עין הוד: אומנות לעשירים

שלמה ארצי, צאצאית למשפחת דנקנר ובוגרת העונה הראשונה של "הישרדות" הם חלק מהפסיפס המרכיב את "האגודה החקלאית-שיתופית" של אמני עין הוד; הזוכים במכרז האחרון של המינהל, במחיר של מיליון שקל לפחות למגרש, מלמדים שלא נראה שם אמנים בתחילת דרכם

כ פר האמנים עין הוד שבכרמל ממשיך להתרחק מאמנים שהפרוטה אינה מצויה בשפע בכיסם, שהם ללא ספק הרוב המכריע של אמני ישראל. בחודש האחרון שיווק מינהל מקרקעי ישראל 11 מגרשים בעין הוד, בגודל ממוצע של כדונם, לבניית בתים צמודי קרקע. המגרשים נמכרו במחיר שנע בין 784 אלף שקל (מגרש של 584 מ"ר) ל-1.45 מיליון שקל (מגרש של 933 מ"ר). לאחד המגרשים שבמכרז לא הוגשו כלל הצעות, בעוד שלשאר 15 המגרשים הוגשו בסך הכל 52 הצעות. בקרב הזוכים יש אמנים ואנשים שהתגוררו עוד קודם ביישוב (אחת מהם היא טינה (אלישעב) ברקוביץ, המוכרת מהתוכנית "הישרדות" הראשונה). מבחינת המינהל מדובר בהצלחה. עבור המשתכנים החדשים המחירים הגבוהים הם אולי תוצאה מכך שמדובר בכפר האמנים היחידי במדינה. ברירות אחרות שכאלה פשוט אין.

לדנקנרית לא בוער

היישוב עין הוד, הכולל היום כ-150 בתי אב, נמצא בלב המועצה האזורית חוף הכרמל, על אדמות הכפר הישן עין חוד. כיום פועלת בו גלריה של אמני עין הוד, מוזיאון ינקו-דאדא, סדנאות וגלריות של אמנים, אירועי תרבות ועוד. היישוב פועל כאגודה חקלאית שיתופית לאמנים, היחידה בארץ. לפי התקנון, רק אמנים יכולים להתקבל כחברים באגודה. עם זאת, במקום יש תושבים שאינם חברי אגודה. בין התושבים המפורסמים שמחזיקים בית ביישוב ניתן למצוא את שלמה ארצי ואת החידונאי דן חמיצר.

באחרונה עלתה שאלה בכפר לגבי בית מגורים עצום שעומד שנים כשלד לא גמור בתוך היישוב. הבית שייך לירדן דנקנר, בתו של גיל דנקנר, יו"ר דור כימיקלים ויזם מרכז קסטרא בחיפה, בן דודם של נוחי (אי.די.בי) ודני (בנק הפועלים) דנקנר. מדובר במבנה שתוכנן להיבנות בשתי קומות, בשטח של 270 מ"ר. במועצה האזורית מסבירים כי בספטמבר 2001 ניתן היתר בנייה לבית מגורים לתקופה של שלוש שנים. הבנייה החלה אך הופסקה, וב-2004 פג תוקף ההיתר. במרץ 2009 חידשה דנקנר את ההיתר והיא מתכוונת להמשיך ולבנות.

מנהל כפר עין הוד, ציון גז, מציין כי השיטה של שיווק במכרז היא חדשה. העסקאות האחרונות בעין הוד היו בשלהי שנות התשעים, אז לא שיווקו מגרשים באמצעות מכרז, אלא האגודה היתה ממליצה על המועמדים.

היום, לאור חוק חובת המכרזים, יש חובה לשווק באמצעות מכרז, מה שגורם לשינוי התהליך. עם זאת, מדגיש גז, הליך הקבלה כחבר בכפר הוא אותו הליך. כל אדם יכול לפתוח בתהליך להתקבל לכפר. אבל עליו לעבור ועדת קליטה וועדת 'ג'ורי' (ועדה שמורכבת מאמנים ובודקת עבודות שהכין המועמד, תערוכות וכד'). לאחר מכן מתקיימת אסיפה כללית של חברים ונערכת בה הצבעה לגבי אותו מועמד.

במכרז האחרון היו ארבעה מגרשים שלגביהם טרם הוכרז זוכה. מדובר באנשים שלא עברו את אסיפת החברים והגישו ערעור למינהל. לדברי גז, צפוי מכרז נוסף על 5 המגרשים שנותרו לשיווק.

לדברי שמאי המקרקעין נחום פרמינגר, שמתמחה באזור, המחירים שנקבעו במכרז האחרון מופקעים ותוצאות המכרז אינן משקפות שווי שוק. בנוסף למחיר עבור מגרש דרש מינהל מקרקעי ישראל מכל זוכה כ-300 אלף שקל לפיתוח. "זו דרישה מוגזמת", אומר פרמינגר, "למעשה, הפיתוח יהיה המשך של כביש ופיתוח פנימי שוועד עין הוד וחבריו מימנו. בנוסף, במושבים אחרים בחוף הכרמל, כשהמושב רצה לעשות בעצמו את הפיתוח, מינהל מקרקעי ישראל הרשה לו לגבות מהמשתכנים עבור הפיתוח 140-150 אלף שקל בלבד. מעבר לכך, אם המינהל לוקח כסף עבור הפיתוח ונכנס לעין הוד ומתחבר לכבישים הפנימיים, למים ולביוב, מדוע הוא לא משלם חלק מהכסף ליישוב? יוצא מכך שמי שרצו להיות חברי עין הוד נאלצו לשלם מחיר מופקע למינהל. עכשיו כרטיס הכניסה לעין הוד הפך ל-500 אלף דולר לבית. מדובר באמנים בעיקר. אמנם יש שם בתים של אנשים שבשבילם המחירים הללו זה כסף קטן, אבל רוב האמנים הם לא אנשים שיש להם כספים בלתי מוגבלים".

נכסי האגודה

התוצאה היא שמשתכן בכפר שירצה בעתיד להרחיב את ביתו, לבנות תוספת לסטודיו וכד' - בסיס המחיר שלו הוא זה שנקבע במכרז. "שווי הרכוש של התושבים הקיימים בעין הוד עלה בעקבות המכרז", הוא מסביר. "אבל בעתיד, כשהם ימכרו את הבית זה ייעלם. הם ישלמו סכומי עתק בתור דמי הסכמה למינהל אם הם ימכרו, ואם ירצו לבנות תוספות זה יעלה להם ביוקר. המכרז הזה למעשה פתח את הדלת לעין הוד גם לאנשים שהם לא ממש אמנים. הגדרת אמן היתה כל כך רחבה שבעצם הדלת פה נפתחה לאנשים שיש להם כסף. האמנים שמעוניינים לקנות בכפר כבולים מבחינה זו שזה כפר האמנים היחיד במדינה".

מעבר לכך, לדברי פרמינגר, למעשה יוצא שהמינהל מכר לזוכים במכרז חלק מנכסי אגודת עין הוד: משתכן שמתמודד במכרז והופך לחבר - יש לו בגמר התהליך חלק מנכסי האגודה - המוזיאון, מבני הציבור וכו', אבל הוא שילם את הכסף למינהל בלבד.

לדברי שמאי המקרקעין יואב כוכבי ושמאית המקרקעין המשפטנית נחמה בוגין, יש מיעוט של בתים למכירה ביישוב עין הוד והמחירים בהתאם. בוגין מציינת כי כיום מוצע בית תלת קומתי מפואר בשטח בנוי של 350 מ"ר על מגרש בשטח של דונם, במחיר של 3.97 מיליון שקל.*