אסטרטג ההשקעות הגלובלי של אופנהיימר: השוק האמריקני לפני התאוששות; ה-S&P 500 בדרך ל-1,130

בריאן בלסקי: כדאי לקנות מניות טכנולוגיה, תקשורת ובריאות, כדאי להעדיף את השוק האמריקני בגלל התחזקות הדולר ■ עשר המלצות

די נדיר למצוא במחוזות שוק ההון מומחי השקעות שיאמרו היום בנחרצות כי שיאו של המשבר, או תחתית הבאר, מאחורינו.

בריאן בלסקי, אסטרטג ההשקעות הגלובלי של אופנהיימר, ומי שסיקר קודם לכן את השוק האמריקני עבור מריל לינץ', הוא אחד היחידים שמצהיר זאת ללא היסוס. בכנס השנתי העשירי שערך הבוקר בית ההשקעות בתל אביב, בלסקי הציג סקירה מרתקת על תחזיותיו באשר להתפתחות השווקים הגלובליים, ורעיונות השקעה בסביבה הנוכחית.

1. ה-S&P 500 יגיע ל-1,130 נקודות

"לא מעט אנשים חשבו שאנחנו קצת לא בכיוון בגלל התחזיות החיוביות שלנו, אבל אנחנו עומדים מאחוריהן וחושבים שהיסודות מראים שהשוק האמריקני עבר את הרע ביותר והוא בדרך להתאוששות", הצהיר בלסקי בתחילת דבריו.

הוא העריך כי בטווח של 12 חודשים קדימה, מדד ה-S&P 500 יזנק ב-27% (בנוסף לעלייה המרשימה ממארס ועד עתה), ויעמוד על 1,130 נקודות (היום ה-S&P נמצא ב-882 נקודות). "זו תחזית שעודכנה לאחרונה, ובוצעה על פי כל כללי השמרנות", הוא מדגיש.

בלסקי ניתח את השוק הנוכחי, אותו הוא מגדיר כ"שוק ששוררים בו תנאים בעייתיים", וציין כי להערכתו רווחי החברות צפויים להמשיך ולהיות נמוכים בתקופה הקרובה, ולכן מכפילי הרווח ירשמו עלייה.

2. להשקיע בבריאות, טכנולוגיה ותקשורת

בניתוח סקטוריאלי, ממנו הוא גוזר את המשקולות לתיק ההשקעות, ציין בלסקי כי הסקטורים המועדפים להשקעה היום הם סקטור הטכנולוגיה, שירותי הבריאות (Healthcare) וחברות התקשורת.

מנגד, "אנחנו לא תומכים היום בסקטור מוצרי הצריכה הבסיסיים (Consumer Staples), השירותים (Utilities) וחומרי הגלם", הוסיף. זאת, כי לסקטור מוצרי הצריכה הבסיסיים קורלציה שלילית לצמיחה מואצת בשווקים הפיננסיים.

למה טכנולוגיה? בלסקי מאמין שיש לתת לחברות טכנולוגיה משקל יתר בתיקי ההשקעות מפני שהן בעמדה הטובה ביותר לצמוח בשנים הבאות. "אין להן חובות, והן ממוצבות היטב כדי להוביל את השוק בשנים הקרובות", הוא אומר.

את סקטור שירותי הבריאות הוא מגדיר ככזה ש"כולם שונאים אותו, אך שירותי בריאות יהיו בין אלה שיובילו את היציאה מהמשבר". באופן דומה, גם חברות מסקטור התקשורת, הנהנות מתזרים מזומנים חיובי וחזק, צפויות להוביל את השוק ביציאה מהמשבר.

3. רוב החדשות השליליות בסקטור הפיננסי מאחורינו

בלסקי סקר באופן נרחב את הסקטור הבנקאי, עליו הוא ממליץ במשקל שוק. "הייתי האנליסט הראשון שהיה שלילי כלפי הסקטור הפיננסי כבר בתחילת 2006", אמר. "היום אנחנו מאמינים שמרבית החדשות השליליות בסקטור הזה מאחורינו. האם זה אומר שכדאי ללכת לקנות את מניות כל הבנקים היום? בהחלט לא. אבל ניתן להחזיק בהן.

"אסור להיות במשקל חסר גבוה מדי על הבנקים, מפני שאנחנו מאמינים שהם נמצאים בתחתית והולכים לקראת התאוששות", הוסיף בלסקי. "הנה הבעיה שעומדת בפני הבנקים הגדולים בארה"ב: הממשל נכנס פנימה ודורש מהם לגייס כספים חדשים. ככל שיהיו יותר הנפקות של החברות הללו, יהיה יותר דילול של בעלי המניות.

"מדוע בעבר המשקיעים קנו את הבנקים? כי הבנקים קנו מניות, חילקו דיבידנדים וקנו בנקים אחרים. מתי הם יוכלו לרכוש מחדש את המניות שלהם או לחלק דיבידנדים? רק בעוד 3-5 שנים. לכן חייבים לבחון מניה אחר מניה ולא לרכוש את הסקטור כולו".

4. מניות צריכה - לא לחמש השנים הקרובות

סקטור נוסף שנמצא במרכז תשומת הלב של המשקיעים הוא תחום מוצרי הצריכה, עליו מעיב הצל הכבד של ההאטה בצריכה בארה"ב. "אנחנו מאמינים שהסקטור הצרכני יגיע לתחתית בטווח הקרוב", אמר בלסקי. "בטווח של 12-18 חודשים מניות הסקטור יתאוששו. עם זאת, זה לא הזמן להשקיע בהן לחמש השנים הקרובות. הן לא יהיו בין המניות שיובילו את העליות בשווקים בשנים הקרובות".

5. בלי שירותים

"חומרי גלם וחברות השירותים מונעים על ידי אשראי, ולכן הם נמצאים אצלנו בהמלצת משקל חסר. יגיע הזמן שבו יהיה כדאי לרכוש אותם, אבל זה לא יקרה בשנה הקרובה", אומר בלסקי.

"שירותים הם כלי דפנסיבי, אבל כל חברות השירותים תפקדו היטב בחמש השנים האחרונות. מעולם בהיסטוריה של ה-S&P 500 חברות השירותים לא הניבו תשואת יתר על המדד במשך חמש שנים. אני מאמין שיש חברות בודדות שכדאי לבחון. צריך שיהיה להן פיזור עסקי גבוה, תזרים מזומנים חזק ודיבידנד צומח".

6. איך מזהים מניה טובה וראויה להשקעה?

למרות ההעדפות הסקטוריאליות שהציג, בלסקי מאמין כי בתקופה הנוכחית יש צורך בבחירת מניות מדוקדקת (Stock Picking) לתיקי ההשקעות. "על המשקיעים לאתר נכסים באיכות גבוהה ובעלי תוצאות תפעוליות טובות. צריך לחפש את החברות שההנהלות שלהן מאופיינות שקיפות גבוהה למשקיעים", אמר. "בנוסף, מזומן הוא המלך, ולכן צריך לבחור בחברות שיש להן קופת מזומנים דשנה".

תחת הגדרת חברות איכותיות, ממליץ בלסקי על השקעה בחברות בעלות שווי שוק גבוה (Large Cap), עם מאזנים חזקים ויסודות תפעוליים מבוססים. הוא מעדיף חברות עם תזרים מזומנים שוטף חיובי וקופת מזומנים עשירה, כך שהן יוכלו לממן בעצמן את פעילותן השוטפת.

7. התחזקות הדולר אמיתית

בנוסף, בלסקי נותן היום עדיפות למניות בשוק האמריקני, כשהסיבה המרכזית היא התחזקות הדולר בעולם. "הטרנד של הדולר הוא אמיתי", ציין בלסקי. "הוא אולי ייחלש קצת בתקופה הקרובה, אבל בטווח הארוך המגמה חיובית. חשוב לזכור שמחזורים כאלו נמשכים שנים ולא חודשים".

8. "ארה"ב תוביל את היציאה מהמשבר"

בלסקי העריך כי השוק האמריקני יהיה הראשון להתאושש מהמשבר. "ארה"ב הייתה הראשונה להיכנס לצרות והיא הראשונה להתאושש. אירופה ואסיה קרובות היום לתחתית, אך ארה"ב היא שתוביל את העולם החוצה מהמשבר. זה לא אומר שארה"ב תצמח חזק יותר מאירופה או מסין, אלא שהיא תהיה הראשונה להתאושש בשווקים הפיננסיים", אמר.

"אחת ההנחות שהתקבלו בששת החודשים האחרונים היא שהשווקים ליניאריים. ראינו אותם יורדים חזק למטה בצורה ליניארית, ואחר כך עולים למעלה באותו אופן, אך השווקים אינם ליניאריים", אמר בלסקי. "התנודתיות, שנובעת מאי וודאות, עדיין חזקה, וזה יהיה המוטיב המרכזי של המסחר בשנה הקרובה. עדיין יש חוסר ודאות רב ומגוון רחב של דעות בקרב המשקיעים לגבי כיוון השווקים".

9. סימנים להתאוששות

מה כן בטוח? שתגובות המשקיעים מעשירות את חברות הפיננסים דווקא. "אחד הדברים הבטוחים ביותר הוא שתנודתיות גורמת לעלייה בעלויות המסחר, שכן המשקיעים ממהרים לגזור רווחים, כדי לא להפסיד. האצבע על הוראת המסחר קלה יותר, במיוחד אחרי ההפסדים של אשתקד", הסביר בלסקי.

"ומי מרוויח מכך? חברות כמו הנאסד"ק או בורסת ניו יורק, ברוקרים וחברות השקעה. זה סוג השוק אותו אנחנו צפויים לראות ב-12-18 החודשים הבאים.

"אז למה אנחנו חושבים שהשוק נגע בתחתית? אם בודקים את האינדיקטור של בריאות המוסדות הפיננסיים, כמו גם את זה של השוק כולו, ורואים שיפור מסוים", אמר בלסקי. "בצד הצרכני כבר רואים סימנים ראשוניים להתאוששות. מבחינה שווי החברות, אנחנו רואים שכל הרמות מצביעות על תחילתה של התאוששות במונחים היסטוריים.

"מרווחי האשראי מתחילים לרדת, אבל עדיין לא קרובים לרמות נורמליות במונחים היסטוריים. נראה זאת כשהמרווחים יחזרו לרמה של 2% מעל אג"ח ממשלתיות, וחשוב מכך - כשיישארו שם. המרווחים במשכנתאות גם הולכים ומצטמצמים, אבל עדיין יש עוד דרך למטה", הוסיף. "בתחום התעסוקה, מספר הדרישות החדשות לדמי אבטלה עלו לשיא, וכעת הן מתחילות להצביע על האטה ושינוי מגמה.

10. יובילו החוצה: חברות צמיחה מוטות דולרים

"ההובלה בגל השורי הקודם הייתה בשווקים המתעוררים, במניות הקטנות ובמניות הערך (Value stocks)", טוען בלסקי. "החברות המובילות כיום צפויות להיות חברות הצמיחה, מוטות הדולרים וללא חובות".