בלחץ משרדי הפרסום: מכבי שירותי בריאות מיתנה את אחד מסעיפי המכרז

במכרז מופיע סעיף הדורש כי משרד הפרסום הזוכה ימכור עבור מכבי מודעות בעיתון "מכביתון" בהיקף 600 אלף שקל בשנה ■ המשרדים לחצו - ומכבי הודיעה כי סעיף זה לא יהווה תנאי לזכייה במכרז

מכבי שירותי בריאות שוב מצליחה לעורר מהומה בענף הפרסום: ל"גלובס" נודע כי משרדי הפרסום שהוזמנו להתמודד על תקציב הפרסום של קופת-החולים איימו שלא לקחת בו חלק, אם לא ישונה סעיף בחוזה המכונה על-ידם "לא חוקי ולא ענייני".

הסעיף שמעורר את זעמם של המשרדים קשור בהתחייבות למכירת מודעות בעיתון "מכביתון". המכרז כולל סעיף התחייבות של המשרד הזוכה לפיו עליו למכור עבור הקופה 6 מודעות בסך 25 אלף שקל למודעה בכל גיליון של העיתון. העיתון יוצא לאור בכל רבעון, ולכן בחישוב שנתי מדובר ב-600 אלף שקל.

במקרה שהמשרד הזוכה לא מצליח למכור את המודעות, הוא אמור להעביר למכבי בכל מקרה את התשלום. אם מתייחסים לעובדה שתקציב הפרסום של הרשת עומד על 6 מיליון שקל לשנה, הרי מדובר בסוג של "החזר השקעה" של 10%.

עוד נודע ל"גלובס" כי בעקבות הלחץ מהמשרדים החליטה מכבי כי הסעיף לא יהיה תנאי לזכייה במכרז.

כאמור, הסעיף בדבר מכירת המודעות עורר את זעמם של המשרדים: "זאת שערוריה", אומר אחד מבעלי המשרדים, "זה סעיף לא חוקי, לא ענייני ולא מוסרי. חוקית אסור להתנות שירות בשירות, ומעבר לזה מבקשים מאיתנו למעול באמון לקוחותינו ולהתחייב להכניס מודעות בצורה לא עניינית".

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", לאחרונה יצא תקציב הפרסום של מכבי שירותי בריאות למכרז, זאת לאחר שהתקציב טופל בשנים האחרונות באמצעות משרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי, עימו מסתיים החוזה בימים אלה.

בשבועות האחרונים פנתה מכבי ל-7 משרדי הפרסום הגדולים בענף בהצעה להשתתף במכרז על התקציב. בשלב זה מסתמן כי על התקציב יתמודדו משרדי הפרסום אדלר-חומסקי, גלר-נסיס, יהושע TBWA וגיתם BBDO.

מנתוני יפעת בקרת פרסום עולה כי היקף התקציב של מכבי שירותי בריאות עמד ב-2008 על 10 מיליון דולר במחירי מחירון, שהם כ-3 מיליון דולר במחירים ריאליים.

ממכבי נמסר בתגובה: "הבוקר (ד') הודענו למשרדי הפרסום כי סעיף זה בטל בשלב א' של המכרז. המשרדים שיעלו לשלב ב' רשאים להציג בפנינו את הצעותיהם באשר לפרסום ב'מכביתון', תוך שהם אינם מוגבלים במחיר סף כלשהו".