - יאהו, מיקרוסופט ואחרות. כל זה לא מפריע לשוק החיפוש והבלוגוספירה הטכנולוגית לסעור בשבועות האחרונים ממנוע החיפוש הסמנטי Wolfram Alpha, שהושק באופן רשמי בסוף השבוע שעבר. "זהו הצעד הראשון בפרויקט אמביציוזי וארוך טווח להפוך את כל הידע למשהו שכל אחד יכול לחשב", נכתב באתר וולפראם.

ההשקה לא הייתה נטולת תקלות, כצפוי משירות חדש שמעורר סקרנות רבה בקרב הבלוגרים והגולשים, והיא נדחתה במספר שעות. לבסוף, מייסדי מנוע החיפוש הודיעו כי השירות יתאפשר בגרסה ניסיונית במהלך סוף השבוע, אך הבטיחו כי ביום ב' הוא יהיה נגיש לקהל הגולשים בגרסתו המלאה.

למרות הבאזז, לא מדובר בשירות מתחרה לגוגל, כזה שעשוי בעתיד להחליף את מנוע החיפוש הפופולרי ביותר בעולם, אלא במנוע סמנטי שמשקף גישה שונה לידע. כך, הוא מאפשר להקליד שאילתה שמנוסחת כשאלה, ולקבל תשובה מפורטת, לצד לינק שמוביל למקורות המידע עליהם התבסס החיפוש.

כך, כאשר מקלידים את השאלה מה השעה בארה"ב, מקבלים 3 ויז'ואלים של שעונים, שמציגים את השעה בניו-יורק (החוף המזרחי), בחוף המערבי ובישראל, כמו גם מתי עתידה לזרוח השמש בארה"ב, מתי חצות, ומה השעה על-פי שעון גריניץ'. הקלדת שאלה כזו במנוע החיפוש של גוגל מובילה לתוצאות חיפוש של אתרים, בהם ניתן למצוא מהי השעה בכל עיר בארה"ב.

המידע שמתקבל במנוע החיפוש הוא עדיין חלקי, ואין באפשרותו להחליף מנועי חיפוש אחרים. כך, הקלדת המילה "אובמה", מובילה למידע חלקי בלבד, על שמו המלא של נשיא ארה"ב, לצד תאריך ומקום הלידה שלו, בעוד גוגל מציעה 429 מיליון תוצאות חיפוש.

נראה כי וולפראם הוא מנוע חיפוש שפונה לקהילה מצומצמת בלבד - גולשים שמעוניינים בפרטי מידע מדוייקים ומתמטיים, בהשוואה למנוע החיפוש של גוגל שפונה לקהילת הגולשים כולה. ההערכות הן כי המודל העסקי של המנוע החדש יתבסס רק על מספר גולשים מצומצם, שיהיו מוכנים לשלם תשלומי פרימיום עבור שימוש מורכב יותר במידע, לעומת המודל הפרסומי של גוגל שפונה לכל ארגון או בית עסק שרוצה לפרסם את עצמו ושאיפשר לה להגיע למעמדה הפיננסי האיתן.

את ההשקה אפשר לקבל בידיים פתוחות אך גם בספקנות. מספיק להיזכר במנוע החיפוש Cuil, שהושק באוגוסט 2008 בקול תרועה, והוכרז מיידית כמתחרה של גוגל, והיום גולשים בו עשרות אלפים איש בלבד. מנוע חיפוש אחר, Powerset, שרכשה מיקרוסופט, עורר עניין כאשר מומחים שיערו שהוא זה שיאפשר למיקרוסופט להציע מנוע חיפוש סמנטי שיבדל אותה מגוגל. אולם, עד היום אין לו נוכחות מספיקה.

קודם שגוגל תשתלט על הבעיות הטכניות

כשחושבים על גוגל, מנוע החיפוש המכיל כול, עולות מילים כמו "ענקית" ו"שליטה בשוק". וזה הגיוני. גוגל היא תופעת טבע בלתי ניתנת לעצירה. אבל מתברר, שגוגל רגישה לבעיות טכניות בדיוק כמו כל חברה אחרת, והדבר פוגם בתדמיתה המושלמת. התוכנית של גוגל להגעה לשליטה עולמית נבלמה ביום ה' שעבר, לפי דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל", כאשר תקלה טכנית "גרמה להאטות משמעותיות בדף הראשי, בשירות המייל ובאתר החדשות, וחלקם אף לא היו זמינים למיליוני משתמשים מכל רחבי העולם במשך כשעה". התקלה השפיעה על כ-14% מהמשתמשים.

עולם התקשורת מצפה מגוגל לתגובה אגרסיבית לבעיות הקשות העוברות על העיתונים והמגזינים. תעשיית העיתונות המודפסת נמצאת במצב הפכפך כבר כמה שנים - בעיקר בגלל ההאטה בפרסום.

גוגל עוד עשויה לשלוט בתעשיית התקשורת. מי יודע? החברה עשויה לקנות את ה"ניו יורק טיימס", המתקשה לסגור את החודש או את ה"וושינגטון פוסט" הצולע. היא עשויה להיות האביר על הסוס הלבן של חברת תקשורת זו או אחרת - אך קודם, עליה לפתור את בעיות המחשוב של עצמה.