חבלי הלידה של הגאדג'טים הסולאריים: המוצרים בשוק המקומי עדיין לא עונים על הציפיות

השמש החמה ואהבתם של הישראלים לגאדג'טים חדשים חוברות למתכון מצוין לשיווק מוצרים סולאריים בשוק המקומי ■ עם זאת, התוצאות עדיין מאכזבות - ויצרניות הסלולר בקושי אמרו את המילה הראשונה בתחום

כל אביזרי הטכנולוגיה שאנו נושאים עמנו מדי יום, פועלים על סוללות. החל משעון היד, אוזניית הבלוטות' ועד הטלפון הסלולרי והמחשב הנייד. למרות כל ההתפתחויות והשכלולים, הסוללות של המכשירים נגמרות במקרה הטוב בלילה ובמקרים הפחות טובים, באמצע היום, בדיוק כשאנחנו צריכים להשתמש במוצר.

יצרניות האלקטרוניקה הבידורית מכירות את הבעיה הזו, אולם למרות הקדמה, המוצרים שיוצאים לאוויר העולם כמעט מדי יום מציעים פיתוחים טכנולוגיים רבים יותר ואיתם צריכת אנרגיה גבוהה יותר. כך, אם המוצר שלכם הוא הכי חדיש ומשוכלל בעיר, יש סיכוי רב שאתם סוחבים איתכם מטען נייד בתיק ועוד מטען נוסף לרכב.

אחד הפתרונות לבעיית הטעינה הוא השקת מוצרים המבוססים על אנרגיה סולארית.

שוק המוצרים הסולאריים עדיין בחיתוליו, אך כבר עכשיו אפשר לומר כי לא מדובר בטרנד חולף, וכי מוצרים כאלה יגיעו בסופו של דבר לרב הצרכנים. חברות הטכנולוגיה רואות במוצרים סולאריים קודם כל מוצרים ירוקים, שיכולים לעזור להן תדמיתית בדרך לשווק את עצמן כחברות ירוקות שתומכות באיכות הסביבה. אם מדובר גם במוצר שיכול לעזור לצרכנים, מדובר בפיתרון אפילו מוצלח יותר.

הטענה איטית

יצרניות הטלפונים LG וסמסונג הציגו בכנס הסלולר האחרון - Mobile World Congress שנערך בחודש פברואר בברצלונה, את אבות הטיפוס שלהם לטלפונים הטוענים את עצמם מאנרגיית השמש. חברת סמסונג הציגה את דגם Blue Earth העשוי מחומרים של פלסטיק ממוחזר, אשר זוקק מבקבוקי מים, כשהוא נטען באמצעות לוחית סולארית בגב המכשיר. הדגם הירוק כולל גם ממשק מגע ומצב Eco Walk, בו על-פי סמסונג, יכול המשתמש לספור את צעדיו עם הפדומטר המובנה ולחשב את החיסכון בפליטת פחמן על-ידי הליכה במקום נסיעה. הדגם של LG דומה מאוד בתכונות הסולאריות לזה של סמסונג.

בסוף השנה שעברה החלה חברת Toyo Ram לייבא לישראל את ה-Free Loader - מטען סולארי המאפשר הטענה של טלפונים סלולריים, נגני מוזיקה ושאר אביזרים. לאחר טעינה מלאה של כשמונה שעות בשמש, תוכלו לטעון את הטלפון הנייד שלכם בתוך 4 שעות, בשביל לקבל שעתיים של דיבור. בחברת Solar, המייצרת את המטען הזה, מצאו פיתרון נוסף בשביל לזרז את הטעינה - משטח סולארי גדול השוקל 200 גרם, אותו יש לתלות על התיק אותו נושאים על הגב. בזכות הסרבול הזה, אתם תזכו לקצב טעינה מהיר פי שניים, דהיינו - טעינה מלאה של המשטח בארבע שעות.

לדברי רועי וילקובסקי, סמנכ"ל פיתוח עסקי ב-Toyo Ram המייבאת את מוצרי Solar לארץ, יש ביקוש למטענים סולאריים בשוק. "אנחנו עדיין לא רואים כאן מריבות על הלקוחות בשוק, מכיוון שאין מספיק חברות שמייצרות את המוצרים האלה".

לעומת וילקובסקי, אמיר מודן מנהל השיווק של רשת באג, סבור שהמוצרים הקיימים בשוק עדיין לא מספיק איכותיים. "טרנד המוצרים הנתמכים על-ידי אנרגיה סולארית קיים כבר כשנה וחצי בעולם. רשת באג בחנה לא מעט מוצרים בתחום וקיימות באמתחתה דוגמאות רבות. אך לאחר שנעשו סקרים שיווקיים נרחבים בקרב קהלי היעד נתגלה, כי יש לכך שוק קטן מאוד אם בכלל קיים שוק כזה. לאחר בדיקות רבות, לא מעט מוצרים אף נמסו במהלך הבדיקה ברכב בחודשים יולי אוגוסט ולכן לא הוכיחו את עבודתם נאמנה", אומר מודן.

בינתיים, וילקובסקי מספר שבקרוב עומד לצאת דגם חדש ל-Free Loader, שיציע עיצוב יפה יותר ומהירות טעינה גבוהה יותר.

האם אפל תפתיע גם בתחום הסולארי?

מוצר אחר בתחום הסולארי ש-Toyo Ram צפויה להביא בקרוב לישראל הוא דיבורית בלוטות' ניידת לרכב של חברת Longhorn. הדיבורית, שנדבקת לשמשה הקדמית, מאפשרת לנהל שיחות ללא חוטים באמצעות אנרגיית השמש. הבעיה היחידה היא שבעוד שטעינה באמצעות שקע המצית תיקח שעתיים ותאפשר לכם עשר שעות דיבור, טעינה סולארית אורכת 28 שעות. מצד שני, אם גם ככה הדיבורית מותקנת ברכב, הטעינה לא תפריע למשך העבודה הרציף. חברת אחרת שמוכרת דיבוריות בלוטות' סולאריות בארץ היא IQUA, המציעה אוזניית בלוטות' ודיבורית ניידת לרכב.

עוד חברה שהציגה את מרכולתה בכנס הסלולר בברצלונה האחרון, הייתה SUNTRICA. החברה מציעה גם היא מספר מטענים סולאריים המסוגלים לטעון את הטלפונים, נגני המוזיקה, המצלמות ומכשירי ה-GPS שלנו. דגם ה-SolarStrap של החברה, נתלה על תיק הגב או החגורה, כאשר הוא טוען את עצמו, תוך כדי השוטטות ברחוב. גם כאן, מדובר בחוסר נוחות יחסית, מכיוון שאתם תצטרכו להסתובב ברחוב כאילו הפכתם לעמוד טעינה מהלך. מצד שני, אם אתם נמצאים בטיול או גם ככה נמצאים רוב היום ברחוב, כנראה שזה פתרון שיכול לעבוד בשבילכם.

העתיד בשוק הסולארי שייך אולי גם הוא לחברת אפל. לפני כשנה בישרו שמועות ברשת שטלפון דור 3 של גרסת ה-iPhone יכלול מטען סולארי בגוף המסך, כך שהבטרייה של המכשיר תהיה טעונה כל הזמן. בדיעבד, מתברר שמדובר בשמועה לא נכונה, אך יתכן שלבסוף אפל לא תאכזב ותשיק בעתיד טלפון סולארי משלה ובכך תהפוך את הטכנולוגיה לפופולרית יותר, בדיוק כפי שעשתה עם טכנולוגיית המגע.

אוזניית iqua - sun: לא עושה את העבודה

שוק האוזניות הפך במשך השנים לעמוס במותגים רבים שמציעים דיבוריות עם גימיקים שונים.

באחרונה הצטרף לשוק המקומי מותג iqua הפיני. החברה, החדשה יחסית, הוקמה לפני כ-3 שנים על-ידי צוות שפרש מנוקיה, כאשר הרעיון העומד מאחורי מוצרי החברה הנמכרים בישראל, הוא ייצור של דיבוריות סולאריות.

iqua, המשווקת בארץ על-ידי "זמן אוויר", מציעה את דגם ה-sun - אוזנייה אלחוטית שיושבת על האוזן, המסוגלת לטענת החברה לפעול ללא הגבלת שעות בעזרת התאורה בסביבה או 200 שעות המתנה בעזרת טעינה משקע חשמל רגיל. זמן הדיבור עומד על 9 שעות באמצעות חשמל ו-12 שעות באמצעות תאורת הסביבה, כמו תאורת ניאון.

* סוללה: הבעיה עם השימוש הסולארי בדגם הזה, שלמרות שהסוללה החזיקה זמן רב, כאשר היא נגמרה השמש לא הצליחה להטעין אותה ועדיין היה צורך בחיפוש אחר מקור חשמל. עובדה זו הופכת את הדיבורית הזו למיותרת, אם היא לא מסוגלת להטעין את עצמה בצורה עצמאית, ללא שום מקור חשמל, גם שהאנרגיה נגמרת בצורה מוחלטת.

* עיצוב: הדיבורית עצמה קצת שמנה והיא שוקלת 14 גרם, כאשר הגודל שלה מושפע בעיקר מהלוח הסולארי המוטמע בה. ההרגשה האישית שלנו מעיצוב האוזנייה, היא שמדובר בדיבורית יחסית גדולה, שלא הרגישה יציבה מספיק על האוזן.

* בשורה התחתונה: ה-iqua לא מצליחה לתת חוויית שימוש מספיק טובה בהטענה סולארית ולכן עדיף לבחור במותגים אחרים, שאולי לא נטענים מהשמש, אבל העיצוב והנוחות שלהם טובים בהרבה.

* מחיר: 300 שקל.

* ציון: 6.