מנכ"ל רשת אלוני על שינויים בהרגלי הבנייה של הישראלים: "משבר המים העלים כמעט לחלוטין את הג'קוזי והדשא"

דודי מנטין: "בשיפוץ, המחיר הממוצע ירד ב-20%, בבנייה של בית חדש המחירים לא הוזלו, אך סטנדרט הבנייה עלה. הקבלן רוצה שבאותו מחיר הדייר יקבל מוצר יותר איכותי, וזה גם עוזר לו למכור את הדירה"

לא רק המשבר הכלכלי משנה את פני ענף הנדל"ן בארץ בחודשים האחרונים.

לדברי דודי מנטין (45), מנכ"ל רשת אלוני, "ללא ספק, משבר המים מחולל שינויים דרמטיים בענף. קבלנים ופרטיים שמים מקלחון במקום אמבטיה, כמות האמבטיות יורדת וכמות המקלחונים עולה וכך המודעות לנושאים הירוקים של היזמים. הגדלנו את מגוון המקלחונים, יש חסכמים (וסתים ומגבילי ספיקה - א' ר') כמעט בכל המוצרים, ובעוד זמן קצר נשווק ברז של חמת שניתן לכוונו לתת רק חצי מכמות המים.

"חשוב לציין שזה בא מהשטח והבונים והמשפצים וגם היצרנים בארץ ובחו"ל מתחשבים במשבר ועושים פעולות כדי לחסוך במים. הג'קוזי, שהיה להיט, נעלם כמעט לחלוטין בשנה האחרונה. כיום גם מעדיפים לרצף בחוץ, על פני דשא הזקוק להרבה מים. בנוסף, עוברים למיכלי הדחה בשירותים בהם אופציית חצי הכמות קטנה בהרבה, ממש רק שטיפה".

רשת אלוני היא אחת מהספקיות הגדולות לבנייני המגורים של כלים סניטריים, ריצוף, קרמיקה, שיש, טרצו וחיפויים, מה שהופך אותה לחשופה ורגישה במיוחד לשינויים ולביקושים העוברים על הענף.

גלובס: כיצד משפיע המשבר הכלכלי העולמי על ענף מוצרי הבנייה והגמר?

מנטין: "הדבר המרכזי שהמשבר עשה הוא שניתנה אפשרות ללקוח לרכוש מוצרים יותר יקרים במחירים של סטנדרט. אם עד ספטמבר או אוקטובר קיבל סטנדרט מסוג איקס, הלקוח מקבל היום מוצר יותר איכותי שבאופן רגיל היה צריך לשלם עליו תוספת. זה קרה משום שהיצרנים הסינים והתורכים הורידו מחירים, למרות שהדולר עלה קצת ברבעון ונגס חלק מההפחתה הזו, הרי שעדיין ההוזלה של מחירי מוצרי הגלם וירידת עלויות הייצור הביאה מוצרים יותר איכותיים במחיר של סטנדרט. היום הדיירים שמקבלים דירה חדשה כמעט לא צריכים לשדרג למשל לברזים או אסלות אחרות, כי הסטנדרט השתפר והפך איכותי יותר, דווקא בגלל המשבר".

- האם המשבר לא מעודד להזמין מוצרים צנועים ופשוטים יותר?

"מי שבונה בית חדש אמנם רוצה שהבלוקים והבטון יהיו הכי טובים, אבל בסופו של דבר מה שאתה חי איתו כל יום בבית זה הברז, הכיורים והאסלות. לכן, כשבונים או קונים דירה נושא העיצוב חשוב והקבלנים והמזמינים פחות מוותרים עליו. בשיפוץ, המחיר הממוצע ירד ב-20%, בבנייה של בית חדש המחירים לא הוזלו, אך סטנדרט הבנייה עלה. הקבלן רוצה שבאותו מחיר הדייר יקבל מוצר יותר איכותי, וזה גם עוזר לו למכור את הדירה".

- מה הייתה ההשפעה בפועל על המחירים וההזמנות?

"מחיר סטנדרט הבנייה ירד בין 15%-20% והפך חסכוני יותר, ומקבלים קרמיקה ומוצרי סניטריה מסין באיכות טובה, אבל לא ממותגת. היצרניות הגדולות בתורכיה ובסין שלא עבדו איתנו קודם משום שלא יכולנו לרכוש כמויות גדולות, נפתחו בפנינו ומאפשרות לנו לקנות כמויות קטנות. עובדה זו פותחת בפני הישראלים הזדמנויות עסקיות מצוינות".