מכבי רוכשת מעוגן נדל"ן של אייזנברג את מתחם אסותא רמת-החי"ל ב-892 מיליון שקל

אייזנברג: "זו אחת העסקאות הכי גדולות שהיו בתחום הנדל"ן בארץ. עוגן הופכת להיות אחת מחברות הנדל"ן הכי נזילות, עם כ-700 מיליון שקל פנויים"

הבוקר הושלמה העסקה למכירת בית החולים אסותא ברמת החי"ל שבת"א. אסותא מרכזים רפואיים, שבבעלות מכבי שירותי בריאות, רכשה את מבנה ביה"ח בכ-892 מיליון שקל ברוטו, ובכך ניצלה את זכותה הראשונית לרכישת המתחם, כפי שנחשף ב"גלובס" בספטמבר.

היא רוכשת את המתחם מעוגן נדל"ן מקבוצת אוסיף, שבשליטת ישרס של שלמה אייזנברג. המכירה כוללת את הזכויות בקרקע עליה בנוי בית החולים שנפתח לאחרונה בשטח בנוי של 50 אלף מ"ר וחניון בן 924 מקומות, וכן קרקע למרכז רפואי בן 13.5 אלף מ"ר, שעתיד היה להיבנות ע"י עוגן ברחוב הברזל.

הסכום שתשלם כולל את התמורה ששילמה לעוגן כשוכרת המבנים, בעד שנת השכירות האחרונה. 70 מיליון שקל מהתמורה ישולמו בתוך 15 יום מחתימת ההסכם, בכפוף להמצאת אישורים שונים, והיתרה בסכום אחד בתוך 45 יום.

עוגן תרשום בגין המכירה רווח של 149 מיליון שקל (לפני מס). אייזנברג אמר ל"גלובס": "זו אחת העסקאות הכי גדולות שהיו בתחום הנדל"ן בישראל. עוגן הופכת להיות אחת מחברות הנדל"ן הכי נזילות עם יותר מ-700 מיליון שקל פנויים להשקעה. אנו מחפשים נכסים מניבים על מנת למנצל את חוק השחלוף שדוחה את תשלום מס השבח במידה שנקנה עכשיו נכס מניב חדש בתמורה".

בנק לאומי מימן

מכבי קיבלה החלטה אסטרטגית לרכוש את מתחם אסותא במקום לשכור לשנים ארוכות, מהלך שבטווח הארוך יחסוך לה כסף וישאיר אותה עם נכס משמעותי. אסותא מימנה את מרבית הרכישה באמצעות בנק לאומי - המלווה את העסקה - והרכישה בוצעה לאחר שניתן אישור ממשרדי האוצר והבריאות.

לדברי פרופ' שוקי שמר, יו"ר אסותא: "הרכישה תאפשר לאסותא גמישות רבה בתפעול, תחזוק וניהול בית החולים בסטנדרטים מתקדמים גם בעתיד הרחוק".

ההסכם אינו כולל את השטחים המסחריים הסמוכים שבבעלות עוגן, ולמעשה מהווה רק כ-60% מהמתחם. ביולי הודיעה עוגן שהיא במגעים עם מגדל ביטוח למכירת המתחם כולו. מגדל כבר חתמה מסמך עקרונות עם עוגן, לפיו התמורה היא 1.415 מיליארד שקל. כעבור מספר שבועות הודיעה אמות השקעות, שבשליטת נתן חץ, כי היא מצטרפת למגדל ברכישת המתחם. העסקה היתה אמורה לכלול את בניין אסותא, בניין פרוקרדיה (המרכז הרפואי) ובניין BMC, לרבות עשר הקומות הנוספות שעתידות לקום בו.

מכבי ניצלה את זכות הסירוב במקרה מכירה בהסכם השכירות שלה מול אוסיף (אז עדיין בשליטת ארקדי גאידמק), לפיו היא שוכרת 60% ממנו ל-25 שנה.

סכום זה (נטו) נמוך בכמעט 600 מיליון שקל מהסכום שמגדל ואמות אמורות היו לשלם לפי ההסכם המקדמי, שכלל גם את שטחי המסחר. כעת תצטרך אוסיף לקוות שיימצא רוכש שיסכים לרכוש את יתר הנכסים במחיר דומה לזה שהציעו מגדל ואמות, למרות המשבר הכלכלי. *