ראש הסי.איי.איי, ליאון פאנטה: "הישראלים לא יתקפו לבדם באיראן"

"נתניהו מבין שאם ישראל תנקוט פעולה חד-צדדית היא נכנסת לבעיה" ■ תומך בהערכה המודיעינית של הממשל הקודם: טהראן הפסיקה פיתוח נשק גרעיני ב-2003, אך היא משאירה אופציה זו פתוחה וממשיכה בהעשרת אוראניום

ראש סי.איי.איי., ליאון פאנטה, אמר אתמול (ב'), כי ישראל לא תתקוף את איראן לבדה, בלי אור ירוק מארה"ב.

בנאום בפסיפיק קאנסיל, מכון מחקר בנושאי מדיניות בינלאומית וכלכלה בלוס-אנג'לס, אישר פאנטה בפומבי, בפעם הראשונה, כי אכן ביקר בישראל לפני כשלושה שבועות כדי להזהירה מפעולה חד-צדדית נגד מטרות גרעיניות באיראן. ידיעות על הביקור פורסמו בעיתונות הישראלית והאמריקנית.

בתשובה לשאלה האם תגובת נתניהו לאזהרה הניחה את דעתו, השיב פאנטה: "כן. ברור שהישראלים מודאגים מאיראן וממקדים תשומת לב בנושא. אבל נתניהו מבין, שאם ישראל תפעל לבדה, באורח חד-צדדי, היא תיקלע לבעיה. הוא יודע שלמען ביטחון ישראל, הישראלים חייבים לפעול בשת"פ עם אחרים". דיווח על דברי פאנטה מתפרסם בעיתון המקוון האפינגטון פוסט.

ככל הידוע זו ההצהרה הרשמית הראשונה של ממשל אובמה שמביעה ביטחון בהימנעות ישראל מפעולה חד-צדדית באיראן.

בראיון בניוזוויק, ערב בואו של נתניהו לושינגטון, הביע הנשיא ברק אובמה הבנה להתקפה ישראלית אפשרית על איראן. בתשובה לשאלה האם הוא מצפה שהישראלים, כבעלי ברית של ארה"ב, יתמכו בתכניתו להידברות עם איראן ויימנעו מנקיטת פעולה חד-צדדית נגדה, השיב הנשיא:

"לא. ראה, אני מבין בצורה הברורה ביותר שישראל רואה באיראן איום קיומי, ובתהחשב בכמה מהצהרות שהשמיע הנשיא אחמדיניג'אד, אתה יכול להבין מדוע. חישובי עלויות והתועלות של הישראלים יהיו תמיד חמורים יותר. הם נמצאים שם בדיוק בטווח (הטילים האיראניים) ואינני חושב שראוי לי לקבוע בשביל הישראלים מה צרכהי הביטחון שלהם".

בשיחה עם כתבים לאחר פגישתו עם אובמה, אתמול, אמר נתניהו, כי ישראל שומרת את הזכות להגן על עצמה.

האם משמעות הדברים היא אור ירוק להתקפה על איראן? - נשאל נתניהו.

תשובתו: "אין אור ירוק, אין אור כתום לפעולה. מה שחשוב זה המחויבות לתוצאה שאיראן לא תפתח יכולת גרעינית צבאית. אובמה ביטא מחויבות זו בצורה ברורה".