איך אפשר לקבל הערכת חבות מס על קצבאות פנסיה?

וגם: האם יכול להיות שאני חוסך ארבע שנים בביטוח מנהלים ובסוף התקופה אין לי אפילו הקרן שהופקדה עבורי?

איך אפשר לקבל הערכה על חבות המס על קצבאות פנסיה, על-פי מדרגות המס והכללים הנוכחיים? למשל אדם שבגיל פרישה (67) הכנסותיו היחידות צפויות להיות: קצבה של כ-4,500 שקל מקרן פנסיה ותיקה (מקפת); קצבה של 11,500 שקל מביטוח מנהלים (כספים שהופרשו לפני 1.1.08); קצבת זקנה מביטוח לאומי?

בהנחה שאין לך הכנסות אחרות ואין לך קצבה מוכרת (קצבה הנובעת מתשלומים פטורים - כלומר תשלומים שחויבו בתשלום מס בעת שהופקדו לקופה או משום שהיו מעבר לתקרה המוכרת או משום שהיו בשיעורים גבוהים מהמוכר), חבות המס נכון להיום תהיה כדלקמן: סכום הקצבה 16 אלף שקל.

35% מסכום הקצבה המזכה, שהיא היום 7,200 שקל, פטורים ממס וכל השאר חייב במס. סכום הקצבה החייב במס מסתכם לסך של 13,480 שקל, והמס עליה ל-1,861 שקל. הקצבה נטו לאחר מס תסתכם ב-14,139 שקל, ללא השפעת ביטוח בריאות. הקצבה מביטוח לאומי פטורה ממס.

תשובה: רו"ח אלי לנגרמן, משרד סמואל ושות' מקבוצת אליוט גרופ בישראל

יש לי ביטוח מנהלים במסגרת העבודה החל מ-1.1.05. עד לסוף 2008 הופקדו עבורי בפועל כ-140 אלף שקל (18.33% משכר היסוד שלי במשך ארבע שנים). לתדהמתי, היתרה לפדיון שלי בקופות עומדת על סך של כ-105 אלף שקל בלבד! בבירור שעשיתי בחברת הביטוח נאמר לי כי ההפרש נובע הן מהירידות החדות שהיו בשוק ההון ב-2008 והן מ"ריסקים" גבוהים שאני משלם בתוכנית שלי. האם זה הגיוני? האם יכול להיות שאני חוסך ארבע שנים ובסוף התקופה אין לי אפילו את הקרן שהופקדה עבורי?

על-פי הדו"ח שהעברת, יש לך קרן פנסיה ולא ביטוח מנהלים. בקרן הפנסיה גובים דמי ניהול בשיעור 0.5% מהצבירה ו-6% מההפקדות השוטפות. כמו כן, בקרן הפנסיה יש אלמנטים ביטוחיים של קצבת שארים וקצבת נכות, ובגין ביטוחים אלו נגבו ממך בשנת 2008 סך של 2,874 שקלים. אולם גם סכום זה וגם ההפסדים הגדולים ב-2008 אינם מסבירים את ההפסד.

להערכתי, הסיבה להפסד נובעת מגובה ההפרשות שלך. על-פי הכללים, ישנה תקרה להפקדות לקרן פנסיה מקיפה. הפרמיה המקסימלית מחושבת לפי 20.5% מתקרה של פעמיים השכר הממוצע במשק, וב-2008 עמדה על 3,142 שקל לחודש.

אתה מפקיד כספים מעבר לתקרה, וברגע שהפרמיה עוברת את התקרה, הכסף עובר למסלול פנסיה "כללית" שתנאיה נחותים משמעותית מהתנאים במסלול פנסיה "מקיפה". אני מניח כי יש לך יתרה צבורה של כמה אלפי שקלים בפנסיה הכללית ועליך לפנות לסוכן או לחברת הביטוח על מנת לברר זאת.

מומלץ למי שמפקיד מעבר לתקרה להפקיד בפוליסת ביטוח מנהלים עם מקדם קצבה מובטח ולא בקרן פנסיה כללית. הסיבה לכך היא שבקרן פנסיה כללית אין הבטחת ריבית, אין דמי ניהול נמוכים ואין מקדם קצבה מובטח. בביטוח מנהלים יש מקדם קצבה מובטח. כלומר, מבוטח בן 30, למשל, יודע מראש כמה כל שקל שהוא מפקיד יהיה שווה במונחי קצבה בגיל הפרישה. אם תוחלת החיים תמשיך ותעלה, כפי שצפוי לקרות, יש לכך משמעות כלכלית עצומה.

ישנם גם מסלולי פנסיה מגוונים שבהם העובד יכול, אם רצונו בכך, להקטין את הכיסויים הביטוחיים ובכך כמובן להקטין את עלות הביטוח ולהגדיל את החיסכון, בהתאמה.

תשובה: איציק עוז, מנכ"ל משותף בסוכנות ההסדרים הפנסיוניים אגם-לידרים

שאלות למדור: sfat-hashuk@globes.co.il