אופטיבייס לא יודעת מה לעשות

אחרי 9 שנות הפסד, משנה כיוון ונוקטת מהלך שיש בו לפחות 5 נקודות מטרידות

חברות ציבוריות שמוכרות פעילות ישנה, נותרות עם קופת מזומנים דשנה ועושות הסבה לפעילות אחרת, הן מראה די שכיח בשוק ההון הישראלי. לעומת זאת, בשוק ההון האמריקני מדובר בתופעה שאינה שכיחה, במיוחד לא בקרב הישראליות, ובוודאי שלא אצל הטכנולוגיות שבהן.

בשבוע שעבר יצא לנו להיתקל בחברה כזו, ושמה - אופטיבייס. אולי זה משבר האשראי (ששבר את כל הכללים), ואולי פשוט מדובר בחוסר היכולת העקבי של החברה להצליח במשהו (ולא משנה במה), אך באופטיבייס החליטו לא לומר נואש והודיעו על גיוון הפעילות, ותחילת השקעה בנדל"ן מניב במרכז ומערב אירופה וצפון אמריקה, בצד המשך הפעילות בתחום קידוד קבצי וידאו דיגיטלי. "בשל המשבר הגלובלי, החברה מאמינה כי קיימות הזדמנויות אטרקטיביות בתחום הנדל"ן, ואלו ייצרו ערך לבעלי המניות", צוין בהודעה.

ובכן, הנה כמה דברים שמטרידים אותנו במהלך זה:

  1. ראשית, בפעם האחרונה שבדקנו אין זיקה בין טכנולוגיה לנדל"ן, ומכאן שהידע שצברה החברה בתחום הטכנולוגי (שעד עכשיו לא הוביל אותה לשום מקום), לא יוכל לתרום לה ביצירת ערך בתחום הנדל"ן.

  2. שנית, טום וויילר, מנכ"ל החברה, אולי מבין קצת בנדל"ן, אך מתיאור עברו במסמכי החברה עולה שהוא גם מתיימר להבין בבנקאות להשקעות, מט"ח, חוזים עתידיים וטכנולוגיה. נדל"ן, כך לפחות זה נראה, אינו מתחומי התמחותו, אחרת לא היה מחליף מדי מספר שנים תחום השקעה כמו פיננסייר, ולראייה ביצועי אופטיבייס ב9 השנים שחלפו - שורה תחתונה אדומה בכל אחת מהן, מ-2000 ועד 2008 (וויילר השתלט על החברה בשנת 2001).


  3. שלישית, ולא פחות חשוב, השקעה בנדל"ן בימים אלו משולה כמעט להשתתפות במשחק בלאק ג'ק. נכון, יש הטוענים כי המשבר מראה סימני סיום וההזדמנויות מתחילות לצוץ, אך רק מי שמבין והתנסה בהשקעה בנדל"ן יוכל לנצל אותן. אופטיבייס אינה חברה כזו, וכפי הנראה גם העומד בראשה אינו עונה על התיאור לעיל.


  4. הנקודה המטרידה הרביעית היא שלאופטיבייס אמנם יש בקופה 38.3 מיליון דולר במזומן, שהם סכום מכובד, אך לא כזה שיאפשר השקעות ענק בנדל"ן מניב, ולפיכך מקטין את סיכוייה להשיא ערך ראוי לבעלי מניותיה.


  5. ועוד משהו. אל תתפלאו אם בטווח הקצר מניית אופטיבייס תסבול ממומנטום שלילי. זה די טבעי שמשקיעים, במיוחד גופים מוסדיים אמריקניים, שעד כה השקיעו בחברה בזכות פעילותה בתחום הטכנולוגי, ייפרדו ממנה כי נדל"ן הוא לא "כוס התה" שלהם. למען האמת, נטישת המוסדיים אולי כבר החלה. בשבועיים שחלפו איבדה אופטיבייס 17% משווייה, בעוד מדד הנאסד"ק איבד מערכו 2% באותה התקופה.

טום וויילר, בעל השליטה באופטיבייס, נשיא, יו"ר ומנכ"ל, יצטרך לעבוד קשה - מאוד קשה - ובכל אופן יותר מכפי שעבד עד כה, כדי לא לשרוף את קופת המזומנים של החברה.