ישראל מתעקשת להמשיך להתייבש: המדינה מערימה קשיים על הקמת מערכות למיחזור "מים אפורים"

בעוד המדינה משקיעה בקמפיין לחינוך הציבור לחיסכון במים - משרד הבריאות מציב תקנות מחמירות למבני ציבור שמעוניינים בהקמת מערכות למחזור "מים אפורים", ומתנגד להקמת מערכות כאלה במשקי-בית פרטיים

ישראל מתייבשת ומתקלפת - אין ספק. הקמפיין האגרסיבי של משרד התשתיות לחיסכון במים נחרת במודעות הקולקטיבית, למרות שלא ברור כמה מהישראלים באמת הקטינו בעקבותיו את צריכת המים.

אלא שקמפיינים תקשורתיים, העשויים אומנם להגדיל את המודעות, אינם מהות הכול. בשונה ממדינות רבות בעולם המערבי, המעודדות מזה שנים התקנת מערכות מחזור "מים אפורים" הנוצרים בפעולות הביתיות באמבטיה, במטבח ובכביסה, בישראל משרד הבריאות אינו מאשר התקנות מערכות כאלה בבתים פרטיים. לגבי התקנות מערכות להשבת מים אפורים במבני ציבור הוציא בשנה שעברה המשרד תקנות פיקוח מחמירות ההופכות, לטענת גורמים בתחום, את ההתקנה ללא כדאית מבחינה כלכלית.

האבסורד של עידוד החיסכון והמחזור במשקי הבית מחד, ואיסור התקנות מערכות מים אפורים בבתים פרטיים מאידך, הביא לכך שבשבועות הקרובים אמור ארגון "מגמה ירוקה" להניח בפני הכנסת הצעת חוק שמטרתה הסרת החסם של משרד הבריאות, כך שמי שיחליט להקים מערכת כזו מכספו יוכל לעשות זאת באופן חוקי.

מהאסלה לגינה הפרטית

מחקרים מראים, כי מערכות ביתיות להשבת מים אפורים מטפלות מדי יום בכ-200 ליטר מים בממוצע. מים אלה מתאימים לשימושים מגוונים כשהעיקרי שבהם הוא השקיית גינות.

בתוך ההגדרה "מים אפורים" נכללים כל המים העוברים ממערכת המים בבית אל הביוב, למעט מי האסלה. כל אותם מים, גם אם שימשו לנטילת ידיים שטחית ולא התלכלכו בצורה משמעותית, אינם מגיעים באופן טבעי למחזור.

איך עובדת מערכת כזו? ראשית, יש לתכנן את מערכת האינסטלציה כך שהמים האפורים יופרדו בדרכם לביוב ממי האסלות או מכונת הכביסה. בחצר הבית מותקנת "קופסה", אליה נאספים מי הביוב מהכיורים במטבח, באמבטיה ומהמקלחות בבית. המים עוברים טיהור בסיסי ההופך אותם למי קולחין המתאימים להשקיה, ובמים אלה נעשה שימוש להשקיית גינות.

מי מכונת הכביסה אינם מתאימים לשמש כמים אפורים בשל ריבוי הדטרגנטים של חומרי ניקוי הכביסה שהם מכילים. חובבי אקולוגיה כבדים המעוניינים בכל זאת להזרים גם מים אלה למערכת מחזור המים האפורים, יכולים להשתמש ב"אגוזי כביסה" כתחליף לחומרי הניקוי בכביסה. בהשבת מים אפורים אסור להשתמש בכימיקלים. "אגוזי כביסה" הם אגוזים המיובאים מדרום אמריקה, שערבולם עם הכביסה מביא לניקיונה. ה"משוגעים לדבר" מתקינים מערכת המזרימה את המים האפורים המטוהרים גם לניאגרה של השירותים וחוסכים בכך בכמויות המים הנקיים הזורמים בכל הדחת אסלה.

אין אכיפה בבתים

אלא שכאמור, כאן מתעורר אבסורד נוסף. גם מי שמעוניין להשקיע ממיטב כספו ולהתקין מערכת להשבת מים אפורים בביתו, עושה זאת לכאורה בניגוד למדיניות משרד הבריאות, שכן הטא אוסר על שימוש במערכות אלה מחשש שהמים הממוחזרים יגיעו בטעות למערכות המים הרגילות ויגרמו לזיהומים. חשוב לציין שלמרות האיסור בתקנות, הנושא לא נאכף ולכן, בפועל, לא מרחפת כל סכנה על בעלי בתים פרטיים שיחליטו להתקין מערכות כאלה.

לדברי רכזת קשרי ממשל בארגון "מגמה ירוקה", קרני פוקס, בקדנציה הקודמת ניסתה חברת הכנסת לשעבר אסתרינה טרטמן, להעביר הצעת חוק לקידום הנושא, אולם הצעת החוק לא הייתה בשלה דיה והיא נפלה עוד בשלבים המקדמיים.

בעקבות כשלון הצעת החוק הקודמת למדו בארגון את הנושא לעומק, והחליטו שלא לגעת בתחילה בתחום השבת המים האפורים במוסדות ציבור, כיוון שלמרות העובדה שהתקנת מערכות כאלה במקומות ציבוריים עשויה להעלות משמעותית את המודעות לתחום, בפועל, דווקא במרבית מוסדות הציבוריים כמעט שלא נעשה שימוש במקלחות או במכונות כביסה, כך שכמות המים האפורים שתיאגר בהם לרוב לא תהיה משמעותית. "נכון שבמקומות כמו בתי מלון או מועדוני ספורט ישנה פעילות המייצרת מים אפורים, אולם חשבנו שחבל למקד את המאמץ במקומות כאלה ועדיף להתמקד קודם כל בחינוך משקי הבית. בניגוד למחירי החשמל הגבוהים, הגורמים לאנשים למודעות לחסכון בחשמל דרך הכיס, מחירי המים אינם מכאיבים לכיס ולכן המודעות לחיסכון בתחום זה נמוכה יותר. הצוות המשפטי של הארגון נמצא בימים אלה בישורת האחרונה של ניסוח הצעת החוק, האמורה להסיר את החסמים ולעודד התקנת מערכות השבת מים אפורים בבתים פרטיים, ובבתים משותפים חדשים. אנחנו מתכננים להגיש את הצעת החוק לכנסת ביום איכות הסביבה שיצוין בכנסת ב-9 ביוני, ומקווים שנזכה לאהדת חברי הכנסת שיזרזו את החקיקה", אומרים בארגון.

טרנד חדש - מיחזור מי מזגנים

מוטי ניר, מנכ"ל חברת פלסגן המייצרת ומשווקת מערכות להשבת מים, מסביר כי על מנת להתקין מערכת כזו יש לבדוק הפרדת צנרת בין מי קולחין למי דולחין, ובמידת הצורך לייצר הפרדה כזו. לדבריו, במהלך הזמן השתכללו שיטות ההפרדה וכיום במרבית המקרים ניתן לבצע הפרדה כזו בתהליכים פשוטים, ללא עלות יוצאת דופן וכמעט ללא נזק.

המערכת כוללת התקנת מיכל אגירה המוטמן באדמה בסמוך ליציאת המים האפורים מהבית. בפתח מתקן האגירה מותקן מסנן שמטרתו לסנן מהמים את השערות, הסיבים ושאר הרכיבים המורידים את איכות המים. המתקן מחובר למשאבה בלחץ גבוה, המפנה את המים המסוננים להשקיית הגינה.

מחיר המערכת הבסיסית הוא 2,950 שקל, ומחיר ההתקנה נע בין 500-700 שקל.

לדברי ניר, ישנן גם מערכות משוכללות יותר המסוגלות לזהות היעדר מים אפורים (למשל במקרים בהם בני הבית יוצאים לחופשה) ולהשקות את הגינה באותה תקופה במים רגילים. מחיר מערכת כזו עשוי להגיע ל-4,950 שקל.

בשוק נמכרות גם מערכות משוכללות יותר שמחיריהן עשויים להגיע גם לעשרות אלפי שקלים.

ניר מספר כי טרנד חדש בתחום הוא השבת מי מזגנים. לדבריו כל מזגן בבניין משרדים מפיק 60-80 ליטר מים ביום בתקופת הקיץ. "בבנייני משרדים גדולים ניתן, בניצול נכון של מי המזגנים, לחסוך לגמרי את השימוש במים לניאגרות ולהשקיית גינות. בשונה מהשבת מים אפורים, לגביה משרד הבריאות לא מוכן לאשר תקינה, בתחום השבת מי מזגנים אושרה תקינה והמשרד מעודד זאת".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה, כי משרד הבריאות פירסם לפני כשנה תנאים להשבת מים אפורים לגינון ולהדחת אסלות במבנים ציבוריים. תנאים אלה אינם מאפשרים הקמת מתקני טיפול במים אפורים בבתים פרטיים.

לדברי המהנדס הראשי לבריאות הסביבה במשרד הבריאות, שלום גולדברגר, מים אפורים עשויים להכיל ריכוז גבוה של מיקרואורגניזמים פתוגניים העלולים לגרום מחלות ולכן לסכן את בריאות הציבור בעת מגע עימם. למשל במקרה של חדירת מים אפורים אל מערכות השתייה. לפיכך, שימוש במים אפורים מחייב הקמה והפעלה של מתקני טיפול מתקדמים תוך בקרה יעילה על תפקודם. זו הסיבה שבהנחיות להקמת מתקני השבה למים אפורים נקבע כי מתקנים אלה לא יוקמו בבתי ספר, גני ילדים ומפעלי תרופות. לדבריו, קידום תוכניות להשבת מים אפורים מחייב בחינת היבטים שונים ובהם היבט בריאות הציבור, היבטים סביבתיים, והיבטים כלכליים וכל עוד אלה לא ייבחנו לא ניתן יהיה לאשר התקנת מתקנים כאלה בבתים פרטיים.

בעולם: עידוד כספי למתקינים מערכות להשבת מים אפורים

תחום המים האפורים הולך וצובר בשנים האחרונות תאוצה בעולם המערבי. כך, לדוגמה, כבר בשנת 2002 חוקק במדינת אריזונה שבארה"ב חוק המעודד שימוש במים אפורים. החוק קובע, כי השימוש במים אפורים ללא טיפול מאסיבי מותר לבית הפרטי בלבד, לעומת עסקים ומוסדות שם נקבעו כללים מחמירים יותר לטיפול במים למחזור. מאז, אומץ החוק על-ידי 12 מדינות בארה"ב ומספר דומה של מדינות דנות בו בימים אלה. בנוסף, אומץ החוק בשינויים קלים על-ידי 49 מדינות וביניהן אוסטרליה, יפן, גרמניה, אנגליה, ואף ירדן וקפריסין. בחלק מאותן מדינות אף זוכה מי שמתקין מערכת להשבת מים אפורים למענק העשוי להגיע גם ל-1,200 דולר (כך באריזונה).

גם בישראל החלה להתגלגל בימים האחרונים ברשת האינטרנט יוזמה הקוראת למדינה לעודד חיסכון במים באמצעות תמריצים חיוביים לאזרחים חוסכים.

על-פי היוזמה, שבראשה עומד עו"ד אבינועם מגן מהקליניקה לזכויות האזרח בקריה האקדמית אונו, במקביל להטלת קנסות על אזרחים שיחרגו בשימוש במים תוענק הנחה בארנונה ובתשלומי המים למי שיוריד את כמות המים שצרך בהשוואה לשנה קודמת.

בנוסף, היוזמה מציעה להוזיל או לפטור ממע"מ ברזים חוסכי מים, ומענקים לרשויות שיוכיחו הפחתה בצריכת המים.