הונאה בקליפורניה: הקימו חברות-קש והשתמשו בהן כדי לגנוב 200 מיליון דולר מגמלאים

ג'יימס סטנלי קוניג, גארי ארמיטג' וג'פרי איי. גידי מואשמים בהונאה של יותר מ-1,000 משקיעים ברחבי קליפורניה - רבים מהם גמלאים שאיבדו חלק ניכר מהכסף שחסכו כל חייהם

התובע הכללי של מדינת קליפורניה הודיע שלשום (ו') כי הגיש כתב אישום בגין גניבת 200 מיליון דולר באמצעות סדרת עסקות שקרסו. ג'יימס סטנלי קוניג, גארי ארמיטג' וג'פרי איי. גידי מואשמים בהונאה של יותר מ-1,000 משקיעים ברחבי קליפורניה. רבים מהם גמלאים שאיבדו חלק ניכר מהכסף שחסכו כל חייהם.

התובע הכללי ג'רי בראון אמר כי השלושה הפעילו 55 חברות שקרסו בזו אחר זו, במשך תקופה של 10 שנים. השלושה שוחררו בערבות של 5 מיליון דולר כל אחד, ואיש מהם עדיין לא נפגש עם עורך דין. שלשום הכחיש קוניג את המעשים המיוחסים לו.

בראון אמר כי השלושה השתמשו בכספי המשקיעים לרכישת מטוס מנהלים, מכוניות יוקרה ובתים מפוארים, בעוד החברות שהפעילו פושטות רגל באופן סדרתי. בכתב האישום נטען כי ב-1997 החלו השלושה למכור השקעות נדל"ן, והבטיחו תשואה של 12% ומקדם סיכון נמוך.

הפרויקטים כללו תת-חטיבה בסוזנוויל, בית-ספר מקצועי ברדינג, מסלול גולף בקרבת טרייסי ומרכז תעשייתי בברנטווד - כולם בצפון קליפורניה. השלושה ערכו סמינרים להשקעות שקהל היעד שלהם היו גמלאים, שהשקעותיהם נעו מ-50 אלף דולר ליותר ממיליון דולר. רבים מהפרויקטים קרסו או לא הושלמו מעולם.

"עברתי ממצב שבו הרגשתי שכספי הגמלאות שלי מושקעים היטב, למצב שבו אני פוחד שאאבד את ביתי ואיאלץ לשנות בצורה קיצונית את סגנון חיי", אמר הגמלאי אנדרו פיין מקונקורד בראיון טלפוני. "גנבו אותנו בגדול".

בסעיפי האישום נטען שהשלושה השתמשו בכספים שקיבלו ממשקיעים חדשים כדי לשלם למשקיעים ותיקים. למשקיעים החדשים לא דווח על בעיות שצצו בתיק ההשקעות של השלושה. ב-2001 רכשו השלושה יותר מ-20 אתרי דיור מוגן וסיעודי בקליפורניה, פנסילבניה, אורגון, נבדה, וירג'יניה וצפון-קרוליינה.

עד 2007, כאשר החלו החברות שהפעילו השלושה לקרוס תחת נטל החובות המצטברים, גייסו השלושה עוד 23 מיליון דולר מ-91 משקיעים. ביוני שעבר נסגרו סופית כל החברות.