"ברגע שהמוצר של XTL נכשל, הפכתי אדיש. רציתי להעביר את המפתחות לאחר"

אחרי שעזב את XTL, שאיבדה את רוב ערכה בגלל כישלון בניסוי גדול, רון בנצור יוצא לדרך חדשה-ישנה, ומדבר בראיון בלעדי ל"גלובס" ■ הוא עבר לנהל את קריקס, אותה המשקיעים כבר כמעט קברו, גם אצלה אחרי כישלון בניסוי גדול

פעמים נראה שאותם אנשים מנהלים את כל חברות הביומד בעלות הזיקה הישראלית בנאסד"ק: מייקל וייס, פיטר קאש, אלקן גמזו ועכשיו עושה קאמבק גם רון בנצור.

בנצור שימש בעבר כסמנכ"ל הכספים של חברת קריקס ואחר-כך כמנכ"ל חברת XTL, גם בעת ששתיהן נוהלו על-ידי וייס. עתה הוא חוזר לקריקס, לתפקיד המנכ"ל, כמחליפו של וייס, שעזב את התפקיד בתגובה מאוחרת לכישלון הניסוי הגדול של החברה בנובמבר 2008.

אם הסיפור נשמע כמו משחק כיסאות מוזיקליים מבלבל, אתם לא טועים. בראיון בלעדי ל"גלובס", בנצור טוען שדירקטוריון החברה דווקא לא התבלבל, כאשר ביד אחת נפנף לוייס לשלום וביד השנייה קירב את בן-טיפוחיו.

"גם הדירקטוריון שאל אותי, 'במה אתה שונה ממייקל?'. הם כנראה התרשמו שאני שונה. למדתי הרבה ממייקל, אבל אני אחר ממנו באישיות ובפילוסופיה.

"אני יותר פתוח לשותפויות. מייקל רצה לבנות חברת פארמה עצמאית. הוא התמקד מבחינה תקציבית ושיווקית בתרופה אחת, מתוך הנחה שממילא רק תרופת הדגל מעניינת את השוק ואני רוצה לבנות צנרת מוצרים.

"מייקל לא רצה למכור את החברה, ואני אשקול זאת לטובת בעלי המניות, אם כי לא אעשה זאת במחיר הנוכחי, חס וחלילה".

הנפילות הגדולות

יו"ר החברה, מייקל טרנוק, אמר היום כי "אנחנו מאמינים במנהיגותו וביכולתו של רון לבנות קשרים ארוכי טווח עם קהילת המחקר והמשקיעים".

אבל, בנצור היה שם גם בהשמדות הערך הגדולות של קריקס ו-XTL, כשהחברות איבדו 80%-90% מערכן, מאות מיליוני דולרים במקרה של קריקס ועשרות מיליונים בזה של XTL, בעקבות כישלונות בניסויים גדולים.

יש סיכוי לגייס שוב מאותם משקיעים שנפלו עם קריקס ו-XTL, לאותה חברה עם אותם שמות בהנהלה?

"כרגע אין בקריקס משקיעים מוסדיים בכלל. הגעתי כדי להפוך אותה לסיפור מוסדי. מבחינת הנכסים, היא מתאימה להפוך לסיפור מוסדי מהיר. בשביל זה הביאו אותי - אני אוהב את עבודת השטח הזו ואני טוב בה.

"בתור התחלה, אלך למשקיעים שהיו איתי ב-XTL. המשקיעים הללו, שתמכו בי ותמכו בניסוי שביצעה החברה, עדיין מאמינים בי ועדיין מאמינים בתחום. הם לקחו איתי סיכון מחושב".

ואתה עדיין מאמין? לא רצית משהו חדש?

"ברור שכשעוברים כישלון בניסוי כל-כך גדול, עולות כל מיני מחשבות פילוסופיות. ממש לא התכוונתי לחזור לקריקס, אבל ידעתי שהחברה לא מתומחרת לפי הערך האמיתי שלה.

"כשמייקל עזב, עלה הרעיון והבנתי שאני מכיר מצוין את המוצרים, האנשים, המשקיעים ואת השלב בו נמצאת החברה. זה מתאים לי וזה התאים גם להם".

כישלון והסתגרות

וייס ניהל מ-2003 את קריקס ו-XTL במקביל. ב-2006 מינה את בנצור להחליפו ב-XTL ונותר מנכ"ל קריקס. את 2008 הוא בוודאי לא ירצה לזכור, אז נכשלו שתי החברות בניסויים משמעותיים.

הכישלון בקריקס לא הוביל מיידית להחלפת וייס. אבל, לפני מספר שבועות הוא עזב במפתיע את החברה. "הכישלון היה הלם פסיכולוגי לקריקס, שאחריו הייתה תקופה של הסתגרות, הן של ההנהלה והן של המשקיעים", מתאר בנצור את שהיה. "בהמשך עשו המשקיעים חושבים והחליטו שהם צריכים רענון. זה התאים למייקל, שרצה לפרוש לפרויקט הבא שלו". כפי שנחשף ב"גלובס", זו קרן גידור להשקעה בחברות ביומד, לה הוא מקווה לגייס כמיליארד דולר.

באותו זמן בערך, גם ב-XTL היו התרחשויות כתוצאה מכישלון בניסוי. קבוצה של בעלי מניות ביצעה השתלטות ומינתה הנהלה משלה בראשות דודי גרוסמן. זאת, בכוונה להכניס ל-XTL פעילות חדשה. עוד לפני המהלך, הודיע בנצור על עזיבתו את החברה.

ב-XTL הימרתם על תרופה יחידה, שנכשלה כבר בעבר, והפסדתם. יש בך חרטה על האופן בו התנהלו הדברים?

"באביב 2008 הייתה לנו אפשרות לגייס הון נוסף לחברה ולהוסיף מוצרים. המוסדיים הגדולים בחברה, 5-6 גורמים שהחזיקו בכ-60% מהמניות, החליטו שהם מעדיפים להמר על המוצר היחיד. באופן אישי לא הייתי בעד, אבל אני עובד אצל בעלי המניות.

"באשר למוצר עצמו, היו לנו סיבות טובות להאמין שהוא יעבוד וגם יועצים חכמים מאיתנו תמכו בנו. מה לעשות, זה הסיכון שבתחום.

"ברגע שהמוצר נכשל, הפכתי אדיש. רציתי כבר להעביר את המפתחות למישהו אחר. אני שמח שיש קבוצה שתיקח את החברה עליה ותאפשר המשכיות עם מוצר חדש. אני מאחל לה בהצלחה".

"החלום עוד חי"

מאז עזיבת וייס, החדשות בקריקס חיוביות יחסית. החברה דיווחה על רווח קל (ולא מייצג) של 451 אלף דולר ברבעון הראשון של 2009, תוצאה של עסקת רישוי עליה חתמה בעבר. לקריקס יש 15.1 מיליון דולר בקופה.

*יהיה שינוי אסטרטגי בקריקס? תכניסו לחברה מוצרים חדשים?

"בהחלט לא. אנחנו מתמקדים בשני המוצרים המצוינים שיש לקריקס בצנרת, מוצר לטיפול בסרטן שעבר בהצלחה את השלב השני של הניסויים ב-84 חולים בסרטן הדם ומוצר לאיזון רמות האשלגן בחולי כליות. שני המוצרים האלה כבר מוכנים לכניסה לניסוי הקליני האחרון.

"זה מדהים שיש כאלה נכסים לחברה שנסחרת קרוב למזומן שלה. יש לנו מספיק מזומן כדי להכניס מוצר אחד לניסויים. נפעל ליצור שותפות למוצר השני, או לשניהם".

"החברה כאילו שטה מתחת לרדאר ואף אחד לא שם לב מה יש בה. אני מריח את הניחוח של קריקס מ-2003-2004, רגע לפני העליות הגדולות".

*אתה אומר את זה כאילו זה דבר טוב.

"ברור שזה דבר טוב".

המשקיעים בנאסד"ק בכלל מוכנים עוד לקנות חברות ביומד עצמאיות? לא רק אתם נכשלתם, היה גל של כישלונות.

"היו כישלונות, אבל לאחרונה היו גם הצלחות. חברת Dendrion הצליחה בשלב השלישי עם תרופה לפרוסטטה ונסקה ב-600%. חברת Vanda קיבלה אישור לתרופה לסכיזופרניה בניגוד לציפיות השוק. היא אמנם נסחרת רק ב-300 מיליון דולר, כי המוצר נכנס לשוק בתחרות, אך ביום האישור היא עלתה 800%. החלום עוד חי".