האחים ויליגר: יעקב גינצבורג ועמירם גיא השתלטו על סלטי שמיר וניפחו את רווחיה

גינצבורג וגיא הודיעו לוויליפוד, שבשליטת האחים ויליגר, על ביטול ההסכם לרכישת 51% מסלטי שמיר ■ כעת ויליפוד מאשימה אותם בבריונות, בנטילת 2.4 מיליון שקל שלא כדין ובסילוק המנכ"ל הרצל יפרח ממשרדי החברה

שנתיים לאחר שוויליפוד רכשה 51% ממניות סלטי שמיר מיעקב גינצבורג ועמירם גיא, העסקה מתפוצצת: גינצבורג וגיא הודיעו לוויליפוד, שבשליטת האחים צבי ויוסי ויליגר, על ביטול ההסכם נוכח הפרות לכאורה מצידה. ויליפוד פנתה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, והיא מאשימה אותם בבריונות, בנטילת 2.4 מיליון שקל מהחברה שלא כדין ובסילוקו של המנכ"ל הרצל יפרח ממשרדי החברה.

ויליפוד מאשימה את גינצבורג וגיא במסירת מידע כוזב לדירקטוריון בנוגע לתוצאות הכספיות של החברה, ברישום כוזב של "מפרעות" לעובדים ובונוסים, באי-תשלום במועד של ניכויים משכר עובדים לרשויות, בהעסקת קרובים בניגוד לתקנון, בהתעלמות מהחלטות הדירקטוריון וממבקר הפנים, בחתימת הסכמים מהותיים בלא אישור הדירקטוריון ובניהול כושל של החברה.

"זהו ניסיון מחטף מהמוזרים שנראו: בעלי מניות המיעוט, על דעת עצמם, הפכו את החברה על ראשה, והמליכו את עצמם להיות בעלי המניות, הדירקטורים והמנכל"ים היחידים בחברה".

השופט יהודה זפט ידון ביום ב' בבקשת ויליפוד לצווי מניעה זמניים, כשגינצבורג וגיא יגישו את תגובתם עד יום א'.

שליטה על הנייר

ב-2007 חשף "גלובס" כי ויליפוד (אז בשליטת ארקדי גאידמק) רוכשת 51% מסלטי שמיר מידי הבעלים והמנכ"לים המשותפים, גינצבורג וגיא. לחברה מונו 4 דירקטורים - צבי ויליגר (היו"ר) וגיל הוכבוים מצד ויליפוד, וגינצבורג וגיא מנגד.

באמצעות עוה"ד חדווה כהן-הרמתי ומיכאל וקנין ממשרד מ. פירון ושות' טוענת ויליפוד, כי למרות שרכשה את "השליטה האפקטיבית" בחברה - בפועל שליטה זו נותרה על הנייר, בעוד גינצבורג וגיא המשיכו לעשות בחברה כבשלהם. כך, לפני כשבוע הם סילקו מהמשרדים את הרצל יפרח, שמינה הדירקטוריון כדין כמנכ"ל שלישי, ומאז הם אינם מאפשרים לו להיכנס למשרדיה. באותו יום הם שלחו לוויליפוד הודעה על ביטול ההסכם.

כעבור מספר ימים הם כינסו ישיבת דירקטוריון ואסיפה כללית מבלי לזמן אליה את ויליפוד והדירקטורים מטעמה, שם קיבלו החלטות חסרות תוקף המנוגדות לתקנון החברה, כמו ביטול ההסכם עם ויליפוד ופיטורי הדירקטורים מטעמה, שינוי זכויות חתימה והחלפת התקנון.

הם אף טרפדו כינוס ישיבת דירקטוריון שזומנה כדין לאותו יום, בין היתר כדי להציג את הדו"חות הכספיים של החברה (הנחוצים להשלמת הדו"חות המאוחדים של ויליפוד הציבורית), תוך שהם מאיימים על סמנכ"ל הכספים (שאמור לחתום על הדו"חות) כי אם יתייצב לישיבה, יבולע לו.

אי-התאמות

עבור המניות שילמה ויליפוד 5 מיליון שקל כמקדמה, סכום שבוסס על רווחי החברה כפי שהציגו לה גינצבורג וגיא. אולם, לטענתה, אחרי שקיבלה את הדו"ח המבוקר ל-2007, התברר כי אין התאמה בין נתוני הרווח שגינצבורג וגיא הציגו לה (והיו גבוהים משמעותית) לבין שורת הרווח האמיתית. השניים תירצו את אי-ההתאמות בנזק למערכת המים ובהוצאות נוספות בגין הפרות שונות.

אלא שלטענת ויליפוד, נתוני הרווח של 2008 היו רחוקים עוד יותר ממה שהוצג להם לפני חתימת ההסכם. בבדיקה שערכה על-פי אמות מידה-חשבונאיות מקובלות, התברר כי הרווח הנקי ל-2008 היה מיליון שקל בלבד, ולפיכך גינצבורג וגיא קיבלו ביתר 2.44 מיליון שקל.

לדבריה, דרישתה שיחזירו את הכסף הביאה את גינצבורג וגיא להתחיל "במחול שדים של בריונות (ממש כך!), בסדרת פעולות כוחנית, בפעולות חד-צדדיות לחלוטין" ובהאשמתה בביצוע עבירות פליליות.

בתוך כך, דירקטוריון סלטי שמיר החליט לזמן לשימוע ביום א' הקרוב את גינצבורג וגיא בפני יו"ר הדירקטוריון, צבי ויליגר, לגבי סיום העסקתם בחברה. גינצבורג סירב למסור את תגובתו. (ה"פ 1427/09).