מיומנו של איש היי-טק: מה קורה מאחורי הקלעים של הסטארט-אפים?

בשעה 18:43 בדיוק מופיע לפתע איגור בחדרי וניכר כי הוא על סף התקף לב ■ אני חושב לעצמי: למה גייסתי את האיגור הזה?

בשעה 18:43 בדיוק מופיע לפתע איגור בחדרי. ניכר כי הוא על סף התקף לב. "מה קורה? שב, אתה נראה רע", אני אומר בטון אבהי. "אל תשאל", הוא מתנשף, "יש בעיה עם ה-Fulfill Order Request" הוא אומר.

"סבבה", אני אומר, "ובעברית?". "נו, אתה יודע", הוא אומר, "התהליך שמבצע את ההזמנה הסופית. בעיה קשה של ביצועים. זה לוקח 18 שניות, הלקוחות נוטשים, ואנחנו מקבלים Time Out, נשארים Sessions פתוחים שהשרת לא מספיק לסגו....". "אפ אפ אפ, חכה שנייה", אני מנסה לעצור את הסכר שנפרץ, "לאט-לאט". "סבבה" אומר איגור.

"למה בדיוק אכפת לנו מהבעיה הזו?" אני שואל. "למה?", נדהם איגור, "כי השרת קורס ואי-אפשר לקבל הזמנות אולי? זה התהליך שלוקח את כל הנתונים של הלקוח, נתוני ההזמנה, בודק מלאי, בודק הנהלת חשבונות ומבצע את ההזמנה, רק שבמקום לבצע 5 כאלה בשנייה, הוא עושה אחד כל 18 שניות".

"ניסיתם, נו איך קוראים לזה, לשפר את ה-SQL"? אני שואל, ואיגור עונה: "אתה מתכוון שנעשה tuning למשפט שהולך לבסיס הנתונים? עשינו, זה שיפר רק ב-10%".

"אז אולי תנסו לעבד את התנועות בקבוצות במקום אחד-אחד? נו, שלוקחים כל פעם 100 במקום", אני מציע. "אה, Array Processing", נוזף בי איגור. "ניסינו וזה שיפר רק ב-30%. אנחנו צריכים שיפור של סדר גודל", הוא מסביר לי כמו לילד קטן.

"אה, אז אולי תעלו את כל הדברים לזיכרון, כמו שאז עשינו עם התיק לקוח?", אני מנסה שוב. "אי אפשר", פוסק איגור. "אין לנו מספיק זיכרון בשרתים".

עוד דקה של דומיה מתוחה והחלפת מבטים. איגור חושב שאני אהבל מושלם, ואני חושב לעצמי למה גייסתי את איגור אם הוא לא מסוגל לפתור בעיות כאלה. "שמע איגור, יש לי! תעבירו את המודול לשרת אחר עם הרבה זיכרון ואז..." "זה לא יעבוד", מפסיק אותי איגור "הרשת תהרוג אותנו".

אולי רק בדיקה אחת בבוקר?

19:27, רגעים אחרונים. "תגיד איגור, כשהלקוח ממלא את ההזמנה, הוא מזין את כל הפרטים - כתובת והכול?" "נגיד" אומר איגור. "ויש לנו כבר נתוני אשראי בשלב הזה?" "נגיד" אומר איגור. "ואת המצב במלאי בדקנו בתחילת ההזמנה, לא?" "נו, נגיד", איגור מאבד סבלנות.

"ומצב הנהלת חשבונות משתנה רק בלילה, אז אפשר לבדוק את זה פעם ביום נגיד בבוקר כשהמערכת עולה?" אני מוסיף. "נגיד", אומר איגור בסקרנות. "אז לא צריך לבצע את כל ה-Fulfill Order הזה שלך, לא ככה?" אני מטיל את הפצצה הסופית.

"וואלה" אומר איגור. "בחיי, רק נעדכן את ה-flag ונגיד למערכת שזה סופי", הוא מוסיף בחיוך ומסתכל עלי במבט מוזר. "אתה בטוח שאתה לא מכיר את הבעיה הזו מקודם", הוא שואל, "נראה כאילו אתה מכיר את הקוד". "נראה לך?" אני מחייך אליו במסתוריות.