רשות המסים תציע: נקודות זיכוי נוספות לנשים עובדות במקום הכרה בהוצאות טיפול בילדים

פורום ה-CFO הציע כי נשים עם ילד עד גיל 3 ייהנו מ-12 נקודות זיכוי; נשים עם ילד בגילאי 3-5 ייהנו מ-9 נקודות זיכוי; נשים עם ילד בגילאי 5-10 ייהנו מ-5 נקודות זיכוי; ונשים עם ילד בגילאי 10-14 ייהנו מ-2 נקודות זיכוי

רשות המסים צפויה להציע נקודות זיכוי לנשים עובדות עם ילדים במקום הכרה בהוצאות טיפול בילדים - כך עולה מדברים שאמרו בכירי הרשות, במפגש מקצועי שהתקיים היום (ב') עם פורום ה-CFO בנושא הכרה בהוצאות טיפול בילדים, בהמשך לפסק הדין של בית המשפט העליון שהכיר בהכרה בהוצאות אלה.

גורמים במשרד האוצר וברשות המסים אמרו בזמנו בעקבות פסק הדין, כי לא בהכרח תגובש חקיקה במתווה שהציע בית המשפט העליון, וייתכן אף שתגובש חקיקה השוללת הכרה בהוצאות טיפול בילדים.

אנשי הרשות התבטאו במהלך המפגש המשותף, כי בעוד שפסיקת בית המשפט העליון לא התייחסה לאי ההכרה בהוצאות טיפול בילדים של נשים שאינן מגיעות לסף המס - הרי שבכוונתם לגבש מענה לאוכלוסייה זו. זאת, במטרה לעודד נשים ליציאה לעבודה.

אנשי הרשות - ובראשם מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי; סמנכ"ל מקצועי, גידי בר-זכאי; והיועץ המשפטי של הרשות, משה מזרחי - הסבירו כי יישום פסק הדין מעלה קשיים שונים, בהם יצירת חיכוך יתר של הציבור עם שלטונות המס, ויצירת עלויות לציבור בגין הדו"חות שיידרש להגיש לרשות המסים. לדבריהם, אלה שיקולים משמעותיים שיש לקחת בחשבון בעת גיבוש הפתרון שישקף את עמדת בית המשפט, כמו גם את דרישות המשק.

במהלך הדיון אמרה יו"ר פורום ה-CFO, נגה קינן, כי מודל נקודות הזיכוי מקובל על הפורום. הפורום הציג מודל מדורג לפיו יש לקבוע את נקודות הזיכוי באופן שוויוני, כך שהוא גם יעודד את הגדלת כוח העבודה במשק וגם יפנה לכל שכבות האוכלוסייה.

פיצוי הוגן

לפי תחשיב הפורום, יש לקבוע מתן נקודות זיכוי באופן מדורג לפי גיל הילד. מדובר בתחשיב מינימלי שאינו כולל גנים פרטיים, בייביסיטר ותשלום עבור מסגרות הטיפול בחופשות ובחגים.

הפורום הציע כי נשים עם ילד עד גיל 3 ייהנו מ-12 נקודות זיכוי; נשים עם ילד בגילאי 3-5 ייהנו מ-9 נקודות זיכוי; נשים עם ילד בגילאי 5-10 ייהנו מ-5 נקודות זיכוי; ונשים עם ילד בגילאי 10-14 ייהנו מ-2 נקודות זיכוי.

לדברי קינן, כל מתן נקודות זיכוי בהיקף פחות מהמוצע מהווה זלזול בעמדת בית המשפט, כפי שהובע בפסק דין ורד פרי, שבו הוחלט להכיר בהוצאות טיפול בילדים. הפורום קורא לרשות המסים ולמשרד האוצר לדאוג למלא את דרישת בית המשפט ולתת "פיצוי הוגן כמפורט בתחשיב".

הצעת פורום ה-CFO

* נשים עם ילד עד גיל 3 - 12 נקודות זיכוי

* נשים עם ילד בגילאי 3-5 - 9 נקודות זיכוי

* נשים עם ילד בגילאי 5-10 - 5 נקודות זיכוי

* נשים עם ילד בגילאי 14-10 - 2 נקודות זיכוי