הכלכלן מיכה אסטרחן במאמר מיוחד ל"גלובס": "גם אם ההתאוששות העולמית תימשך, הכלכלה הישראלית תתחיל להתאושש רק בעוד כחצי שנה"

"ב-14 בפברואר צוטטתי ב"בארונס" כמי שחוזה יציאה מהמיתון ברבעון הבא, כלומר ברבעון הנוכחי ■ על רקע מה שכתבו אז הכלכלנים זו היתה תחזית קצת הזויה ■ בחודש שעבר העריכו כמה מטובי הכלכלנים שארה"ב אכן יצאה מהמיתון ■ ואז באו הצרות, והצרות כידוע באות בצרורות"

ב-14 בפברואר צוטטתי ב"בארונס" כמי שחוזה יציאה מהמיתון ברבעון הבא, כלומר ברבעון הנוכחי. על רקע מה שכתבו אז הכלכלנים זו היתה תחזית קצת הזויה. בחודש שעבר העריכו כמה מטובי הכלכלנים שארה"ב אכן יצאה מהמיתון. ואז באו הצרות, והצרות כידוע באות בצרורות.

הצרה הקטנה (בינתיים) היא מגפת השפעת. יש הטוענים שהיא לא שונה ממגפות השפעת השנתיות מלבד העובדה שהתחילה באביב ולא בסתיו, שהתחילה בצפון אמריקה ולא באסיה, ושייקח הרבה זמן (עד אוקטובר) להתחיל לייצר את החיסון. השפעתה הכלכלית? אין לי או לאף אחד אחר אפשרות לחזות.

הצרה הגדולה: חברת המכוניות קרייזלר פשטה רגל. פירושו של דבר אינו יציאה מעסקי ייצור המכוניות אלא "רק" שהיא קיבלה הגנה מפני נושיה ועתידה לוטה בערפל. בינתיים, חברת ג'נרל מוטורס (GM) עדיין לא פשטה רגל אבל היא חייבת לשלם ביוני מיליארד דולר לנושיה ואין לה מקור לכסף הזה.

האם גם היא תלך בעקבות קרייזלר? מנכ"ל GM אמר שהסיכוי לכך גבוה אך זה עדיין לא ברור. מה שבטוח הוא שבכל מקרה החברה מתכוונת להוציא ביולי את הרוב הגדול של עובדיה לחופשה ללא תשלום (מלבד מה שיצליחו ארגוני העובדים לגייס כדי לשלם משכורת חלקית מאד לעובדים). אח"כ גם לא ברור כמה עובדים יוחזרו לעבודה וכמה מפעלים ייסגרו לצמיתות. וכמובן, אחת מחברות ייצור החלפים לרכב כבר פשטה רגל והאחרות בקשיים ועסקיהם של מאות מוכרי רכב (דילרים) נסגרו.

בקונגרס האמריקני עברה בינתיים החלטה לשלם 4,500 דולר לבעלי מכוניות ישנות שצורכות דלק בכמויות גדולות ומזהמות את האוויר. התוכנית היא חיקוי של תוכניות שיושמו כבר במספר מדינות אירופאיות כולל גרמניה, צרפת ואנגליה, ונקראות "מזומן עבור גרוטאות"(Cash for clunkers) ומטרתה כמובן גם להגדיל את הביקוש למכוניות חדשות. אולם, צריך להיות ברור: בד"כ הקונגרס עושה הכל נכון, רק שזה בא מאוחר מדי ומעט מדי. מתי החקיקה תסתיים וכיצד? נראה בהמשך.

בינתיים סין יצאה כבר מהמיתון. כפי שהוסבר בעבר, היא הצליחה בהיותה דיקטטורה: כשהממשלה נותנת הוראה לבנקים להגדיל הלוואות ולחברות הבנייה להקים שיכונים חדשים למעוטי יכולת, ההוראות האלה מתבצעות בסין מיידית. גם הודו כבר יצאה מהמיתון. התחזקות הכלכלה הסינית והחיצוא היפני לסין גם השפיעו חיובית על יפן ואפילו באירופה נראים סימנים ברורים, אם כי קלושים, של שיפור.

ואחרי כל אלה, האם תפיל תעשיית המכוניות האמריקמית את הכלכלה העולמית חזרה לתחתית המיתון? אני משער שלא, אבל נצטרך לחכות ולראות. על כל פנים, הסיכון ודאי גבר.

ואצלנו? גם אם ההתאוששות העולמית תימשך, סביר ביותר שהכלכלה הישראלית תתחיל להתאושש רק בעוד כחצי שנה. והאבטלה, בהיותה תגובה מאוחרת לביצועי הכלכלה כאן, עלולה להמשיך לעלות גם אח"כ.

Mike@Mikeastrachan.com