שימור הלקוחות של ברק אובמה: נשיא ארה"ב ממשיך לטפח את מיליוני תומכיו ברשת

מומחי שיווק מתפעלים: "זו הדגמה מרשימה של העוצמה הגלומה בשיווק על בסיס מסד נתונים" ■ ערן גפן, יו"ר Y&R אינטראקטיב: "ה-DNA של אובמה מתאים לאינטרנט: הוא טכנופיל אמיתי, חיית מדיה בכל רמ"ח אבריו"

למעלה מחצי שנה לאחר היבחרו לנשיאות ארה"ב, מתגלה ברק אובמה כגאון שיווקי אמיתי. לא רק בזכות הקמפיין פורץ הדרך שניהל, אלא גם בזכות טיפוח קהילת המליונים ה"און-ליינית", במה שנדמה כמהלך שימור הלקוחות הגדול בהיסטוריה.

בכתבה המתפרסמת בגיליון "פירמה" החדש, המופץ הערב (ג') למנויי "גלובס", נסקרות שיטות הפעולה של הנשיא המהפכן.

תומס ג'נסמר, שהקים עבור אובמה את פעילות הרשת ומכונה "גורו האינטרנט של אובמה", אומר ל"פירמה": "כמו כל קהל פוליטי, קהילת האון-ליין זקוקה למשימות ולאתגרים. אם מטפחים אותה, אפילו כשאין לחץ של קמפיין, חברי הקהילה יהיו מוכנים לייצג את הנשיא אובמה ברשת או בכל מקום אחר".

ג'נסמר מתייחס בדבריו לפעילות שמקיים צוותו של אובמה ברשת מאז היכנסו של האחרון לבית הלבן. לאחר הבחירות, נותרו מיליוני התומכים שאוגדו באמצעות הרשת לאיסוף תרומות ושותפות פעילה בקמפיין, ללא מטרה מוגדרת. אלה התכנסו במאות פגישות ברחבי ארה"ב והחליטו להמשיך להיות מעורבים, בעיקר באמצעות מתן משוב לנשיא על פעילותו והפצת מסריו בציבור, באופן שמאפשר לו, ממש כמו בבחירות, לא להזדקק יתר על המידה למדיה המסורתית.

בין השאר, נמשכת הפעילות של my.barackobama.com וכן עדכון העמודים של אובמה ברשתות החברתיות. העמוד של אובמה בפייסבוק מפיץ מסרים משולחן העבודה של הנשיא ישירות לציבור, מעל התקשורת המסורתית, ולמרבה הפלא, גם בעידודה והתפעלותה של האחרונה.

פול פרייס, מנכ"ל ראפ-קולינס העוסקת במיתוג ובאסרטגיות שיווק ברשת, קורא לקהילה הדיגיטלית של אובמה "ייחודית וחסרת תקדים". פרייס גם צפה מראש כי זו אינה צפויה להתפוגג: "השימוש שעושה אובמה ברשתות חברתיות ובשיווק יצר קבוצת בוחרים בעלת נאמנות עזה מאוד, שאותה צריכים המשווקים והגופים השונים לקחת בחשבון. זהו שיווק ייעודי שמבוסס על הנושאים הקרובים ללבם של אנשים".

גם כאן מסכימים עם העובדה שהחיבור של אובמה לרשת הוא חסר-תקדים. לדברי ערן גפן, יו"ר Y&R אינטראקטיב, "נראה כי ה-DNA של אובמה מתאים לאינטרנט: הוא טכנופיל אמיתי, חיית מדיה בכל רמ"ח אבריו. נוכחותו ברשת נתפסת בקרב הגולשים כ'המשך ישיר' של האיש עצמו".

* הכתבה המלאה - הערב בגיליון "פירמה".