המיתון מגיע למשק הדלק: ירידה של 11% בביקושים ברבעון הראשון של 2009

המגמה של ירידה בצריכת הסולר לתחבורה נמשכת ואף התחזקה בעקבות התגברות ההאטה במשק ■ צריכת הסולר ברבעון ירדה בשיעור חד של כ-7% שמוסברת בעיקר כתוצאה מהמשך המעבר לרכבים המונעים בבנזין

המיתון במשק מתחיל להגיע גם למשק הדלק. ברבעון הראשון של שנת 2009 נרשמה ירידה של כ-11% בצריכת מוצרי הדלק לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כך עולה מנתונים שהעביר מינהל הדלק במשרד התשתיות לחברות הדלק ובתי הזיקוק.

למרות המיתון, צריכת הבנזין ממשיכה לשמור על יציבות וגדלה ב-1%, לעומת הרבעון המקביל, אם כי קצב הגידול בצריכה הואט.

המגמה של ירידה בצריכת הסולר לתחבורה נמשכת ואף התחזקה בעקבות התגברות ההאטה במשק. צריכת הסולר ברבעון ירדה בשיעור חד של כ-7%, שמוסברת בעיקר כתוצאה מהמשך המעבר לרכבים המונעים בבנזין וכן מההאטה במשק שגרמה למפעלים וצרכנים גדולים לצמצם את הצריכה.

בנוסף, נרשמה ירידה של כ-15% בצריכת המזוט במשק לעומת התקופה המקבילה, וזאת כתוצאה מהמשך ההסבה של תחנות כוח של חברת החשמל לייצור חשמל מגז טבעי.

הנתונים של מינהל הדלק, בראשות חן בר יוסף, ממחישים את השפעת המיתון על הביקושים במשק הדלק. כפי שפורסם בגלובס, בשנת 2008 נרשמה ירידה של כ-2% בצריכת הדלקים במשק (כולל הרשות הפלשתינית) בהשוואה לשנת 2007. צריכת הבנזין בשנה שעברה גדלה בכ-3% לכ-2.2 מיליון טון, ואילו צריכת הסולר לתחבורה ירדה בכ-4%.

עיקר הירידה בצריכת הדלקים הייתה ברבעון האחרון של 2008, והצביעה בבירור על השפעת המשבר הכלכלי.

הירידה בביקושים בשוק המקומי בינתיים לא פגעה ברווחיות חברות הדלק ברבעון הראשון, וזאת מאחר וחלק גדול מהמכירות בתחנות התדלוק הם של בנזין. כמו כן, החברות רשמו ברבעון הראשון רווחי מלאי בגלל העלייה במחירי הנפט.

יחד עם זאת, המשך הירידה בביקושים, במיוחד בסולר, צפויה להגביר את התחרות בין החברות, ולשחוק עוד יותר את המרווחים, דבר שצפוי לפגוע ברווחיות ממכירת הדלקים.