עליות חתמו את המסחר בבורסות האירופיות בהובלת מגזר הפיננסים: הפוטסי עלה ב-2.2% והדאקס טיפס ב-2.4%

הקאק עלה ב-2.4% ■ לוידס התחזקה ב-9.9% ■ אורידיון איבדה 6.4% ■ קרדן אן.וי טיפסה ב-2.25% ■ DGRE הוסיפה 4.2% ■ נתוני המאזן המסחרי של גוש האירו הציגו עודף של 0.4 מיליארד אירו במארס

המדדים המובילים באירופה סיימו את יום המסחר הראשון של השבוע בעליות של יותר מ-2.2% בתגובה לשיפור במאזן המסחרי של מדינות גוש האירו לחודש מארס, ולעליות השערים שמאפיינות את המסחר מעבר לים, בוול סטריט. מוקדם יותר היום בורסת מומבאי זינקה ביותר מ-17% על רקע תוצאות הבחירות במדינה שהתפרסמו בסוף השבוע.

המאזן המסחרי של גוש האירו עבר מגירעון לעודף בחודש מארס. חלה התמתנות בירידה בביקוש למוצרי אנרגיה, והדבר סייע לקזז במעט את הירידות החדות שנרשמו בסעיף המכונות, כלי התחבורה ומוצרי הייצור. למרות הגידול בהיקף הכולל של הייצוא מהאזור, נרשמה ירידה של 25% לערך בהיקף משלוחי הסחורות לארצות הברית ולבריטניה שותפות הסחר המרכזיות של האזור.

ההאטה הנמשכת בפעילות הכלכלית באזור תחייב את ה-ECB לנקוט צעדים מדיניות נוספים לעידוד הכלכלה. יש להמתין ולראות האם חברי הוועדה יסיימו את ההתכתשות ויגיעו להסכמה באשר לאופי המדיניות העתידית. חבר הוועדה נובוטני צופה כי תחזיות הצמיחה שיפורסמו ביוני יתקנו כלפי מטה את התחזיות הקיימות, ואולם לצד זאת הוא מזהה סימנים המעידים כי הכלכלה כבר קבעה תחתית. התבטאות זו מצטרפת לאמירות שנשמעו בשבוע שעבר לפיהן קובעי המדיניות לא דנו בצעדי פעולה נוספים מעבר לרכישת אגרות חוב.

בורסת לונדון מציגה עליות קלות בהובלת מניית לוידס, לאחר שיו"ר הדריקטוריון, סר ויקטור בלאנק, הודיע אתמול על התפטרותו.

נראה כי הצעדים הכמותיים שנקט הבנק המרכזי של אנגליה (BOE) מניבים פירות ומוזילים את עלויות ההלוואה ומגדילים את זמינות האשראי. האופטימיות עשויה אף לגבור אם נתוני המכירות הקמעונאיות יגשימו את התחזיות המוקדמות ויצביעו על גידול של 0.5% באפריל. מדד המחירים לצרכן ופרסום סיכומי ישיבת ה-BOE עשוי לפגום בסנטימנט השורי, ואולם פרסום דוח האינפלציה הרבעוני בשבוע שעבר נטל את העוקץ משני הפרסומים הללו. הבנק המרכזי צופה כי האינפלציה תישאר מתחת לרף היעד של 2% עד שנת 2012, וזה היה אחד הנימוקים להחלטה על הרחבת הצעדים הכמותיים.

מדד פוטסי 100 של לונדון טיפס ב-2.26% ■ מדד קאק 40 של פריז עלה ב-2.42% ■ מדד דאקס 30 של פרנקפורט הוסיף לערכו 2.41%.

בזירת המטבעות, האירו עולה ב-0.12% ל-1.3499 דולר והליש"ט עולה ב-0.86% ל-1.5305 דולר.

בזירת המאקרו

נתוני המאזן המסחרי של גוש האירו הציגו עודף של 0.4 מיליארד אירו במארס, בניגוד לתחזיות לגרעון של 0.3 מיליארד אירו. הנתונים המותאמים עונתית הצביעו על הצטמצמות משמעותית בגירעון שנתי ל-2.1 מיליארד אירו. היקף היצוא ממדינות מרחב האירו ירד ב-17%, במונחים שנתיים, בעוד שהיבוא התכווץ ב-18%. במונחים חודשיים היצוא עלה ב-1.4% והיקף היבוא עלה ב-0.6%.

על פי מדד מחירי הבתים של Rightmove, מחירי הבתים עלו בשיעור של 2.4% וזוהי העלייה הגדולה ביותר מזה כשנה, וזאת הודות להקלת תנאי ההלוואות בשוק.

מניות בכותרות

פולקסווגן , יצרנית כלי הרכב הגדולה ביותר באירופה, הקפיאה את המשא ומתן למיזוג עם יצרנית מכוניות היוקרה פורשה , כשבועיים לאחר שבעלי השליטה אישרו את המיזוג.

מניית לויד'ס ריכזה עניין לאחר שסר ויקטור בלאנק, יו"ר הדירקטוריון של קבוצת הבנקאות הבריטית, הודיע אתמול (א') כצפוי, על התפטרותו. ויקטור יסיים את תפקידו עד יוני 2010. HBOS הפסידה כמעט 11 מיליארד ליש"ט בשנה 2008, בעוד שלוידס TSB, כפי שהוא נקרא באותה עת, הציג ירידה של 80% ברווחים ל-807 מיליון דולר ב-2008.

מניית HSBC הציגה עליות נאות לאור שיפור בנתוני המאזן המסחרי של מדינות גוש האירו המצביעים אל אפשרות לתחילתה של התאוששות כלכלית.

חברות הכרייה והאנרגיה, BHP ביליטון , ריו טינטו , אנגלו אמריקן ואקסטרטה רכזו עניין. מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה ביוני עולה כעת ב-2.2%, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק ל-57.58 דולר לחבית, לאחר שביום שישי איבד הנפט יותר מ-3%.

ישראליות באירופה

אורידיון דיווחה לבורסה של שוויץ על ירידה של 16.1% בהכנסות הרבעון הראשון ל-9.44 מיליון דולר. הרווח הגולמי של החברה ירד ב-18.1% ל-5.1 מיליון דולר.

חברת נאנט נדל"ן דיווחה היום כי סיכמה עם בנק נורדאה על קבלת מימון מחדש וכן מימון נוסף לשני פרויקטים בפולין בסכום כולל של כ-53 מיליון אירו. המימון ישמש את החברה בין השאר לפיתוח ומימון עבודות הבניה בפרויקטים. הפרויקט הראשון הינו של חברת הפרויקט Robyg City Apartment, המקימה את פרוייקט "זאליבוש" בוורשה שהיקפו כ-1,150 יחידות דיור. החברה תקבל מימון נוסף בסך של כ-11 מיליון אירו ומימון מחדש בסך של כ-29 מיליון אירו. הפרויקט השני הינו של חברת הפרויקט Robyg Jabloniowa, המקימה את פרוייקט "פלאסובה" בגדנסק שהיקפו כ-1,133 יחידות דיור, החברה קבלה מימון מחדש בסך של כ-13 מיליון אירו.

GTC פולין , חברה נכדה של קרדן אנ.וי , דיווחה על רווח של 2.1 מיליון אירו ברבעון הראשון של 2009. קרדן אן.וי מחזיקה בעקיפין ב-46.19% ממניות GTC פולין.

חברת DGRE , מקבוצת דלק נדל"ן , דיווחה בשבוע שעבר (ו') לבורסה בלונדון על תוצאותיה לסיכום הרבעון הראשון של שנת 2009. החברה, בניהולו של איליק רוז'נסקי, סיימה את הרבעון הראשון עם רווח נקי בסך של כ-9.7 מיליון ליש"ט, וזאת לאחר שני רבעונים שבהם ביצעה מחיקות משמעותיות בגין ירידת ערך נכסים. המסחר במניית DGRE יפסק באמצע חודש יוני.