"כשאני אומר שאיני מחפש כסף של הון סיכון, אנשים לא מאמינים לי"

ארנון כוכבי היה חלק מצוות שהקים חברה מאפס לאקזיט ענק - קראו לה DSPC ■ לאחרונה הוא התחיל בקטן עם מיזם אינטרנט ששמו מפלר ■ בראיון בלעדי ל"גלובס", הוא מסביר מה הסכנה בגיוס מהקרנות ומהו היתרון בלהיות חברה קטנה

ארנון כוכבי, ממייסדי DSPC, עסוק לאחרונה במיזם חדש, שמורכב משני אתרי ההמלצות Mapplr ו-Shopplr.

עם כל ההבדלים בין המקרים, שני האתרים מזכירים לו את הימים ההם, ימי בראשיתה של החברה שנמכרה ב-1999 לאינטל תמורת 1.6 מיליארד דולר, לא לפני שהונפקה בנאסד"ק.

"פיתחנו אז שבבים, ודווידי גילה לא לקח כסף מקרנות ההון סיכון. עשינו הכל לבד", הוא נזכר וחוזר להווה. "גם במפלר אפשר לנהוג באופן דומה. הרי כיום יש כלי פיתוח שאפשר להוריד אפילו בחינם. לכן אנחנו לא צריכים לקנות רישיונות לתוכנות של מיקרוסופט".

"מי שעובד חכם, יכול להתקדם לבד"

המסקנה שלו מימי DSPC היא ברורה. "מי שעובד חכם, יכול להתקדם לבד", הוא אומר. "נכון שיש יותר ניסוי וטעייה, אבל זה אפשרי. גם את השיווק אפשר לעשות בכלים חכמים באינטרנט. לכן זו הייתה ההחלטה - להקים את מפלר בלי לשפוך מיליוני דולרים ומבלי להיכנס לסחרור.

"זה כל היופי. גוגל התחילה מאוד בקטן וגם פייסבוק הצליחה בהתחלה בלי השקעה מסיבית. רק אחרי שיצרו שם רעש, הם יצאו לגייס הון. חשוב להסתכל על ההרים הגבוהים, אבל גם להבין שבדרך לפסגה יש לא מעט גבעות שצריך לעבור".

*אז אתם שואפים להיות הפייסבוק הבא?

"לא כולם חייבים להיות פייסבוק. יש גם חברות שמעסיקות מספר מצומצם של אנשים ומרוויחות 5 מיליון דולר בשנה, עם הוצאות של 1-2 מיליון דולר בשנה. זה משאיר שוליים שבהחלט יכולים לפרנס בכבוד. אי-אפשר לשאוף להיות פייסבוק מהיום הראשון. צריך להתחיל בקטן".

*ולמה לא לקחת כסף מקרנות הון סיכון?

"כי כשאתה מגייס 10 מיליון דולר, אתה צריך ליצור אקזיט של עשרות מיליוני דולרים לפחות. השוק מאוד השתנה מאז שנת 2000. אז כולם הנפיקו בנאסד"ק שנתיים אחרי שהוקמו והיו מספיק אקזיטים לכולם. היום זה לא המצב.

"זה נכון לא רק בישראל, אלא גם בארה"ב. גם טוויטר ופייסבוק, שעושות באזז, טרם הוכיחו את יכולתן לבצע אקזיט. התעשייה השתנתה ועכשיו גם היזמים וקרנות ההון סיכון צריכים להשתנות".

*ובכל-זאת, אלפי חברות חיות מהכסף של ההון סיכון.

"זה נכון. כשחברה מגייסת הרבה הון, זו כאילו הצלחה. אבל, מי שמגייס 10 מיליון דולר, יוצר טלטלה. זה מחייב אותו לשכור אנשים וליצור חברה גדולה מהיום הראשון. בעיניי זה יוצר בעיות".

* עם הרזומה שלך, דווקא יכולת להשיג די בקלות כסף מהקרנות.

"כשאני אומר לאנשים שאיני מחפש כסף של הון סיכון למפלר, הם לא מאמינים לי ולא מבינים אותי. להחזיק 100% מחברה קטנה שווה יותר מלהחזיק פחות בחברה עם פוטנציאל גדול.

"יש לא מעט אנשים שמסכימים איתי, שמוצאים שיש חברות שלא מתאימות לכסף גדול בהתחלה. הבעיה היא שהיזם שלא יכול להרשות לעצמו לחיות בהתחלה במשכורת נמוכה, מגייס כסף. אני מכבד הרבה יותר יזמים שמתחילים לבד ויוצרים חברה אמיתית, בלי לחץ להראות אקזיט.

"חבר שלי הקים את Doggster, רשת חברתית לבעלי כלבים. הוא הקים אותה לבד ובנה אותה לאט והיום היא כבר רווחית. מצד שני, טוויטר לא יודעת מאיפה היא תיצור הכנסות. עדיין ייתכן שהיא תצליח ליצור הכנסות, אבל בינתיים הקייס לא הוכח".

מעסיק בלוגרים

מאז ימי שנות ה-90 עם גילה, הספיק כוכבי לא מעט. הוא כיהן גם בתפקיד סמנכ"ל בחברת Vyyo, שימש כיועץ בחברות DSPG, זן ריסרץ', מגנוליה ברודבנד ומוביפיוז'ן. הוא גם נמנה עם מקימי חברת הסטארט-אפ WeFi, המפתחת רשת חברתית לשיתוף ביכולת רשתות ניידות, ואף השקיע בה. למעט חברה זו, הוא דווקא לא משקיע כאנג'ל. לדבריו, "גיליתי שאני לא אוהב להשקיע בלי להיות מאוד מעורב".

עכשיו כוכבי מתמקד בלהיות יזם פרטי, של מפלר ושופלר - מו"לים המפרסמים מלונות בוטיק ומסעדות ברחבי העולם. מיזם האינטרנט שהקים הוא קטן ולא יומרני.

*צריך עוד אתרי המלצות?

"זה נכון שיש לא מעט אתרים עם המלצות לגבי מלונות, אבל למשתמשים קשה לדעת אם הם אמינים. אמינות היא הבעיה הגדולה בתחום. אנשים רוצים לדעת שמי שהמליץ הוא אמין, ושהמקום שווה ומתאים להם".

*ואיך אתם יוצרים אמינות?

"דרך העסקת בלוגרים במקומות שונים בעולם, כי הרעיון הוא להמליץ על מלונות או מסעדות שהמקומיים אוהבים. אנחנו לא מסתמכים רק על הבלוגרים ולא פעם אנחנו מבקרים במלונות בעצמנו.

"רוב ההמלצות ברשתות החברתיות הן לרשתות מוכרות. קשה למצוא משהו שקולע לטעם האישי. אפילו כשיודעים את שם המלון המבוקש, לא פעם קשה למצוא אותו באינטרנט והוא יופיע בעמוד הרביעי או החמישי של התוצאות".

*זה אתר לעשירים?

"בכלל לא. אנחנו מקפידים שהמחירים יהיו סבירים ושווים, למשל כ-150 אירו ללילה. הרעיון הוא לדבר עם אנשים כמונו, שהיו מתוסכלים כשניסו למצוא מקום נחמד להיות בו".

את מפלר הקים כוכבי יחד עם אסמה ווס, שכותבת ועורכת את ההמלצות. כוכבי מספר שכעת הם מרחיבים את השירותים להמלצות על חנויות מיוחדות ובוטיקים מקומיים - מקומות שאם אין ללקוח קשר עם מקומיים, אין סיכוי שהוא יגיע אליהם.

לדבריו, "אנחנו מחפשים את מלונות הבוטיק, המיוחדים והקטנים, שמספקים חוויה שונה. חלק מהמלונות עצמם שמחים להיות באתר, כי הם מודעים לזה שהלקוחות הפוטנציאלים לא פעם נתקלים בקשיים לאתר אותם. גם המשתמשים תורמים את חלקם וכותבים המלצות".

*איך עושים ממיזם כזה כסף?

"אם ההזמנה נעשית דרכנו, אנחנו מקבלים ממנה אחוזים. ועדיין, זה לא עסק של מיליארדים".

ללא עזרת הקרנות, כוכבי מנסה לבנות על "היתרון לקוטן", והוא שמח לפרט על העול שיורד במודל כזה. "ווס ואני הקמנו את האתר ואנחנו עובדים בלי משרדים, בלי משקיעים, בלי מנכ"ל, בלי עו"ד ורו"ח ובלי יחסי ציבור.

"זה במובן רב חברת Bootstrap. אני רוצה להיות אדון לעצמי. בלי תקציבים רב-שנתיים ובלי מועצת מנהלים".